Hirdetés

Kuponőrület a weben



|

A kuponalapú vásárlásnak Magyarországon nincs nagy múltja, míg sok amerikai a heti nagybevásárlására nem indul el a kuponos füzete nélkül. Ez a helyzet mostanság a hazai Groupon-klónok gyors elszaporodásával megváltozni látszik.

Hirdetés

Az elmúlt fél év a magyar weben kétségtelenül a közösségi vásárlásról szólt. Szinte kéthetente érkezett egy újabb szolgáltatás, így nagyon rövid idő alatt sokszereplősre duzzadt a piac. Telt múlt az idő, és kiderült, hogy az üzleti modell doyenje, a Groupon olyannyira magabiztos, hogy képes nemet mondani még a Google 6 milliárd dolláros ajánlatára is, amelynek az lett az eredménye, hogy a keresőcég kifejlesztette önálló megoldását (Google Offers), majd a Facebook és a Microsoft is bejelentette saját közösségi vásárló szolgáltatását.

 

 

 

A közösségi vásárlás alfa hímje

 

Mindez egészen rövid idő alatt történt, s az őrült tempó napjainkban is igaz e piaci szegmensre. Erre jó példa, hogy az elkövetkező hetekben néhány új magyar szereplő jelenhet meg a szektorban; úgy hírlik, hogy hamarosan a Groupon is megérkezhet országunkba; egyes meggyökeresedett szolgáltatások pedig rohamléptékben bővítik a dolgozóik létszámát, hogy elsőként tudják elérni a különböző vidéki városokat. A két mamutcég szolgáltatásának az érkezéséről pedig még nem is beszéltünk.

Érdemes a cégeknek pörögniük, hiszen az első Groupon-klónként érkező Bónusz Brigád példája alapján jó üzleti lehetőség rejlik a kuponos bizniszben. A teljesen magyar tulajdonban lévő startup cég ugyanis az első öt hónapja alatt 30 milliós forgalmat generált, amely mellett a gyors növekedésükre jellemző, hogy Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád társalapítójának elmondása alapján februárban megduplázták a januári forgalmukat. A Kupon Világ mögött álló Rebate Networks GmbH pedig egy globális céggé nőtt ki azzal, hogy sikeresen másolta le a Groupon-modellt, azon országokban terjeszkedve elsősorban, amelyekre a nagy előd nem fordított figyelmet. A kopírozás egyébként nem szégyen, mivel e szegmensben mindenki bevallottan a bevált receptet használja, amelytől dőreség lenne eltérni.

Mindenki jól jár

A Groupon által kitalált szisztémában ugyanis mindenki jól jár. Az üzlettel nyer a felhasználó, mert minimum 50 százalékos kedvezményt kap egy jó minőségű szolgáltatás árából. Jól jár az üzemeltető, mert az eladott kuponok után jutalékot kap. Végezetül jól jár a kereskedő is, mert hirtelen sok vevőre tehet szert, és mert így egy remek hirdetéshez jut, amelynek a megtérülését pontosan tudja mérni. A beváltott kuponok száma ugyanis egy konkrét összeg. A lényeg a reklámon van, mivel általában egy ajánlat teljesüléséhez egy megadott számú vásárló szükséges, ezért a felhasználók abban érdekeltek, hogy minél többen értesüljenek az akcióról. Ezen ok miatt szinte mindegyik szolgáltatásnál megtalálható egy Facebook, Twitter, e-mail és iWiW csatlakozó, amelyekkel a látogatók szétkürtölhetik a kihagyhatatlan ajánlatokat. S ekkor még nem beszéltünk azon felhasználókról, akik minden nap felkeresik a szolgáltatást, hogy megnézzék az aktuális akciót, vagy akiknek ugyanez reggel a webes postaládájukban landol.

 

 

 

A Rebate hálózat

 

Tehát így a kereskedők egy hatékony reklámeszközhöz juthatnak, amely miatt nem meglepő, hogy nyugaton már versenyfutás van a napi ajánlatokért. Ez magával hordoz egy másik előnyös tényezőt. Mivel a kereskedők tolonganak a helyekért, ezért a kuponos oldalak kiválaszthatják a legjobb minőségű ajánlatokat közülük. Főként szolgáltatásokat jelenítenek meg étkezés, szépségápolás, egészség, életmód, élmény és szórakozás témakörében. Termékek nem igazán jöhetnek szóba, mert egyszerűen nincs olyan kereskedő, aki egy minőségi termékre 50 százalékkal nagyobb kedvezményt adna. Márpedig utóbbi követelmény.

