Naponta elhangzik a szomorú üzenet, amely szerint a kifejezetten navigációra szánt készülékek napjai meg vannak számlálva, jönnek a mindennel elbíró mobiltelefonok. Sok jel valóban utal erre a tendenciára, de ettől függetlenül a PNA- (Personal Navigation Assistant) eszközök továbbra sem akarnak kikopni a piacról. A nyugati országokban ez a termékkategória egészen más utat járt be az utóbbi években, mint nálunk, hiszen a német, francia, illetve az ezekhez hasonló nagy piacokon a különleges, extra (például online) funkciókkal csalogatják a vásárlókat.
Hazánk közismerten rendkívüli árérzékenysége miatt azonban nálunk éppen hogy az olcsó, sőt minél olcsóbb PNA-k esélyesek a sikerre. Mindez azt jelenti, hogy a készülékekből kikoptak a korábban megtalálható ilyen-olyan extrák (multimédia-lejátszó, képnézegető, játékok stb.), és csak a kijelzőméret, a TMC-képesség, a Bluetooth, na és persze a felhasznált térkép lett az értékmérője egy-egy modellnek.
Éppen ezért mi is a középkategóriával foglalkoztunk, vagyis nem nyújtózkodtunk túl a 60 ezer forint körüli áron. Így is kifejezetten színes palettát lehetett összehozni, hiszen a jól ismert játékosok mellett (TomTom, Mio) olyan, mostanában vagy a közelmúltban indult márkákat is kipróbálhattunk, mint a Becker vagy a számunkra abszolút fekete lóként induló, román gyökerű Smailo. Érdekes az is, hogy a PNA-k közül egyedül a Becker használja (alaposan átdogozott formában) az iGO motort, a többiek mind a TeleAtlas térképeit, és különböző kezelőfelületeket vetnek be. Lássuk, melyikkel milyen a közlekedés!
TomTom Via 125
Magyarország mindig is iGO-központú volt navigációs szempontból, ami könnyen érthető, ha tudjuk, hogy a Nav N Go (ma már NNG) magyar fejlesztésként indult évekkel ezelőtt. Ennek megfelelően a hazai felhasználók számára a navigáció sokáig egyenlő volt ezzel a szoftverrel, így bármilyen más megoldásnak nagyon nehéz dolga volt, ha el akart érni valamit. Az utóbbi időben azért változnak a dolgok, aminek egyik jól látható nyertese a TomTom, ami azért ironikus, mert tőlünk nyugatabbra szinte egyeduralkodó gyártótól van szó.
A TomTom egy személyben gondoskodik a hardverről és a szoftverről, amelyek közül az előbbivel sosem volt, és most sincs probléma. Egyértelműen a mezőny legigényesebb kialakításával a Via 125 rendelkezik: a mindenféle gomb nélküli, első osztályú anyagokból kiépített készülékház hátulján egy speciális, lapos, kerek rögzítőtárcsa található, amivel a hardver egyetlen mozdulattal rögzíthető a szélvédőre. A hátoldalon található a külső hangszóró szintén kerek rostélya, valamint a bekapcsológomb. Ennek megnyomása után az öthüvelykes kijelzőn áttekinthető, kulturált menürendszer jelenik meg (egy félrefordítást sem találtunk), ahol máris nekiugorhatunk a navigálásnak.
Kicsit nehezen megszokható, hogy a menüben a Befejez parancsot választva sosem eggyel kijjebb jutunk, hanem mindig a térképnézetre dob bennünket a menü. A címek megadása logikusan felépített, amelynek során az ország–város–utca sorrendet kell követnünk. Az útvonal-számítás a másodperc törtrésze alatt megtörténik, majd egy feltűnő, piros vonalat követve el is indulhatunk. A Via 125 minden fontos információt alulra helyez el: a sebességünket, a hátralévő időt, sávinformációkat és minden ehhez hasonló adatot. A térkép rendkívül egyszerű látványt ad (nincsenek 3D-s objektumok vagy domborzat), de perspektivikus 3D-nézetet használ, ahogy az mostanában dukál. A navigációs hangoknál nyoma sincs a magyartalan kifejezéseknek, minden utasítás pontosan, időben érkezik. A Via 125 általános jó minősége, igényessége miatt egyértelműen összeállításunk leginkább ajánlható résztvevője.
Forgalmazó: Smartshop.hu
Ár: 55.900 forint
TFT-érintőkijelző mérete (hüvelyk): 5
Kijelző felbontása: 480x272 pixel, rezisztív
Térkép: teljes EU, 45 ország térképe (TeleAtlas)
Processzor: n.a.
Méret/tömeg: 134x93x19 mm, 213 gramm
Akkumulátor: n.a.
Memóriakártya: 4 GB belső tárhely
GPS-vevő: n.a.
