A nagyobb közösségi oldalak szépen lassan mindennapi életünk szerves részévé váltak. A Facebookon olvassuk a híreket, és itt csevegünk a barátainkkal. Életünk emlékezetes pillanatait az Instagramon osztjuk meg a többiekkel, személyes véleményünket a Twitteren kürtöljük világgá, ha pedig pár másodperc nevetésre vágyunk, akkor átpörgetünk néhány mókás TikTok videót. Nehéz olyan új platformot alkotni, amely helyet követelhet magának ezek között, de nagyon úgy fest, hogy a Clubhouse képes lehet erre.
Az a Clubhouse, ami mindössze 2020 őszén indult el, és egyelőre csak külön meghívóval lehetséges a felhasználójává válni, illetve most még nem létezik belőle androidos verzió, kizárólag iOS-en érhető el az applikáció. De mi olyan tud a Clubhouse, amit a korábbi népszerű közösségi oldalak nem?
Beszélgessünk egy jót
A Clubhouse koncepciója tulajdonképpen végtelenül egyszerű: a felhasználók létrehozhatnak egy bárki számára elérhető klubszobát, ahol elindítanak egy beszélgetést az általuk kiválasztott témáról. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy olyan konferenciabeszélgetést, ami a vírushelyzet miatt a legtöbbünk hétköznapjai részévé vált. A csavar abban rejlik, hogy ide tényleg bárki betoppanhat. Míg mondjuk egy Zoom vagy Teams hívás során nem számítunk idegenekre (sőt kifejezetten gond lenne, ha valaki elérné a beszélgetésünket), itt épp az a lényeg, hogy akárki csatlakozhat a csevejhez.
A beszélgetés kvázi moderátora a klubszoba kreátora lesz, ő adhat szót a jelenlévőknek is, akik "jelentkezni tudnak", ha hozzá szeretnének szólni a témához. Minden élőben zajlik, magukat a beszélgetéseket nem is szabad rögzíteni külső eszközzel sem.
Színre lép Elon Musk
A Clubhouse 2020 vége óta viharos sebességgel pörög, immár a tízmilliós letöltési számot is átlépte az alkalmazás (ez különösen szép teljesítmény annak fényében, hogy ahogy említettük, Androidon még nem is érhető el, használata pedig meghívóhoz kötött), az igazán hatalmas löketet pedig nem más, mint Elon Musk adta meg neki. Immár alapvetésnek számít, hogy ahol megjelenik Musk a techvilágban, ott mágnesként működik a Tesla fejese, és valódi tömegeket képes villámgyorsan bevonzani. Megtapasztalhattuk ezt a GameStop részvények, a Cyberpunk 2077, a bitcoin, vagy nemrég a The Battle of Polytopia stratégiai játék kapcsán is.
Ezúttal ráadásul elég magasra dobta fel Musk azt a bizonyos lasztit: Oroszország első emberével, Vlagyimir Putyinnal szeretne ugyanis beszélgetni a Clubhouse-on keresztül.
Egyelőre mondjuk még nem kapott erre a felvetésre pozitív visszajelzést, de ha nem is jön össze a nagy Musk-Putyin dumaparti (mondjuk Kanye Westtel már biztosan beszélgetni fog Musk, erre is érdemes lesz odafigyelni), akkor is épp elég volt ez ahhoz, hogy az egész világ felfigyeljen erre az új közösségi platformra. És akadtak olyanok, akiknek hatalmas szükségük volt egy Clubhouse-hoz hasonló új felületre.
Szabad hang a kényszerű csendben
Nem véletlen, hogy Kínában lett egyből hihetetlenül népszerű a Clubhouse: az ázsiai ország lakóinak meglehetősen limitáltak a lehetőségeik, ha cenzúrától mentes közösségi platformokon akarnak eszmecserét folytatni, a Clubhouse viszont pontosan ezt a szabadságot adta meg nekik. Itt tényleg bármiről beszélgethettek, akár az ujgurokról is bármit lehetett mondani (meglehetősen forró téma ez most Kínában).
Persze csak idő kérdése volt, hogy felismerjék ezt a szokatlan helyzetet a kínai hatóságok, a várt reakció viszont nem maradt el. Ideig-óráig tartott csupán a klubszobákra korlátozódó szólásszabadság, a kínai illetékesek a múlt hét folyamán teljesen letiltották az applikációt az országban.
Van még min dolgozni
A Clubhouse persze jelenlegi formájában még közel sem tökéletes. Elsősorban a moderációval kapcsolatban merültek fel aggályok, melyek teljesen kézenfekvők: nagyon nehéz élőben zajló, hangalapú beszélgetéseket olyan gyorsan és hatékonyan moderálni, mint a szöveges kommunikációra épülő platformokon a felhasználók írásait. Biztonsági szempontokból is pofozgatni kell még az alkalmazást, mivel akadt egy olyan felhasználó, akinek sikerült saját oldalán közvetítenie a klubszobákban hallható beszélgetéseket - mivel ahogy korábban említettük, ezeket rögzíteni sem lehet, különösen nagy gond, ha külső oldalakra is kikerülnek.
Az illetékesek mindenesetre azt ígérik, hogy minden technikai gondot megoldanak, valamint gondoskodnak a megfelelő moderálásról is. Reméljük tényleg így lesz, és nem válik a kontroll nélkül szabadon terjedő, szélsőséges nézetek Mekkájává a Clubhouse, láttunk azért hasonlóra is példát korábban.
A másolat másolatának a másolata
A Clubhouse-ban rejlő potenciált már önmagában az is világossá teszi, hogy mennyire ráharaptak az ötletre a híresebb techóriások. Elvileg a Facebook mögött álló Mark Zuckerbergnek is annyira tetszik az új platform, hogy annak rendszerét be akarja építeni a Facebookba is. A Twitter pedig egy lépéssel előttük jár, kísérleti jelleggel ugyanis már elindult a Spaces nevezetű lehetőség, melyben ugyancsak külön szobába koncentrálódva lehetne élőben beszélgetni.
Cseppet sem lennénk meglepve, ha ezeken a konkrétabbnak számító terveken túl is egyre több "Clubhouse klón" bukkanna fel az App Store-ban, mivel az világosan látszik, hogy meglehetősen nagy az igény erre a koncepcióra.