Nem véletlenül lett a világ legnépszerűbb videomegosztója a Youtube, hiszen a szokásos macskás mozgóképek és videoklipek mellett a portálon gyorsan felbukkantak a minőségi és egyedi felhasználói tartalmak, amelyek erejét felismerve a vállalat elindította az MCN (Multi-Channel Network) programját.
Az MCN-ek lényegében kiadókként funkcionálnak, a legfontosabb azonnali előnyük, hogy a tartalomkészítők ezekbe belépve rögtön részesedést kapnak a videóik reklámbevételeiből. Cserébe az MCN-ek lefölözik az ő bevételeiket, plusz szerződéstől függően akár szerzői jogi követeléseket is támaszthatnak a tartalmaikkal szemben.
A rendszer legjobb tudomásunk szerint még senkit sem tett még gazdaggá, azonban a tartalomkészítők legnépszerűbb tábora eljutott odáig, hogy az innen származó bevételüknek köszönhetően képesek megélni a videokészítésből. Természetesen játékosoknak szóló szórakoztató tartalmakból – például videotesztekből – sincs hiány, azonban most megcsappanhat az ezzel foglalkozó csatornák száma, ugyanis a héten teljesen megvadult a videomegosztó Content ID névre keresztelt rendszere.
Deus Ex: Human Revolution (artwork)
A Content ID egy automatizált szoftver, amely a jogdíjköteles anyagok kiszűrésére lett kitalálva. A jogtulajdonosok feltölthetik az adatbázisát a tartalmaikkal, a felhasználók videói pedig automatikusan ellenőrzésre kerülnek, kivéve ha MCN-tagok. Amennyiben a rendszer jogvédett tartalmat jelez a mozgóképekben, akkor a jogtulajdonos előzetesen beállított direktívájának megfelelően három dolog történhet: részesedést igényelhet a videóból befolyt reklámbevételből, letilthatja / földrajzilag korlátozhatja a lejátszást, vagy éppen a saját Analytics-fiókjában nyomon követheti a videó statisztikáit. Viszont a megjelölt videókból a készítőknek akkor sem származik bevételük, ha megtekinthetőek maradnak.
A héten a Youtube már az MCN-es partnerei esetében is elkezdte használni a Content ID-t, amely részeként most épp a gamer csatornák utólagos átszondázására került sor. Erről tipikusan igen magas vérnyomással vettek tudomást a tartalomkészítők, ugyanis sokak esetében tömegesen lettek letiltva vagy korlátozva a tartalmak.
A rendszer sejthetően nem tökéletes, a fair használat kérdésében nem képes döntést hozni, ráadásul arról sincs tudomása, ha mondjuk egy tartalomkészítő írásban kapott felhasználási engedélyt egy jogtulajtól.
A pórul járt videokészítőknek két lehetőségük van: egyrészt tudomásul vehetik a történteket, másrészt videónként egyesével „fellebbezhetnek” a szankciók ellen. Utóbbi viszont veszélyes játék, ugyanis elutasítás esetén törlésre kerül a problémás videó, három elutasítás után pedig a komplett csatornát letiltja a Youtube.
Bioshock Infinite: Burial at Sea
A jéghegy csúcsa, hogy a jelek szerint a Content ID rendszer tele van kamu jogtulajdonosokkal, akik teljesen illegálisan próbálnak fellépni a valódi jogtulajok nevében. Egyes esetekben felmerül a gyanú, hogy más csatornák vagy MCN-ek próbálhatják eltüntetni a riválisaik mozgóképeit, vagy megakadályozni a belőlük való bevételszerzést.
Utóbbira remek példa, hogy a GamesBeat beszámolója alapján a szolgáltatás TheRadBrad felhasználójának Metro Last Light videotesztje a rendszer szerint sérti a 4GamerMovie japán gamer weboldal „vizuális tartalmát”. A valóság ezzel szemben az, hogy kizárólag a Deep Silvermek lenne joga fellépni a kérdéses játékot mutató videókkal szemben, azonban a legtöbb kiadóhoz hasonlóan semmiféle problémája sincs az efféle felhasználással, nyugodtan kereshetnek vele pénzt is a feltöltők, ez nekik ingyen promóció. A sztori szempontjából végtelenül humoros módon a Deep Silver jelenleg a bajba jutott Youtube-felhasználókon próbál segíteni.
Egyelőre nem tudni, hogy a Youtube mit fog tenni a probléma lehető leggyorsabb megoldása érdekében, azonban a Google leányvállalata már csak puszta pénzügyi érdekből sem engedheti meg magának a tartalomkészítőinek elvesztését.
(Forrás: Ars Technika, GamesBeat 1 / 2 )