Közösség nélkül nem megy

A Bónusz Brigád társalapítójának az elmondása alapján ezen felül a cél nem egy pénzdaráló gépezet üzemeltetése, hanem egy közösség építése. Ebben egyébként minden általunk megkérdezett szakember egyetértett. Kaprinay Zoltán ezért társával, Heller Gáborral egyetemben, ha kell, akkor névvel és telefonszámmal együtt saját maguk válaszolnak ez e-mailek útján érkező megkeresésekre és panaszokra. „Mi ezt komolyan gondoljuk és nem Kupon Kriszták vagyunk!”. A megszólított Kupon Világnál másként gondolkodnak erről. Horváth Adrienn, az oldal PR szakemberének elmondása alapján az oldal dolgozói is többnyire saját nevükkel írják alá a leveleket, de a Kupon Kriszta formát a többség annyira pozitívnak találta, hogy hamarosan egy a nem létező személyt életre keltő kampány indulhat el. „Ha valami gond van, akkor természetesen mindig a saját nevünkben írunk, hogy a felhasználók lássák, ez nem egy ködös valami” – tette hozzá Horváth Adrienn. A PR szakember elmondása alapján a közösségi média nélkül egyébként nehezebben tudnának boldogulni, hiszen a felhasználók java onnan informálódik, és sokan onnan értesülnek az ajánlatról. Sőt majd minden oldalnál csak Facebook profillal lehet kommentálni, így minden egyes vélemény arccal és névvel jelenik meg.

 

 

 

A helyzet fokozódik

 

Ennek van egy másik következménye is. Az elégedetlen felhasználókat nem lehet fél vállról kezelni, mivel a közösségi oldalon keresztül rossz hírét kelthetik az adott szolgáltatásnak. Ezen ok miatt az ügyfelek kezelése a legtöbb kuponos oldalnál kulcskérdés, és ha valami hiba van, akkor az üzemeltetőknek elemi érdeke a felhasználó kártalanítása. S persze a kereskedők alapos leellenőrzése is, ami miatt például a Kupon Világ és a Bónusz Brigád is egyaránt több körön keresztül szűri a partnereit.

Teljesen eltérő modell alapján épül fel a VeddVelem.hu, amely esetén nem az oldal szerkesztői kötik meg az ajánlatokat, az ott létrejövő üzletek a kerekedők és a vásárlók egymásra találásából jönnek létre. Ez szépen hangzik, ám mint azt Kovács Adriántól, a szolgáltatás ügyvezetőjétől megtudtuk: többnyire a kereskedők által indított toborzások sikeresek, főként, ha olyan portéka köré szerveződik az akció, amely egyébként Magyarországon nem kapható. A VeddVelem esetén ezért nincs minimum 50 százalékos engedmény megkötés, a kereskedő dönti el, hogy milyen kedvezményt biztosít. Az oldal adminisztrátorai a megfelelő minőségbiztosítás érdekében ellenőrzik a felvitt toborzásokat, és az adószám megadása követelmény. Ám mindentől függetlenül a szolgáltatás csak a keretet biztosítja, így bármikor előfordulhat, hogy egy kereskedő meggondolja magát. A VeddVelem tehát teljes egészében a közösségére épít, így nem meglepő, hogy e szolgáltatás fejlesztői is a közösségi funkciók erősítését tűzték ki célul. A VeddVelem egyébként abban is egyedi, hogy célközönsége nem a Groupon-modell által megcélzott közönség. A kuponos oldalak felhasználói ugyanis általában a 18 és 35 év közötti, nagyvárosban élő, magas iskolai végzettségű nők közül kerülnek ki.

Még az elején vagyunk

A nagyvárosi tényező különösen fontos. A kuponos oldalakon általában lokális szolgáltatások (helyi étterem, kozmetika) jelennek meg, ezért csak helyi viszonylatban érdemes gondolkodni. S mivel a Groupon-klónok a jutalékból élnek, emiatt a minél magasabb kiadható kuponszámban, így a nagyobb, nagyvárosi kereskedők bevonásában érdekeltek. Ezen felül az online fizetés és vásárlás, s úgy egyáltalán a modell miatt az is fontos, hogy a felhasználókat ne kelljen hosszasan győzködni a megoldás biztonságáról. Márpedig a kisebb városokban e téren bizalmatlanabbak az emberek.

