Mostanában mindenki pilóta nélküli repülőgépben gondolkodik, ami annyiban érthető, hogy ezzel csökkenteni lehet az emberveszteséget, ami bármilyen rosszul is hangzik, de egyben költségkímélő vonzattal rendelkezik, hiszen nem kell ismét drága pénzen kiképezni egy újabb pilótát. Erre remek példa az a fejlesztés, melyről még karácsony előtt számoltunk be és akkor is elmondtuk, hogy félig hasonlít Buga Jóskára, aki nem szép, de gavallér. Nos, előbbi igaz arra a gépre is, ám ahogy egyik olvasónk nagyon helyesen megállapította, annál a repcsinél nem a kinézet, hanem a praktikum a fontos.
Most a BAE System tette közzé nagy büszkeségét, miszerint az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumával közösen fejlesztett Taranis tavaly augusztusban egy 15 perces tesztrepülést hajtott végre, mely teljes mértékben sikeresnek bizonyult. A mennydörgés kelta istenéről elnevezett, pilóta nélküli repülőeszköz egészen pontosan 2013. augusztus 10-én, egy tökéletes felszállással emelkedett a levegőbe, majd hibátlanul teljesítette az emelkedést és a fordulókat, ezt követően pedig gond nélkül földet ért.
A részletekről azonban csak most tájékoztatták a nyilvánosságot és ebből kiderült, hogy nagyon komoly projektről van szó, ami összesen 1,5 millió munkaórát követelt a közreműködő 250 cég vezető tudósaitól, aerodinamikai és rendszermérnökeitől. A BAE szerint a Taranis bizonyítja az Egyesült Királyság azon képességét, hogy egy pilóta nélküli, emberi operátor által irányított repülőt tud létrehozni, mely adott esetben felderíti, megtalálja, beazonosítja, megjelöli és csapást mér a célpontra ellenséges területen.
A technológiai fejlődés egyúttal segíti a brit Védelmi Minisztériumot és a Királyi Légierőt abban, hogy hatékony együttesét hozzák létre a pilótával és pilóta nélkül irányított repülőgépeknek. Aki pedig soknak találja a 1,5 millió munkaórát, annak érdemes tudni, hogy a Taranis fejlesztése 2006-ban indult és ezalatt a megközelítőleg Hawk méretű bringa levegőbe emelkedéséig mintegy 185 millió angol fontot emésztett fel a munka, ám nem csak a derék adófizetők pénzéből történt a finanszírozás, hanem került bele jócskán privát tőke is.
Nigel Whitehead (Group Managing Director, BAE System) elmondta, hogy "a Taranis első repülése igen jelentős mérföldkő az Egyesült Királyság repülésének történetében, mivel ez a legfejlettebb rendszer, amit valaha is megtervezett és megépített az ország". Nem lehet egyébként nem észrevenni az alkati hasonlóságot a B-2-vel, bár egyébként botor dolog lenne összehasonlítani a két eszközt, hiszen teljesen más szegmensben mozognak.
Ugyanakkor érdemes megnézni a videót, mely bemutatja a Taranis repülését és valóban szépen látszik, hogy nem okoz neki gondot a manőverezés, tehát a projekt ígéretes és jó kiindulási pontja lehet annak, hogy az angolok kidolgozzák a maguk igen fejlett, pilóta nélküli légierejét. Mindemellett pedig a Taranis okán felemlegettük a Hawk kétülésest, mely 1974-ben repült először és 1976 óta szolgál rendületlenül, ráadásul fejlesztése nagyban összefügg a BAE Systemmel.