Beépített TMC-vevő/Bluetooth: nincs/van
Adatátvitel: miniUSB 2.0
Mio Spirit 687
Pár évvel ezelőtt a Mio volt hazánk piacvezető navigációs gyártója, ami mára teljesen megváltozott. Az iGO-val való szakítást sosem tudta kiheverni a cég, a hazai eladások ennek következtében drasztikusan visszaestek, vagyis teljesen új lappal kellett kezdeniük. Ezt új kezelőfelülettel és térképekkel meg is próbálták, de nem igazán volt sikeres, most viszont egy átdolgozott felülettel ismét itt vannak a Mio készülékek. Közülük is a csúcsmodellnek számító 687-est próbáltuk ki, amely inkább a méreteivel, mintsem minőségi anyagaival kelt feltűnést. Az előlap ennek ellenére tetszetős, balra két megvilágítással is rendelkező hardvergomb is található: egyik a főmenübe jutást, a másik aktuális helyzetünk elmentését segíti.
Miután a felső részen található háromállású kapcsolóval életre keltettük a készüléket, egy harsány színvilágú, eltéveszthetetlen ikonokkal ellátott menü jelenik meg, amit valóban átszabtak és egyszerűbbé tettek a korábbiakhoz képest. A Telefon feliratú gomb a Bluetooth-képességekről árulkodik, de itt vethetjük be magunkat a Beállítások tengerébe is. A listák itt szerencsére görgethetők is, nem pedig csak nyilakkal lépdelhetünk az opciók között. A lefelé mutató nyíllal jelzett gomb megnyomásával olyan extrákhoz juthatunk, mint a Google helyi keresés, a TMC-funkciók átnézése, valamint a PC-n előre megtervezett utak ellenőrzése.
A cím megadása során minden mozzanat külön képernyőn, jól elhatárolhatóan történik, vagyis elvéteni szinte lehetetlen. A végső útvonal elfogadása előtt itt is válogathatunk a különböző alternatívák között, amit színkódokkal és ahhoz passzoló panelekkel jelez a rendszer. Az Indul gombra bökve neki is vághatunk utunknak, és rögtön feltűnik, hogy itt a legkevésbé természetes a navigációs hang – minden szó után zökkenés, megállás tapasztalható, gyakran a hangszínek, sőt a hangerő sem stimmel egyetlen utasításon belül.
A térkép ezt leszámítva informatív; a fordulókat, fontos infókat egy felülre helyezett csíkon láthatjuk, ráadásul a térképen egyértelműen láthatjuk az egyirányú utcákat is behajtani tilos táblákkal és piros színnel jelölve. Sokat javult tehát a Mio a korábbiakhoz képest, és ha a hangokhoz egy kicsit hozzányúlnak, akkor talán újra lehet keresnivalójuk a magyar piacon.
Forgalmazó: Smartshop.hu
Ár: 60.900 forint
TFT-érintőkijelző mérete (hüvelyk): 5
Kijelző felbontása: 480x272 pixel, rezisztív
Térkép: teljes EU, 44 ország térképe (TeleAtlas)
Processzor: Samsung 6443, 400 Mhz
Méret/tömeg: 142x88x17 mm, 185 gramm
Akkumulátor: 720 mAh (Li-ion)
Memóriakártya: MicroSD – 128 MB SDRAM – 4 GB Flash
GPS-vevő: SIRFstar III a InsantFixII
Beépített TMC-vevő/Bluetooth: van/van
Adatátvitel: miniUSB 2.0
Becker Ready 43
A Becker relatíve újonc márkának számít a hazai piacon, viszont ez alatt az idő alatt meglehetősen gyorsan ismertté vált. Ennek legfőbb oka, hogy sikerült megszerezniük az iGO-alapokat (Navteq térképekkel), amit már matricákkal hirdetni is tudnak a dobozokon. Erre azért van szükség, mert a felületet annyira átdolgozták, hogy a felületes szemlélődő észre sem veszi, miről van szó.
A Ready 43-as készülék rendelkezik egyedül 4,3-as kijelzővel, ami láthatóan lassan kivonulóban van a piacról, viszont emiatt nagyon kellemes ár párosul hozzá. A vastag kerettel rendelkező készülékház fényes fekete borítást kapott, a bal alsó sarokban pedig egyetlen (sajnos megvilágítással nem rendelkező) piros gomb található, amelynek feladata, hogy a menüben mindig egy lépéssel visszavigye a felhasználót.
A készülék rögzítését egy rövid karos, gömbcsuklós szettel kell megoldani, aminek következtében biztosan ül a PNA a szélvédőn, főleg, hogy a Ready 43 igen kis tömegű is. A szürkés-bordós színvilágú menürendszer az egyik legötletesebb, legegyedibb a felhozatalban. Ami ennél is fontosabb, hogy a menüpontok gyorsan váltanak, a rezisztív kijelző kiválóan reagál ujjaink érintésére, nincs várakozási idő. A kívánt cím megadása is az egyik leglogikusabb, paneles formában történik, egy pillanatig sem kell habozni, hogy mi a következő lépés. A navigálás megkezdése előtt kérhetünk alternatív útvonalakat, így ki tudjuk választani a közlekedési helyzetnek megfelelően, hogy várhatóan melyik lesz a leggyorsabb.