A nagyobb városokért ellenben jelenleg is nagy versenyfutás zajlik, és szinte minden piaci szereplő azon dolgozik, hogy elsőként tudjon megjelenni a nagyobb városokban (a Kupon Világ és a Bónusz Brigád például már megvetette a lábát néhány vidéki településen). Nem csupán a presztízs, hanem a legjobb helyek megnyerése miatt is. A legtöbb kuponos oldal ugyanis nem szereti a lerágott csontot, így minden esetben exkluzív szerződést kötnek egy hellyel, amellyel magukhoz próbálják láncolni a kereskedőt. A kizárólagos szerződéseknek biztosan lesz valamilyen szintű visszatartó hatásuk, még akkor is, ha retorziót általában nem tartalmaznak. Mindezzel együtt elképzelhetőek átszerződések (mint ahogy eddig is előfordultak).

 

 

 

Kuponos hírlevél minden napra

 

A piaci szereplők és az ajánlatok száma tehát hamarosan még tovább bővülhet. Jelenleg a következő kuponos oldalakat számoltuk össze Magyarországon: bonuszbrigad.hu, kuponvilag.hu, napitipp.hu, tsoonami.hu, citybrands.hu, citydays.hu, napiakciok.hu, veddolcson.hu, bpwow.com, napituti.hu, felezz.com, csak1nap.hu (utóbbi kettő az elmúlt másfél hónapban indult) és a kómában lévő dreamdeal.hu. Ezen felül vannak olyan furcsa hibridek is, mint a startlap.hu és a teszvesz.hu kuponos oldala, de velük bővebben ezúttal nem foglalkozunk. Azaz nincsenek kevesen, s így nem meglepő, hogy az egyre nehezebben áttekinthető kuponhalmazra több hazai startup cég is ráugrott már, hogy az általuk írt aggregátorokkal (például happyfaces.hu, mindenkupon.hu és qponverzum.hu) könnyen áttekinthessük a gazdag kínálatot.

 


Ráadásul felbolygathatja a piacot a Google és a Facebook megoldásának az érkezése is (utóbbi szolgáltatása múlt pénteken vált élessé). Ám mivel ehhez megfelelő értékesítési gárdát kell felépíteni, és helyi irodát szükséges létrehozni, ezért az általunk megkérdezett szakértők egyelőre nem tartanak a két mamutcég térnyerésétől. „Nehezen tudom elképzelni, hogy valaki Facebook névjegykártyát fog lobogtatni egy debreceni étteremben” – fogalmazott Kaprinay Zoltán, aki szerint jót tenne a piacnak a megjelenésük, mivel utána könnyebben tudnák elmagyarázni a kereskedőknek, hogy pontosan miről is van szó. Információink szerint hamarosan egy komoly szereplő jelenhet meg a piacon, amely akár a Groupon is lehet, mivel több hónapja lehet hallani az érkezéséről. A kupon biznisz alfa-hímjének eljövetele várhatóan nagyot fog szólni, mivel a Groupon általában felvásárlással terjeszkedik, az adott országban egy jól működő klónba bevásárolva magát, sok esetben a piacvezetőbe.



bonuszbrigad.hu

Az Alexa adatai és a Facebook követők száma alapján, valamint az oldalon eladott magas kuponszámok miatt kijelenthetjük, hogy Magyarországon a Bónusz Brigád jelenleg a piacvezető a közösségi vásárlás szegmensben. Sőt ha csak a Groupon-klónokat vizsgáljuk, akkor a teljesen magyar tulajdonban lévő startup cég volt az, amely elsőként tudott elindulni hazánkban. A klasszikus receptet használva a szolgáltatás üzemeltetői maguk tárgyalnak a kereskedőkkel, ők alkudják le az árakat és kezelik a felmerülő problémákat. A Groupon által sikerre vitt módszerhez hasonlóan a Bónusz Brigád megszűri az ajánlatokat, így a felhasználók a minőségi követelményeknek megfelelő kereskedők szolgáltatásai közül válogathatnak, legalább 50 százalékos kedvezménnyel élve. Az oldal híres az igényes szövegeiről, amelyeket talán – az alapítók elmondása alapján - az év vége felé egy könyv lapjain is olvashatunk majd. A szolgáltatás egyedi a tekintetben, hogy iPhone-ra és Android készülékekre is elérhető egy kliensük, ami egyúttal lehetővé teszi a telefonon történő vásárlást és kuponbeváltást is.

