A magas munkanélküliségi ráta kedvez az ügyeskedőknek. Az emberek elkeseredésükben rizikós ajánlatokat is elfogadnak, főként ha az gyors és könnyű meggazdagodással kecsegtet. A piramisjátékoknak ez ad táptalajt, mivel befolyásolható és kellően nagy kapcsolati háló mellett az emberek pénzé tehetik ismerőseiket, úgy hogy a csoport nem végez érdemi termelő munkát, csupán a közösség dinamikus növekedése kínál a piramis tetején lévő személyeknek szép profitot, mindaddig amíg a tákolmány össze nem omlik. A benne lévő személyek a folyamatos bővítésben érdekeltek, s a cél érdekében gyakran valótlan információkkal csábítják el ismerőseiket, későbbi alárendeltjüket. A butaság/átverés ráadásul vertikálisan terjed.
A piramisjáték hazánkban nem ismeretlen fogalom, hiszen a rendszerváltást követően megjelent a pilótajátékként elhíresült lánclevél, ahol a feladó feladójának kellett küldeni „x” forintot. Azaz nem volt konkrét termék, ami mozgatta volna a láncot – ami minden piramisjátékra jellemzőt, s amit a büntető törvénykönyvben külön szabályoznak (299 § / C) . A hasonló logikára épülő multi-level marketing (MLM) ellenben legális, mivel ezen esetben van termék az egyenletbe, és a hálózatba befolyt pénz mindig a termékek megvásárlásából keletkezik. E szabály alapján a hazánkban is egyre többször felbukkanó SiteTalk tevékenysége is legálisnak mondható, hiszen a beváltható kreditekkel valós termékeket lehet vásárolni, ám ettől függetlenül nem tudjuk nyugodt szívvel állítani, hogy egy tisztességes szolgáltatásról beszélünk.
Lenyomjuk a Facebookot!
„Ez nem más, mint egy MLM rendszer. A legjobb. Hívj meg másokat és építsd fel a saját hálózatodat.”
A SiteTalk is egy közösségi oldal a sok közül, ami saját bevallása alapján technológiai fejlettségben lekörözi a nagy riválisát. Ez barokkos túlzás, inkább az MLM-et emeli egy új szintre. A felületén is alkothatunk egy saját profilt, amit összekapcsolhatunk ismerőseinkkel (illetve ezen esetben a csapatunk tagjaival), kapcsolódhatunk csoportokhoz, megoszthatunk szöveget, linket, képet és videót, feltehetünk egy kérdést, illetve mások tartalmait is lákjolhatjuk, kommentálhatjuk. Ismerős ugye? Eddig nem sok különbség van Mark Zuckerberg oldala és a SiteTalk szolgáltatása között.
Ha a Community fület elhagyjuk, akkor már láthatjuk az eltéréseket. A Deals egy Groupon szerű kuponos aloldal, ahol kreditek beváltásával remek akciókat csíphetünk el. Az Auctions fül alatt licitálhatunk a legújabb technológiai kütyükre kreditenkért 1 euró centes alapon, így elméletben akár 40 euróért is hozzájuthatunk egy vadonatúj Macbook Airhez (gyakorlatban a látható ár tízszerese fut be a szolgáltatóhoz). A Cashback menüvel a SiteTalk „partner áruházaiban” vásárolhatunk, jellemzően 1-5 százalékkal kedvezőbb összegért, míg a Games a nélkülözhetetlen Flash alapú játékokat, a Gifts pedig a kreditekért küldhető ajándékokat rejti.
Az utolsó fül talán a legfontosabb, mivel a szolgáltatáson sehol sem tudunk valódi valutával vásárolni, mindenhol a SitTalk kreditjét kell használnunk. Természetesen utóbbit csupán valódi pénzzel, euróval tölthetjük fel a PayPal, vagy az OPN fiókunkon keresztül.
A trükk az OPN (Opportunity Network) hálózatban keresendő, ami a MLM rendszer alapját és az oldal mozgatórugóját adja. Az ingyenes tagok ugyanis szinte csak a klasszikus közösségi oldal funkciókat használhatják, illetve költhetik a PayPallal átutalt pénzüket. Az úgynevezett fizetős tagok azonban pénzt is kereshetnek, a SiteTalkkal összekötött OPN rendszerén keresztül, ahol konkrét előfizetési csomagokra lehet beruházni.
Minél nagyobb csomagot vesz valaki, annál többet profitálhat az oldalból. A csatlakozásra bírt felhasználók forgalma – kupon felhasználása, megnyert aukció, aktív oldal használat - után az úgynevezett „Szponzor” (amire a rendszer még sima regisztrációnál is rákérdez) ugyanis jutalékot kap. Így az emberek abban érdekeltek, hogy minél nagyobb csoportot építsenek maguk köré.
MLM zombik csábítása
„Nem számít, hogy honnan jöttél, hogy mi a végzettséged, hogy mennyi a fizetésed! Csak az számít, hogy legyen elég kitartásod és affinitásod. Ha ezen tulajdonságokkal nem rendelkezel, akkor ne vágj bele. Csak rajtad áll!”