Az iGO-s gyökereket mutatja az is, hogy az egyik választható hang Moha Bá’-tól származik, amit feltétlenül javasolnánk, hiszen a női hang nem természetes és folyamatos. A térkép első ránézésre kissé zsúfolt, de könnyen megszokható, hogy sok panel és felirat található rajta. Ezek közül a bal felső sarokban lévő mutatja a sebességet, a várható érkezés idejét, de egy érintéssel ez eltüntethető. A következő forduló a bal alsó sarokban, az elmaradhatatlan sávinformációk pedig középen jelennek meg jól értelmezhetően. Árához képest meglepően igényes, de azon kívül minden extrát nélkülöző PNA a Ready 43, amely nem véletlenül érdemelte ki ártipp díjunkat.
Forgalmazó: Smartshop.hu
Ár: 38.900 forint
TFT-érintőkijelző mérete (hüvelyk): 4,3
Kijelző felbontása: 480x272 pixel, rezisztív
Térkép: teljes EU, 43 ország térképe (iGO Primo, Navteq)
Processzor: 400 Mhz
Méret/tömeg: 126x82x18 mm, 214 gramm
Akkumulátor: 720 mAh (Li-ion)
Memóriakártya: MicroSD (max. 32 GB) - 2 GB
GPS-vevő: SIRFstar III GSC3TW
Beépített TMC-vevő/Bluetooth: nincs/nincs
Adatátvitel: miniUSB 2.0
Smailo HD50i
A Smailo navigációs termékek Romániában rendkívül sikeresek, így az egyik forgalmazó úgy gondolta, hogy hazánkban is lehet keresnivalójuk. Ha csak az összeszerelés és anyagminőség alapján nézzük, akkor erre minden esély megvan, mivel az 5 hüvelykes kijelzővel szerelt PNA a mezőny legelegánsabbja a vékony keretével és az azon körbefutó ezüst csíkkal.
A karcsú ház bal oldalán kaptak helyet a csatlakozók (3,5 mm jack, miniUSB, a memóriakártya foglalata), a bekapcsolóomb pedig felülre került. A rögzítéshez egy két csavarral ellátott és ezek mentén forgatható, hajlítható kart kapunk; kellemes plusz az a korong, aminek segítségével a műszerfalra is felhelyezhetjük a PNA-t.
Ez az egyetlen olyan készülék cikkünkben, amelyik külön, extra programokkal ellátott menürendszert tartalmaz. Itt zenét hallgathatunk, videókat nézhetünk, itt végezhetjük el a Bluetooth-kapcsolattal összefüggő beállításokat, kapunk 6 egyszerű táblás játékot, sőt még egy böngésző ikonjával is összefuthatunk, amit a mobillal való összekapcsolódás után használhatunk internetezésre. A navigációt az úgynevezett Mireo Black Edition 3.1-es szoftver végzi, méghozzá Tele Atlas-alapokon, előbbivel még nem találkoztunk eddig.
A szoftver menüje az egyik legpuritánabb az összes közül, minden lépésnél forgó animációkkal találkoztunk, aminek nem sok értelmét láttuk. Minden megtalálható itt, ami szükséges, bár az értelmezést segítő ikonok teljesen hiányoznak a menüből.
A cím megadását megszokást igényel, hiszen nem külön elemenként kell megadni, hanem az utcát a házszámmal együtt szükséges begépelni. Amint el tudunk szabadulni a kissé idegen és furcsának ható menüből, akkor a térképre kerülve végre fellélegezhetünk: barátságos, jól értelmezhető térképnézetet kapunk, ami azért elsőre ijesztően zsúfolt. Ez azért van így, mert a következő fordulót mutató panel a bal felső sarokban igen nagy, viszont egy érintéssel ezt bezárhatjuk, de ha szükség van rá, ugyanígy vissza is kérhetjük. A navigációs hangokkal nem volt gond, időben (talán ebben a legerősebb a Smailo) érkeznek az utasítások, és azok mindig egyértelműek. Biztató rendszerrel volt dolgunk, ami még jobb lehet, hogy ha a menürendszeren csiszolnak egy kicsit.
Forgalmazó: Smartshop.hu
Ár: 42.900 forint
TFT-érintőkijelző mérete (hüvelyk): 5
Kijelző felbontása: 480x272 pixel, 65 ezer szín, rezisztív
Térkép: teljes EU (Mireo Black Edition 3.1)
Processzor: Mediatek 3351, 468 Mhz
Méret/tömeg: 128x82x12 mm, n.a.
Akkumulátor: 900 mAh (Li-ion)
Memóriakártya: MicroSD– 4 GB – 65 MB DDR RAM
GPS-vevő: Mediatek MT 3328 (22 csatorna)
Beépített TMC-vevő/Bluetooth: nincs/van
Adatátvitel: miniUSB 2.0