Nem is olyan régen, még az ezredforduló előtt sok családnál külön esemény volt a közös tévénézés, napjainkban viszont mindez már nem annyira jellemző. Egyrészt egyre több háztartásban van legalább két tévékészülék, ami indukálja az elszeparálódást, másrészt az internet megjelenésével elterjedt a multitasking médiafogyasztás is, azaz lehet, hogy egy csemete ugyan a tévé előtt ül, de közben inkább a közösségi portálok friss híreire figyel. Elképzelhető azonban, hogy pont az előbb említett oldalak lesznek azok, amelyek visszaadják majd a közösségi tévézés élményét.
A Foursquare példája megmutatta ugyanis, hogy az emberek szeretik megosztani azt, hogy éppen hol vannak, s így nem elvetemült ötlet a tévéműsor-alapú „check-in”. A tévé közösségi oldalakkal való összeházasítása ráadásul új élményt is teremthet, mivel így könnyen kialakulhatnak diskurzusok a műsorok körül. Az adás készítői ezenfelül értékes visszajelzésekhez juthatnak, a becsekkolásokkal pedig a hirdetők láthatják, hogy mely műsor mely demográfiai csoport körében népszerű és így tovább. Ha mindezt végiggondoljuk, akkor már nem lepődünk meg azon, hogy Amerikában gombamód szaporodni kezdtek ezen szolgáltatások, amelyek mind megpróbálnak felkapaszkodni erre az éppen induló sebesvonatra. Írásunkban négy ígéretes szolgáltatást gyűjtöttünk ki közülük, amelyekkel érdemes még a hazai megoldások érkezése előtt megismerkednünk.
Followmy.tv
A megoldás nem olyan régen átalakult, és egészen pontosan február 22-én nyerte el a ma látható formáját. A portál fejlesztői belgák, így a Followmy.tv az Egyesült Államokban futó produkciók mellett népszerű európai – többségében az Egyesült Királyságból és Hollandiából érkező – műsorokat is számon tart. Ezzel együtt egy dolog még nagyon hiányzik a közösségi oldal mögül, ez pedig nem más, mint a közösség. Cikkünk írásakor mindössze 4370 felhasználóval rendelkezett a portál, s a legnépszerűbb műsor, a Bing Bang Theory is csak 2413 követőt tudhatott maga mögött. A hasonló amerikai szolgáltatások mellett ez márpedig nagyon kevés.
Az elhagyatottság ellenben nem állítható az adatbázisával kapcsolatban, mivel a Followmy.tv 27 ezer különböző műsort tart számon, így például a magyar Szomszédok és a Csillag születik sorozatot is megtaláltuk a felületén. Ez becsülendő, bár nem tudni, hogy a forrásul szolgáló tvrage.com adatbázisába pontosan kik vitték fel ezen adatokat. Mindettől függetlenül a portálon osztályozhatjuk a Szomszédokat önmagában, vagy annak egyes epizódjait, hozzászólhatunk az egyes részekhez, illetve megadhatjuk, hogy mely részeket szeretnénk pótolni. A szolgáltatás pedig – akár Outlook- és Gmail-naptárba importálható iCalen keresztül is – értesít minket, ha még egy nem látott epizód közeledik, csak egyedül azt nem árulja el, hogy hol nézhetjük meg.
Tunerfish
Az amerikai szolgáltatás mögött az amerikai Comcast áll, partnerei között pedig az HBO található. A tavaly nyáron átalakított oldal főként a közösségre épít, s leginkább a Twitter felületéhez hasonlatos. A „Mi történik?” kérdés helyett itt a „Mit nézel éppen?” felütés olvasható, és például a Followmy.tv megoldásától eltérően a felületén nem lehet egyes műsorokat követni (csak rajongani értük), illetve azon belül megírhatjuk, hogy az írás pillanatában melyik epizódot nézzük. Sajnos csupán azt oszthatjuk meg a böngészőnkön, illetve az iOS- és Android-klienseken keresztül, hogy éppen melyik műsort figyeljük, ezen ok miatt a figyelem leginkább a felhasználók aktivitására épít.
Két módon is megtölthetjük a falunkat: egyrészt becsatornázhatjuk a már meglévő Facebook-, illetve Twitter-profilunkat, hogy az ottani ismerőseinkkel automatikusan egymásra találjuk, vagy másik lehetőségként a számunkra érdekes felhasználókat is elkezdhetjük követni, pont úgy, mint a híres 140 karakteres mikroblog-szolgáltatásnál. Egyébként a Tunerfish is tartalmaz néhány magyar címet, de ezeknél nem fedeztünk fel nagy aktivitást, egyébként ugyanezen kijelentés magára az oldalra is igaz, írásunk pillanatában ugyanis a legnézettebb műsor a Trónok harca volt 78 nézővel.
Miso
A Miso kétségtelenül a közösségi tévés alkalmazások egyik nagyágyúja, mivel általában e megoldások kapcsán – a Philo és a teljes szórakoztatóiparra célzó GetGlue mellett – szinte minden esetben felmerül a neve. A Miso funkcionalitásban ennek megfelelően meglehetősen gazdag: gyűjthetünk pontokat, jelvényeket, generálhatunk weboldalakba ágyazható widgeteket, illetve bejelentkezhetünk műsorokra, pontosan megadva, hogy éppen mit nézünk. Míg a Tunerfish a Twitterhez, addig a Miso leginkább a Foursquare szolgáltatásához hasonlatos, azaz az egész felületet úgy alkották meg, hogy bejelentkezésre ösztönözze a felhasználókat.
Habár jelvényeket majd' minden hasonló szolgáltatásnál lehet gyűjteni, a Miso az egyes műsoroknál pontokat is oszt, így ösztönözve nézői harcra a legelvetemültebb rajongókat. Ennek megfelelően a szolgáltatáson láthatóan aktív közösségi élet van, ami alapján talán e szegmensben a Miso nevezhető a legnagyobb piaci szereplőnek. Mindezt a számok is alátámasztják, Somrat Niyoginak, a cég vezetőjének korábbi bevallása alapján ugyanis körülbelül 100 ezer regisztrált felhasználóval rendelkeztek az év elején, amely szám minden bizonnyal azóta tovább növekedett.
Philo
A Tunerfish és a Miso látens gyermekének, finomabban fogalmazva kereszteződésének is felfoghatjuk a Philót, annak ellenére, hogy a webalkalmazás az első közösségi tévés szolgáltatások között volt. Egyrészt a Misóhoz hasonlóan e megoldás is ellesett jó pár trükköt a Foursquare-től, hiszen a felhasználóit pontokkal és kitűzőkkel is igyekszik aktivitásra bírni. Ennek megfelelően minden műsornál gyűjtögethetjük a különféle pontokat és figyelhetjük a toplista aktuális állását, valamint az összetett Philo-pontokkal is lehet gazdálkodni.
Sajnos a megoldáson nem lehet konkrét epizódokra bejelentkezni, csak epizódokra, ezzel szemben a megoldás felületén meg tudjuk – és meg is kell – adni, hogy pontosan hol vagyunk, illetve mely kábelszolgáltatóhoz tartozunk. Értelemszerűen e két információ össze van kötve, azaz ha Pomázon tartózkodunk és egy szomszédunk elkezdi nézni a Magnum legújabb részét, akkor könnyen azonosíthatjuk, hogy melyik adón futott a műsor. Ezen információk alapján a Philo műsorújságot is kínál, amely akkor lehet hasznos, ha pontosan tudjuk azonosítani a kábelszolgáltatónkat. Ez a funkció egyelőre sajnos csak a nagyobb amerikai városoknál érhető el.