Hirdetés

Mindenki tévézik és tabletezik, egyszerre



|

A tabletek, a Facebook és a tweetek elengedhetetlen részévé váltak a tévézésnek.

Hirdetés

Hirdetés

Amikor a netbookok a virágkorukat élték, minden elemző úgy gondolta, hogy az apró notebookokra örök, fényes jövő vár, az eladások pedig kizárólag az egekbe szökhetnek. Egyes gyártók kifejezetten ebből tartották el magukat, az Acer akkoriban például szinte csak a netbookoknak köszönhette a bevételeit. Egyszer csak megérkeztek a tabletek, a netbook pedig kihalt állatfajjá változott. 

Vannak, akik szerint a mostani tabletőrületnek pont ugyanígy szakad majd vége, és a viselhető eszközök, leginkább az okosszemüvegek jelentik majd a táblák életének a végét. Ezt egyelőre senki nem mondhatja meg biztosra, annyi viszont bizonyos, hogy a tabletek sok dolgot és szokást megváltoztattak. Az egyik ilyen a televíziózás, amelynek mára az elengedhetetlen kellékévé váltak az apró, érintős gépek. 

 

 

Az átmenetet mi sem bizonyítja jobban, mint az Ofcom ebben a hónapban kiadott elemzése. Ők a briteknél vizsgálták a tévézési szokásokat, és arra jutottak, hogy a felnőttek 91 százaléka egy héten legalább egyszer leül a tévé elé. Ez enyhe növekedést mutat 2002-höz képest, amikor az arány még 88 százalék volt. A megdöbbentő adat ezután következett: a tévézők több mint a fele, 53 százalék okostelefont vagy tabletet használ közben. 

A tévézés tehát ismét egy közösségi időtöltéssé válik napjainkban, de egyáltalán nem úgy, mint például az 1950-es években. Ma már bárki ül is le a tévé elé, szinte biztos, hogy valami plusz, saját dologgal is foglalkozik. Ez persze a nézett műsortól teljesen eltérő is lehet, de ha a témánál maradunk, akkor is biztos a plusz tevékenység. Megtetszett egy filmzene? Van rá egy tucat app, ami meghallgatja, kikeresi, dalszöveggel együtt. Érdekel minket, hogy kik a sorozat színészei? Rögtön az epizód alatt mindent elolvasunk az összes szereplőről. 

 

 

A változást nagyban segíti, hogy az idei évben mát kétszer annyi családban van okostelefon és/vagy tablet, mint 2012-ben. A különböző kutatások eredményei szerint egy átlagos háztartásban legalább háromféle internetképes eszköz van: ezek persze általában a PC-t, az okostelefont és a tabletet jelentik. Még érdekesebb tény viszont az, hogy minden ötödik családban ezekből több mint hatot tartanak. 

Persze az igazán közösségi élményt nem ezek jelentik, hanem maguk a közösségi oldalak. A tabletes társadalomban megszokássá vált az eltérő tartalmak nézése és a netezés mellett az is, hogy valós időben beszélik meg az újdonságokat. Évekkel ezelőtt az volt a természetes, hogy megnéztük a filmet vagy a sorozatot, majd a következő nap a munkahelyen vagy az iskolában megvitattuk azt az ismerőseinkkel. Ma már senki nem várja meg a másnapot, sőt: rögtön a film alatt elkezdődik az azonnali üzenetek küldözgetése, a tweetek szétküldése és a Facebookon való kritikaírás. 

 

 

A "media meshing" szavakkal is emlegetett időtöltés lényege az, hogy egy eszközön (jelen esetben a tableten vagy az okostelefonon) valamilyen olyan tevékenységet végzünk, ami kapcsolódik a tévében látott tartalomhoz. Ennek kapcsán egyáltalán nem meglepő, hogy az idei Wimbledon alatt a tweetek 80 százaléka az aktuális mérkőzéssel volt kapcsolatban. Aki ügyesen akar élőben tévéműsort sugározni, annak elengedhetetlen lesz a műsört ilyen értelemben közösségivé tennie. 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.