Amikor a Facebook bejelentette, hogy kétmilliárd dollárért felvásárolja az Oculus Rift fejlesztőjét, mindkét cég mélyen hallgatott arról, hogy mik a közös terveik. Spekulálni persze, már akkor is lehetett: a pénz jól jön az Oculus VR-nek, hiszen lehetővé teszi, hogy jobb és olcsóbb virtuális valóság (VR) sisakokat építsenek; a közösségi oldal pedig még idejekorán beszállhat a „következő nagy számítástechnikai platform” fejlesztésébe. Win-win.
A napokban aztán Brendan Iribe, az Oculus VR vezérigazgatója a TechCrunch Disrupton tartott előadásában kicsit részletesebben is beszámolt arról, mik az elképzeléseik a jövőre nézve: szeretnének egy VR MMO-t létrehozni – egymilliárd felhasználó számára. Mintha egy William Gibson regénybe csöppennénk: emberek száz- és százmilliói játszanak, videócsetelnek, üzengetnek és osztanak meg egymással mindenféle dolgokat valós időben, a virtuális térben.
A Facebook, mint „metaverzum”
Irbie elismerte, hogy „ehhez akkora hálózat kellene, amelyhez fogható ma még nem létezik”, de rögtön hozzá is tette, hogy a Facebooknál jobb helyet keresve sem találhatnának arra, hogy nekiálljanak egy ilyen hálózat kiépítéséhez. Mint mondta, a közösségi oldal egyfajta „metaverzumként” kapcsolódhatna az alternatív VR-világok sokaságához.
A Facebooknak a legutóbbi statisztikák szerint több mint 1,31 milliárd felhasználója van. Valószínűleg ez volt az egyik oka annak – már persze a nyers tőkeerőn túl –, hogy az Oculus tulajdonosai úgy döntöttek, hogy egy befutott játékfejlesztő cég helyett inkább Zuckerbergékkel kötnek üzletet. A vezérigazgató persze minden lehetséges fórumon elmondja, hogy cége továbbra is a legmesszebbmenőkig elkötelezett a játékfejlesztés mellett – de úgy látják, ha csak erre koncentrálnának, azzal „saját lehetőségeiket korlátoznák”.
„Olyan felületet akarsz építeni, amelynek egymilliárd felhasználója van, vagy olyat, amelyen 10, 20, 50 millió ember 'lézeng'?” – tette fel az erősen költőibe hajló kérdést Irbie, megjegyezve, hogy az olyan, szinte kizárólag játékok terítésére szolgáló rendszerek, mint amilyen például a Sony Playstation Network vagy az Xbox Live – messze nem tudnak annyi felhasználót maguk mögé állítani, mint a népszerű mobilos platformok.
Virtuális másaink
Nyilvánvaló, hogy egy egymilliárd felhasználót megmozgató MMO létrehozásához még hosszú éveknek kell eltelnie – már, ha megvalósul egyáltalán. Az Oculus-vezér szerint, tudják, hogy fogjanak hozzá: meg kell győzniük a felhasználókat arról, hogy a technológiájuk révén „valódi kapcsolatba” kerülhetnek másokkal. Márpedig ehhez nem kellenek feltétlenül a valósághoz megtévesztően hasonlító, színes, szagos avatárok – elegendő, ha stilizált, képregényszerű „énünkkel” képviseltetjük magunkat a virtuális térben. „Ha ezen [a fotorealisztikus megjelenítés hiányán, a szerk] túlteszed magad, valós beszélgetéseket folytathatsz másokkal – mondta a TechCrunch Disrupton. – Ez az a szent grál, amit keresünk.”
Az Irbie-ék által megálmodott szuper-MMO számos különféle felhasználási lehetőséget rejthet magában. A NASA fejlesztői például tavaly számoltak be arról a – szintén sci-fibe illő – ötletükről, amelynek lényege, hogy egy sok százmillió felhasználóval rendelkező „VR holofedélzet” segítségével kutathatnánk az univerzumban a földönkívüli élet nyomai után.
Az Oculus CEO-ja kijelentette: cége új, a Valve-veterán Michael Abrash vezette Seattle-i irodájának fő feladata a kutatás-fejlesztés lesz. Céljuk, hogy a nagy egyetemekkel összefogva, folyamatosan fejlesszék a VR-technológiát, és új felhasználási területek, lehetőségek után kutassanak. „Hisszük, hogy az elkövetkező évtizedekben ez lesz az egyik legtöbbet kutatott terület” – jelentette ki Irbie.