Hirdetés

Mi újság, Ustream?



|

A videostreaming szolgáltató magyar társalapítójával, Fehér Gyulával beszélgettünk.

Hirdetés

Jelentős tőkeinjekció után és komoly átalakulás előtt áll a Ustream, amely a jövő évben vélhetően tovább erősíti majd jelenlétét a hazai piacon. 

A cég erőforrásainak komoly része az amerikai piacra orientálódik. Mennyire nehéz áthidalni a földrajzi korlátokat?

A termékfejlesztés teljes egészében Magyarországon zajlik, míg Amerikában elsősorban az üzleti vezetéssel, a globális pénzügyekkel, az adatközpontjaink felügyeletével, a marketinggel foglalkoznak. Ezen felül a tengerentúlon dolgozik egy produkciós csapat, amely a nagyobb közvetítések zavartalan lebonyolításáért felel, illetve az értékesítés java része is ott történik. Emellett hazánkban is megtalálható egy sales csapat, ami az Amerikán és Ázsián kívüli területekért felel. A két iroda közötti zavartalan munka biztosítása anno az első számú megoldandó feladat volt, amit a modern kommunikációs és csoportmunka-eszközökkel könnyedén áthidaltunk.

Legutóbbi kerekasztal-beszélgetésünkre egy hackertámadás miatt nem tudtatok eljönni. Ha jól tudom, akkor az incidens miatt az amerikai társalapítók is gyorsan Budapestre siettek.

Nem így történt, hiszen éppen Budapesten voltak. Kisebb-nagyobb DoS-támadásokat már korábban is intéztek ellenünk, ám kevés sikerrel, hiszen a nagy infrastruktúránk miatt nem vagyunk könnyű célpont. Az akkori támadás egyébként pont egybeesett egy jelentős moszkvai ellenzéki tüntetéssel, ahova a nagy tévétársaságokat nem engedték be, így az ottani eseményeket csak a Ustreamen lehetett követni. Talán pont emiatt kerültünk célkeresztbe, és sajnos a hálózati rétegen fogást találtak a támadók, ám a problémát a kollégáink néhány órán belül elhárították. Az ellenünk használt erőforrások mögött egyébként nem hétköznapi felhasználókat feltételezek.


Milyen infrastruktúra áll a Ustream mögött?

A tartalmainkat saját adatközpontunkban tároljuk, és talán nem titok az sem, hogy a Ustream hatalmas mennyiségű sávszélességet használ. A legnagyobb vevők között vagyunk e tekintetben, amelynek nyilván vannak költségei, ám nagy fogyasztóként kedvezőbb díjakat tudunk kiharcolni, mint mások. Maga a kiszolgálás pedig elsősorban Flash platformon, valamint HLS (szerk.: HTTP Live Streaming) protokollon keresztül történik.


A bevételeitek honnan származnak?

Leginkább hirdetésekből. A statikus bannerek lassan kikopnak, a hirdetési piac egyre inkább a profin leforgatott tévéspotok vagy annál is jobb minőségű videók felé indul el, amelyek publikálására mi remek platformot kínálunk. Ráadásul világszinten 60 millió aktív felhasználónk van havonta, amely táborra lehet építeni. Oldalunk legutóbbi átalakítása is azt a célt szolgálja, hogy a relevánsabb tartalmak miatt a felhasználók ízlésének, földrajzi helyzetének, preferenciájának megfelelő videókat tudjunk könnyen fogyasztható formában megjeleníteni, illetve e pontosabb célzás miatt a hirdetésszervezőink is hatékonyabban tudnak dolgozni. A perszonalizált tartalom és az egyszerűbb navigáció felé akartunk lépni. Hogy ne azt kapja mindenki, amit Amerikában a szerkesztők kiválasztottak. Ennek megfelelően minden országra kidolgozunk egy stratégiát, és így meg tudjuk mondani hirdetőinknek, hogy az adott országhatáron belül mennyi nézőnk van, és ők jellemzően milyen demográfiai csoportból kerülnek ki.


A 60 millió felhasználó zöme honnan érkezik? A magyar Ustream tábor jelentős tömeget képvisel?

Látogatóink zöme az Egyesült Államokból és Japánból jön. 10 milliós lélekszámához képest Magyarország is jól teljesít, hiszen a globális toplistán körülbelül a 25. hely környékén szerepel. Ez biztosan összefügg azzal, hogy mi is itt vagyunk. Számos hazai tartalom megtalálható az oldalunkon, ám dolgozunk azon, hogy még több legyen. Habár technológiai körökben jó az ismertségünk, a hazai internetezők tömegéről ugyanez nem mondható el. Szeretném, ha a magyarok többsége találkozna velünk, és a szüleim sem csak azért ismernék a Ustreamet, mert én itt dolgozom. Van tér a javulásra, és emiatt komolyabb jelenlétet szeretnénk elérni a szívünkhöz közel álló hazai piacon. Lehetőséget akarunk adni médiumoknak és a bloggereknek, hogy egy jó minőségű videón keresztül elérjék a követőiket, valamint a nagyobb érdeklődésre számot tartó rendezvényeken is meg szeretnénk jelenni.

