Cikkünk apropója, hogy Rich Skrenta, az első számítógép-vírus írója csatába száll a Google-lel. A hírhedt programozó, aki az Open Directory Project, illetve a Topix online híroldal egyik alapítója is, élete egyik legnagyobb kihívásával néz szembe: nem másban, mint keresésben akarja legyőzni a Google-t.
Skrenta tavaly több kollégájával elhagyta a Topixot, és saját céget alapított Blekko néven, amelyhez 2 millió dollár alaptőkét sikerült összeszedni. A cég alapítását és munkáját nem kísérte nagy csinnadratta, honlapjukon például a mai napig csak egy papírfigura képe látható, amelyet Skrenta lánya készített.
A cég tehát még nem igazán ismert, weboldaluk nincs, termékükről, vagy termékeikről sem tudni még semmit, de Skrenta december legvégén előállt egy meglepő bejelentéssel: harcba száll a keresőóriással, mégpedig annak hazai pályáján: a keresésben akarja megverni Brin és Page milliárdos cégét.
Akit eddig is érdekelt Skrenta magánvéleménye, az tudhatta, hogy a programozó nem szereti a Google-t, a PageRank rendszert pedig egyenesen a „web elpusztítójának" tartja. Blogján már többször ostorozta a Google értékelő rendszerét. „A PageRank rövidítése nem véletlenül PR. Az érték teljesen elrugaszkodott a SERP (Search Engine Results Page) eredményeitől." Tény, hogy a Google akár le is felezheti egy oldal PageRank-jét, ez egyáltalán nem befolyásolja a SERP-et. Skrenta szerint ez elgondolkodtató. „A PageRank tönkretette a webet, és vele fog pusztulni." - írja blogján.
Valószínűleg egy hat emberből álló, 2 millió dollárral rendelkező cég vezetőjét egy hasonló bejelentés után maximum kinevetnének, ha egyáltalán felfigyelne rá bárki, azonban Skrenta már többször bizonyította, hogy szinte bármilyen akadályt le tud győzni. 2009-re ígérte a Blekko motor prototípusát, érdeklődve várjuk- de valószínűleg 2008-ban is érdemes lesz figyelni a céget.
Természetesen nem Skrenta az egyetlen, aki szeretné legyőzni a Google-t - bár mások megelégednének egy pár százalékos részesedéssel is a keresőpiacból.
Wikia Search Engine
Talán a legnagyobb várakozás ezt a projektet övezi, amelyet 2006 decemberében jelentett be Jimmy Wales. Az alapötlet nem meglepő a Wikipedia alapítójától: a felhasználók véleményét is felhasználva szeretnének a Google-nél jobb keresési eredményeket adni. „A Google nagyon jó a legtöbb esetben, de sokszor csak értéktelen találatokat és spameket kapunk oldalakon keresztül. Algoritmust írni arra, hogy melyik oldal jó és melyik nem, igen nehéz, így mi magukhoz a keresőkhöz fordulunk, hogy segítsenek a döntésben." - írta Wales a bejelentéskor.
Sokan kételkedtek abban, hogy sikerül-e majd a projektet elindítani, de információink szerint a Wikia Search Engine nyilvános változata január 7-én elindul majd - erről természetesen beszámolunk majd a PC World Online-on is.
Mahalo
2007 egyik sikertörténete a Mahalo keresőmotor, amelyet Jason Calacanis indított. A Mahalo hasonlít Calacanis előző projektjéhez, amelyet az AOL-on indított, és amellyel a Digg hírgyűjtő oldal konkurenciáját akarta létrehozni - részleges sikerrel.
A Mahalo eredményei kézzel vezéreltek, a cég dolgozói állítják össze a megfelelően felcímkézett listákat, az első hét találat ezek közül kerül ki, de a felhasználók hozzászólásait is figyelembe veszik. A többi, kevésbé releváns találatot is láthatjuk, a képet pedig egy Google-keresés egészíti ki. Az oldalsávban a „Fast Facts" (Gyors tények) rovatot találjuk, itt fontosnak, hasznosnak ítélt információkat listáznak a keresőszavakhoz kapcsolódóan. Itt lehetséges továbbá a regisztrált felhasználók számára, hogy oldalakat javasoljanak, amelyek szerintük hasznosak lehetnek az adott kereső-kifejezés beíróinak. A fentiek alapján logikus, hogy ha magyar szavakra keresünk, nem kapunk eredményt, csak a Google eredményét látjuk, de talán pár év múlva ez is megváltozik majd.
A Mahalo még mindig kicsi persze, de igen gyors ütemben nő, most körülbelül 2 millió oldalletöltést generál havonta.
Cuill
A Cuill egy olyan keresőmotor, amelyet igen nagy várakozás övez, mégsem lehet sokat tudni róla. Bár nem csaptak maguknak egyelőre nagy hírverést, azt állítják: új architektúrákra és módszerekre támaszkodva gyorsabban és akár 90 százalékkal olcsóbban indexelik a weboldalakat a Google-nél.
Jelenleg sokkal többet nem lehet tudni a Cuill-ről, de a februárban tartandó Search Market Expo -n a cég módszereiről, a keresett új standardokról fog előadást tartani Louis Monier alelnök. Valószínűleg izgalmas lesz mondandója, erről is be fogunk számolni oldalunkon.
Powerset
Erről a motorról sem tudunk még sokat, de annyi biztos, hogy megközelítésük szöges ellentétben áll a Cuill módszerével. A szövegfeldolgozást, nyelvértelmezést hozzák be a keresésbe, nem egyes szavakra keres majd rá a motor, hanem megpróbálja egészben értelmezni a kereső-kifejezést. A szolgáltatás célja kimondottan a „természetes és intuitív keresés" megvalósítása. Ez értelemszerűen nagyobb költséggel is jár, hiszen alapos analízist kell végrehajtani minden oldalon. A Powerset weboldala egyelőre még csak egy felhívást tartalmaz, amelyben támogatókat keresnek, így valószínűleg a tervezett 2008. első negyedévi indulás is csúszik majd.
Sok kis kezdeményezés van még a legígéretesebbnek tartottakon kívül, az IT világában pedig lehetetlen megjósolni, hogy melyik lesz sikeres. Fejleszteni, kísérletezni pedig mindig érdemes, hiszen ha a Google egyeduralma nem is dől meg a keresőpiacon, már egy-két százalék elérése is szép eredmény, hiszen már ekkor is milliárd dolláros bevételt várhat bárki.