A SiteTalk egy nagyszerű találmánynak számíthat MLM körökben, hiszen az oldal fejlesztői és tagjai kihasználják a modern online technológiákat – talán nem véletlen, hogy az MLM szakemberek 2013-as globális szavazásán (mert ilyen is van!) előkelő helyen szerepelnek a világháló legjobb kerítői. Egyrészt a csoportok tagjai az oldalon belül folyamatosan szolgáltatják az újabbnál-újabb (és persze hamis) SiteTalk sikertörténeteket, így egy idő után mindenkivel elhitetik, hogy a világ üzletét hagyják ki, ha nem szálnak be egy fizetős csomagba. Egy bolond márpedig százat csinálhat, vagy jobb esetben egy százast.
Persze az oldalon belüli toborzás mit sem ér, így a júzerek folyamatosan gyártják az oktató videókat, linkelik a beetető weboldalakat és a csalóka sikertörténeteket a Facebookra, a YouTube-ra, a Vimeo-ra és a személyes blogokba. Igazi elvakult, mondhatni zombi felhasználókkal találkozhatunk, amennyiben rákeresünk a „Sitetalk” vagy az „OPN” kifejezésekre. Olyanokra, akik szentül hiszik, hogy a SiteTalk a következő Apple, Google, Microsoft, vagy Amazon. Természetesen nincs így, de mivel ezek az emberek már pénzt áldoztak a közösségi oldalba, hinni akarnak abban, hogy az sikeres lesz, és persze érdekeltek abban, hogy másokkal is elhitessék. Kvázi zombikká válnak, akik kiszolgálják a piramis tetején lévők érdekeit.
Trükkök? Ismerik
„Ez elképesztő!!! Mindössze 4 nap alatt a 7,5 millió dollárról 11,7 millió dollárra ugrott fel a sitetalk.com (tehát a domain és nem a cég!) értéke, ugyanazon mérőszerverek adatai alapján!”
Többek között a fenti sorokkal ámítják a csoportvezetők a tagjaikat, és gyakran még az is felmerül, hogy a Facebook babérjaira tőr a SiteTalk. Az oldalon még annak is tudnak örülni, hogy Kínában nem blokkolják a közösségi oldal elérését – ám a valóság az, hogy a szolgáltatás propagandája ellenére a SiteTalk olyan pici, hogy még nem kerülhetett a kínai hatóságok látókörébe. Mint lentebb is látszik, a Google Trend globális adatai alapján még az iWiW iránt is nagyobb az érdeklődés, pedig utóbbi tényleg csak Magyarországon ismert. Ez alapján inkább lenne érdemes az iWiW-be fektetni, mint a SiteTalk-ba.
Amennyiben régiókra keresünk még elkeserítőbb eredményt kapunk a SiteTalk számairól. Az oldal a Google mérései alapján Bangladesben és Pakisztánban népszerű, amely nemzetek mellett még Szlovéniában és Magyarországon mutatható ki számottevő érdeklődés. Az áhított kínai, amerikai, brit és német piac tehát sehol sincs, ez is téves állítás. Öröm lehet az ürömben a SiteTalk híveinek, hogy legalább még bőven van hova növekedni.
A tagok jelentése alapján a weboldal értéke is folyamatosan nő, ami egyébiránt hagyományos mérésekkel nehezen kimutatható. A megoldás egy kétes – hirdetésekkel teleszórt – worthofweb.com szolgáltatástól érkezett, amelynek oldalát egy webhez kicsit is értő szakember nevetve csukna be, a SiteTalk vezetők mégis szentül hisznek az eredményeiben. Ez alapján – cikkünk írásakor – 26 millió dollárra taksálták az MLM közösségi oldal értékét, ami egy kissé túlárazottnak tűnik.
A cég ezen felül gyakran dicsekedik a szponzorációival. Korábban AC Milan támogatásról például kiderült, hogy csupán a nagy klubbal kapcsolatban álló kisebb foci sulinak nyújtottak segítséget – de valójában félreérthetően kommunikáltak. Ezen ok miatt a következő sorokat is csak fenntartással tudjuk kezelni: „Frank Ricketts a mai webkonferencián bejelentette, hogy a szeptember 16-23 között Magyarországon megrendezésre kerülő birkózó világbajnokság fő szponzora a SiteTalk lesz.”. Ezen felül a tőzsdei bevezetés is rendre felmerül, ám eddig sem a cég mérete, sem nyitottsága nem tette ezt lehetővé. Sőt egy levélváltás alapján még az sem biztos, hogy a SiteTalkot üzemeltető Unaico cég vezetőiben - Rune Evensen és Jarle Thorsen - megvan a szándék a nyílt részvénytársaság megalapítása iránt.
Még számos ponton bele tudnánk kötni az oldal jóhiszeműségébe, de zárszóként inkább a felhasználói szerződés egy kérdéses pontjára hívnánk fel a figyelmet. „A SiteTalk fenntartja a jogot megfelelő diszkrécióval, hogy visszautasítja, megtagadja, vagy eltávolítsa a felhasználó megosztásait, vagy hogy megszakítsa, felfüggessze, törölje a felhasználó hozzáférését a weboldalának egy részéhez, vagy egészéhez bármikor, külön indoklás, előzetes tájékoztatás, felelősség vállalás nélkül”. Azaz ha valaki egy nagyobb csoportot épített már, rengeteg követővel, akkor is bármikor eltilthatják az oldaltól, és akkor az illető futhat a pénze után. Kedves SiteTalk felhasználók, ugye ez szerintetek sem tisztességes?