Ezek szerint átalakultok egy másfajta céggé, átlépve a platformon, tartalomszolgáltatást is kínálva?


Talán egy kissé radikális megfogalmazás az, hogy teljesen más céggé alakulunk, nyilván mi is fejlődünk, változunk. Elsőként lehetővé tettük a különböző tartalomtulajdonosoknak, előállítóknak, hogy a Ustreamen keresztül eljuttassák mondanivalójukat a világon mindenhova, és ez továbbra is így lesz.


Máshogy kérdezem: lesz referenciacsatorna?


Nem zárható ki, hogy egyszer valami hasonlót csinálunk majd, de rövid távon biztosan nem. Egyelőre igyekszünk minél több tartalom mellé odaállni, e tekintetben minden bizonnyal aktívabbak leszünk. Az pedig idővel eldől, hogy ez egy saját csatornán vagy egy partneri megállapodáson keresztül valósul meg.


Rendelkeztek háromképernyős stratégiával?

Már elérhetőek Android- és iOS-platformokra az alkalmazásaink, a Windows Phone is folyamatosan a radarunkon van, de egyelőre megvárjuk a nyolcas verzióját. A harmadik képernyővel kapcsolatban pedig hiszek abban, hogy a televízió és az internetre kötött számítógép közötti éles határ egyre inkább össze fog mosódni. Ennek megfelelően már több okostévé-platformon is megjelent a megoldásunk. Nemrégiben debütált például a Samsung készülékekre írt alkalmazásunk, hamarosan az LG-s is érkezik, illetve a Panasonic Amerikában és Japánban már előre telepíti tévéire a Ustream klienst. E területen komoly felfutást várok, s ezért az elsők között akarunk megjelenni ezeken a platformokon. Élen szeretnénk járni, hiszen egyre inkább meghatározó lesz az on-demand tartalomfogyasztás, és pár év múlva 50-60 kábelcsatornával több ezer szolgáltatás versenyez majd, és a felhasználóknak hatalmas választási szabadságuk lesz. Kétségtelen, hogy átalakul majd a televíziózás, és a pionírok számára ez hatalmas lehetőséget rejt.


Véleményed szerint az elmúlt évek során a Ustream mennyit változott az eredeti koncepciójához képest?

Az alapelképzelés nem módosult, de nagyon kinőtte magát a szolgálatásunk. 2007-ben a webes közvetítés még csak egy szűk kör játékszere volt. Azóta egyre szélesebbé vált a célközönség, legyen szó akár közvetítőről, akár fogyasztóról. Akármilyen várakozásunk is volt anno, a Ustream minden elképzelésünket teljes mértékben felülmúlta. Segített a sávszélesség folyamatos fejlődése, valamint az, hogy a felhasználóink egyre inkább ráéreztek, hogy miként lehet a platformunk képességeit a lehető legjobban kiaknánzni. Akinek ugyanis valamilyen mondanivalója van, annak már nem kell bekerülnie a tévébe, hogy széles tömegeket érjen el, elég ahhoz egy Twitter megosztás, egy Ustreames élő videó. A közvetítők ráadásul az elmúlt évek során egyre kreatívabbak lettek, így még több embert képesek elérni. Ez egy tipikus hólabda effektus - ha valaki látja a jó példákat, ő is elkezd gondolkodni, hogy mit tudna ebből kihozni. Nagyon sok magánfelhasználónk van, akik ballagásokat, illetve alsóligás sportmeccseket közvetítenek, olyan eseményeket, amelyek egyébként nem kerülnének be a tévécsatornák műsorába, pedig igény van rájuk. Jól látszik, hogy ma már nem kell hatalmas forrás ahhoz, hogy valaki nagy dolgot vigyen véghez, elég csupán kreatívnak lenni.


Startup cégként gondolsz még a Ustreamre?

Igen, szeretek magunkra még mindig így gondolni. Startupnak lenni bizonyos kultúrát jelent. Nincsenek felesleges hierarchiák, szabályok, mint egy jóval nagyobb vállalatnál. Gyors és reszponzív fejlesztés folyik, és az egész cég lapos felépítésű, ahol a hatékonyság és a közös munka van fókuszban.

Nehéz itthon jó szakembereket találni?

Közel százan dolgoznak nálunk, és folyamatosan keressük a tehetséges munkatársakat. Eddig minden pozícióra meg tudtuk találni a megfelelő embert. Szerencsére Magyarországon sok a jó szakember, persze annak örülnénk, ha még több lenne. A toborzásnál egyébként kivételes helyzetben vagyunk, hiszen sok nagy multinacionális cég itthoni leányvállalatával ellentétben mi tényleg a fejlesztésre koncentrálunk. S persze az sem mellékes, hogy egy dizájner vagy programozó a munkájával nálunk sokkal nagyobb tömegeket érhet el, mint sok más szervezetnél.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.