Az elmúlt napokban az Egyesült Államokban megszorongatott TikTok kapcsán került elő a téma, hogy milyen súlyos nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek a közösségi médián keresztül levezényelt, külföldi országok által szervezett dezinformációs kampányok, most pedig a Meta harangozta be két ilyen hálózat leleplezését.
A Facebookot és az Instagramot is birtokló vállalatóriás közleményben dicsekedett el vele, hogy egy orosz és egy kínai álhírgyárat számolt fel a két említett közösségi oldalon, melyek összesen 1600 hamis felhasználói profil és kamu online újságok segítségével terjesztették a közvélemény befolyásolására alkalmas hazugságaikat.
A két hálózat nem állt összefüggésben egymással. A májusban indult orosz dezinformációs hadművelet elsősorban Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Ukrajnában terjesztette az orosz kormánynak kedvező narratívákat, amelyhez több mint 60, online újságnak álcázott álhíroldalt is bevetett.
Az utóbbiak olyan ismert portálok megjelenését utánozták, mint a német Der Spiegel vagy a brit The Guardian, a dezinformációs "cikkeiket" és videóikat pedig serényen osztogatták a közösségi médiában a trollfiókok útján. A Meta szerint ez az orosz álhírgyár volt a legnagyobb ilyen hadművelet, amelyre fényt derítettek Ukrajna februári lerohanása óta.
Ami pedig a kínai hálózatot illeti, a vállalat közleménye alapján ez a november 8-án esedékes félidős amerikai választásokhoz kapcsolódóan igyekezett a népköztársaságnak kedvezően befolyásolni a közvéleményt, illetve Csehországban is tett kísérleteket arra, hogy felkorbácsolja a hangulatot a helyi kormány ellen annak Kína- és Ukrajna-politikája miatt.
A Meta szerint a tavaly november óta aktív, elsősorban facebookos és instagramos kamukommentelőkkel operáló kínai álhírgyár jóval kisebb volt, mint az orosz, és nem is sikerült sok embert elérnie. A cég viszont azt is közölte, hogy nem áll rendelkezésre elég információja a dezinformációs hálózat mögött állók kilétének felderítésére.