Egy online zenei elemző cég, a Musicmetric állítása szerint az amerikaiak az év első felében megközelítőleg 96,7 millió zeneszámot töltöttek le a BitTorrent fájlmegosztón keresztül.
Habár a BitTorrenten legális állományok is átcsorognak, a tanulmány szerint a letöltések túlnyomó többségére ez a jelző nem volt jellemző. A vizsgált időszakban az engedély nélküli letöltések harcában az Amerikai Egyesült Államok diadalmaskodott. A letöltések aranyérmes országát 43,3 millióval az Egyesült Királyság, 33,2 millióval Olaszország, 24 millióval Kanada és 19,7 millióval Brazília követi a porondon.
A kimutatás a zeneipar szempontjából azért nem csak a rossz pontokat emelte ki. 2004 óta például először volt rá precedens, hogy az előző évhez képest növekedjenek a zenekiadók digitális zenebevételei. 2011-ben az előző év (2010) 5 százalékához képest 8 százalékra emelkedett a bevételük. Számukra a rossz hír persze az, hogy hiába akadályozták mindenféle jogi módszerrel a Pirate Bay működését, szinte semmilyen hatást nem értek el az illegális letöltések terén. Musicmetric vezérigazgatója, Gregory Mead pozitív nézőpontból kommentelte mindezt. „Most először van kézzelfogható bizonyítékunk arra, hogy a Pirate Bay blokkolása vajmi keveset változtat az illegális letöltések mennyiségén. Habár az is világossá vált, hogy a Spotify-hoz hasonló stream szolgáltatások csökkentik az efféle aktivitást, mivel széles körben, legálisan teszik elérhetővé a zeneszámokat.”
Gregory Mead - Musicmetric CEO
A Musicmetric jelentésében, amit egyébként az eddigi legmélyebben számtó, globális digitális zene felmérésnek tart a cég, kiemelte, hogy van igény a legális tartalmak letöltésére a fájlmegosztókon keresztül is. Erre példaként a Billy Van The Cardigan EP-jét hozta fel, azt a dalt, melyet közvetlenül a BitTorrentes terjesztésre szántak. A jelentés kimutatta, hogy a 20 legserényebb letöltő ország közül 5-ben a legkedveltebb torrentnek számít a dal.
„A fájlmegosztás pénzzé tétele embert próbáló feladat, de a szerzői jogtartóknak érdemes lenne megpróbálkozni vele. Bevételt generálni abból, ami a fájlmegosztás során kiesik nem teljesen tündérmese, habár nagymértékben függ az előadóktól és a zenei stílusuktól.” Tette hozzá Mead.
A BitTorrent igazgatója, Matt Mason a fentiekhez hozzáfűzte, hogy „nagyon szűk látókörű az, aki úgy véli, hogy ha megmondja az embereknek, hogy álljanak le, akkor azok meg is teszik majd azt. A kihívás az, hogy egy olyan üzleti modellt építsenek erre a technológiára, ami mellett mindenki kiáll.”
Az elmúlt két évben a szerzői jogtartók ellenben többet is tettek egy szimpla „megmondjuk az embereknek hogy állj”-nál. Körülbelül 200 000 BitTorrent felhasználót pereltek be, mivel azok kalózkodással megsértették a szellemi tulajdonukat. A bírói döntések azonban szintén nem hoztak jelentős változást a fájlmegosztók forgalmában. Sőt még gazdaságilag sem voltak kifizetődők. 2007-ben a Recording Industry Association of America (RIAA) például 17,6 millió dollárt költött perekre és ebből mindössze 391 000 dollárt sikerült behajtania.
Alább a Musicmetric egy korábbi kimutatása, mely árnyalt kapcsolatot mutat a letorrentezett zeneszámok és a rajongótábor növekedése között.