 

 



Indulás időpontja: 2010.09.01
Facebook követők száma: 115.771 (2011. április 10-i adat)
Alexa rangsor: 227 (magyarországi helyezés)

kuponvilag.hu

A szolgáltatás mögött a német Rebate Networks GmbH áll, amely a világ számos országában vezette már be a saját Groupon-hasonmását. Ráadásul a Kupon Világ ha akarná, se tudná letagadni, hogy a Groupon alapján formálták meg. Ha egymás mellé tesszük a két oldalt, akkor szembetűnő a hasonlóság: a kiemelt ajánlat mellett ugyanúgy látható a vásárlások száma, a hátralévő idő, az eredeti és a lealkudott ár, a kedvezmény mértéke, és az ajándékozásra felszólító üzenet is. Habár az oldal csak novemberben indult el, az üzemeltetői gyors terjeszkedésbe és toborzásba kezdtek. Jelenleg több mint 40 főt foglalkoztatnak, és a csapathoz nemrég Németh Norbert, a Sanoma Budapest egykori internet lapigazgatója is csatlakozott. A Kupon Világ egyébként folyamatosan gyűjti a Facebook rajongókat, mivel az oldal üzemeltetői komolyan támaszkodni akarnak a közösségi oldalra. Ennek jegyében indult például februárban a tökéletes nap kampány, amellyel majdnem sikerült utolérniük a követők számában a Bónusz Brigádot. Ráadásul az elmúlt hetekben több Facebook-exkluzív ajánlattal is előrukkoltak.

 

 

 



Indulás időpontja: 2010.11.05
Facebook követők száma: 67.867
Alexa rangsor: 297

veddvelem.hu

A többi versenytárstól eltérően a Veddvelem teljes egészében a közösségre épít, és több tekintetben sem tekinthető Groupon-klónnak. Talán fogalmazhatunk úgy, hogy a szolgáltatás nem más, mint a közösségi vásárlás Linuxos megfelelője. Kovács Adrián elmondása alapján ugyanis a 2007 elején felépített site teljes egészében hobbi projektként indult és ezen állapot a mai napig nem változott meg. Az oldal ennek megfelelően nem rendelkezik értékesítő gárdával. A felhasználók és a kereskedők maguk indítják a toborzást, a Veddvelem csupán a keretet adja: közvetít a vásárló és az eladó között. Az egyedisége miatt a felületén egyszerre több ajánlat is elérhető, nem alkalmaznak 50 százalékos kedvezmény korlátot, a szolgáltatás nem kötődik városhoz. Ráadásul a Veddvelem főként az informatika iránt érdeklődő réteget célozza meg, és leginkább termékek találhatóak meg rajta, míg a kuponos oldalak inkább szolgáltatásokat ajánlanak. Habár a veddvelem egy igazi kuriózum, megvannak a maga előnyei és hátrányai. A többi oldalnál szabadabb, ám a fent lévő ajánlatokat nem szűri meg egy értékesítési lánc.

 

 

 



Indulás időpontja: 2010.07.28
Facebook követők száma: 4181
Alexa rangsor: 5091

napitipp.hu

A Napi Tipp a nevéhez méltóan minden nap csak egy ajánlattal áll elő, amelyről ügyfeleit reggelente értesíti. Az Alexa adatbázisa és a Facebook lájkolók száma alapján a Groupon-klónnak tekinthető szolgáltatás jelenleg a három legnagyobb közösségi vásárló portál között van Magyarországon. A főoldala alapján ráadásul a Napi Tipp eddig több mint 783 millió forintot spórolt meg felhasználóinak, amely értéket egyébként többen is kétségbe vonnak. Az oldal egyébként úgy hírlik nem magyar érdekeltségű, amit a domain regisztrációs adatbázis is alátámaszt: a napitipp.hu mögött egy úgynevezett Schlesinger Haim nevű úr áll. Mindentől függetlenül a Napi Tipp úgy tűnik, hogy aktív közösséget tudhat maga mögött, és minden nap elő tudnak rukkolni valamilyen csábító, minimum 50 százalékos kedvezményű ajánlattal. Igaz néha szerintünk olyan gyatra minőségűvel is, amelyet más kuponos oldal nem vállalna be. Végül meglepő módon a hírlevél feliratkozásánál olyan lakhelyekkel is számolnak (például Orosháza), ahova a többi kuponos oldal nem valószínű, hogy beteszi majd a lábát.

 

 

 



Indulás időpontja: 2010.10.10
Facebook követők száma: 37.536
Alexa rangsor: 968

tsoonami.hu

A Tsoonami weboldalán megtalálható információ szerint az első hasonló nevű oldal 2010 májusában indult el Görögországban, amelyet október 4-én a magyar szolgáltatás követett. Pontosabban a budapesti. Habár az oldalon egy görgető sávval lehet választani a városok közül, ott egyelőre csak a fővárosunk található meg. Vagyis ez alapján talán prognosztizálhatjuk, hogy hamarosan vidékre is elér a cunami.  Az oldal egyébként szintén Groupon-másolatnak tekinthető, legalábbis a főoldalon lévő elemek nagy hasonlóságot mutatnak a híres társ által alkalmazott elrendezéshez. Emellett esetében sem maradhattak ki a kötelező közösségi funkciók, így például a facebookos bejelentkeztetés sem.

 

 



Indulás időpontja: 2010.10.04
Facebook követők száma: 4667
Alexa rangsor: 1326

citydays.hu

Habár a City Days weboldalán található információk alapján a szolgáltatás még tavaly decemberben indult el, a Facebook profiljuk szerint a szolgáltatáson megjelenő első ajánlat csak január 4-én élesedett be. Honlapjuk alapján az is tudható, hogy a közösségi vásárlást biztosító szolgáltatás a Fashion Days vásárlói klub kapcsolt vállalkozásaként jött létre, amely egyébként bevallásuk alapján több mint 800 ezer tagot számlál. A piacon emiatt többen is tartottak a cégtől, ám a félelmek egyelőre nem igazolódtak be. Az Alexa adatai alapján ugyanis az oldal nem fér be a legnagyobb három szolgáltatás közé, Facebook követőinek a száma pedig meglehetősen alacsony. A City Days sikertelensége talán a kedvezmények mértékében keresendő: sok esetben ugyanis csak 40-50 százalékos kedvezményt tudnak biztosítani, amely leértékeléseket a hagyományos Groupon-klónok zsigerből visszautasítanának. Ezen felül az ajánlatoknál azt sem tüntetik fel, hogy az adott tippet addig mennyien fogadták el, azaz a City Days esetén a közösségi vásárlásból a lényeg hiányzik: a közösség. Ezt bizonyítja, hogy egy ideje már a főoldalon nem lehet látni az aktuális ajánlatokat, azokat csak e-mail útján küldik ki. Mintha a szolgáltatás elindult volna a lejtőn...

 

 

 



Indulás időpontja:
2011.01.04
Facebook követők száma: 794
Alexa rangsor: 3620

citybrands.hu

A City Brands gyakorlatilag nem más, mint a Habostorta Kft. által üzemeltetett brands.hu online vásárlói közösségnek az oldalhajtása. A City Days szolgáltatásánál annyival jobb a helyzet, hogy a tavaly novemberben indult közösségi vásárló portál üzemeltetői megpróbáltak egy Groupon-klónnal előállni. Ennek megfelelően az ajánlatok általában legkevesebb 50 százalékos kedvezményt tartalmaznak (néha előfordul csekélyebb kedvezmény is), egy megadott számú vásárláshoz van kötve az ajánlat érvényessége és bizonyos fokú közösségi pezsgés is megfigyelhető az oldalon. A szolgáltatás egyedisége ezen felül, hogy míg mások kreatívan kezelik a maximum kuponszámokat, addig a City Brands esetén belefutottunk betelt ajánlatba. Különlegesség még, hogy az oldal néha egy kereskedőtől több ajánlatot is kínál, amely mindenképpen egyedi jelenség.  A korábbi ajánlatok alapján ez működhet, hiszen lehet, hogy valakinek 18 alkalmas, míg másnak 13 alkalmas testkezelésre van szüksége.

 

 

 



Indulás időpontja: 2010.11.03
Facebook követők száma: 10.096
Alexa rangsor: 911

napiakciok.hu

Magyarországon elsőként a 2008 májusában induló Napi Akciók volt az, amely megpróbálkozott az online kuponozás elterjesztésével. Ekkor még a Groupon sem létezett, így a mai napig is működő szolgáltatás logikus módon nem másolhatta le a többi kuponos oldal nagy példaképét. Ennek megfelelően a Napi Akciók teljesen eltérő üzleti modellben működik, mint a többi közösségi vásárló oldal. A Bónusz Brigád ajánlatai például rendre megjelennek a Facebook oldalukon. A kedvezmények mértéke eltérő, ráadásul nem kell az oldalon keresztül vásárolni. Ki kell nyomtatni a kupont, majd beváltani azt az adott kereskedőnél. Így a felhasználók könnyen elcsíphetnek egy jó ajánlatot, míg a kereskedők egy jó reklámhoz jutnak. Igaz nem olyan hatékonyságúhoz, mintha egy Groupon-klónon keresztül hirdetnének. Illetve megfordítva a dolgot, az internetezők is ritkán foghatnak így ki egy igazán kihagyhatatlan, jó minőségű ajánlatot.

 

 

 



Indulás időpontja: 2005.05
Facebook követők száma: 11.956
Alexa rangsor: 1656

 

 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.