A légiszervíz ugyan megfelel a földi 56 Kbit/sec-os átviteli sebességű szolgáltatásnak, de a sebessége mégis meglehetősen korlátozott, hiszen a levegő-föld kapcsolat mindössze 9,6 Kbit/sec-os kommunikációra képes a hazai repülésnél, míg 2,4 Kbit/sec-ra a nemzetközi járatok esetében. Ez az alacsony átviteli sebesség próbára teszi a gyorsabb letöltéshez szokott internet-használókat.
Az Air Canada a szolgáltatást egyelőre kísérleti jelleggel vezette be, s azt vizsgálja, hogy az utasok szívesebben veszik-e igénybe, mint az ülések hátába épített telefonokat, amelyek használatáért borsos percdíjat kell fizetniük. Ha eredményesen zárul a teszt, s kialakítják a szolgáltatás megfelelőnek vélt árát, úgy egész Észak-Amerikában bevezetik. Az ár valószínűleg alatta lesz az Airfone szolgáltatásárainak, s érthetően sokkal drágább lesz, mint a földi internetezés.
A szolgáltatás működtetéséhez az öt Boeing 767-esen Pentium alapú szervereket helyeztek üzembe. Minden repülőszerver összegyűjti az e-maileket, amelyek elküldéséhez az utasok az ülések támlájában lévő telefonra csatlakozhatnak, s öt-tizenöt perces időközönként tömörített formában elküldi őket a földi átjátszó központnak.
A hálózat eléréséhez az utasok egy 10 GB-os cache-t vehetnek igénybe, amelybe betöltik a tartalmakat még a földön, az indulás előtt, aztán a repülés közben periodikusan fogadják az rendszert üzemeltető Tenzing cég központjából felküldött frissítéseket. Az alkalmazott cache-megoldás miatt az utasok nem érhetik el a az összes weboldalt, s az összes link sem fog élni a megnyitott oldalakon.
Bár ez a szörfözés olyan, mint amikor a nyaralók a hullámverést az strandfürdő speciális medencéiben élvezik a tenger helyett, az Air Canada példája a Hong Kong-i Cathay Pacific-et máris arra indította, hogy a Tenzing-től megrendelje a légi internet rendszert, méghozzá 62 gépre a jet-es száguldáshoz méltó 1,5 Mbit/sec-os sebességgel. A szolgáltatás áprilisban indul, s szemben a kanadaiak "kézi" cache töltögetésével vezeték nélküli hálózatokat alkalmaznak az információk szétosztására.
A Londoni Inmarsat Holding ezen is túlmegy, s a 64 Kbit/sec-os kapcsolatot műholdon kívánja biztosítani a jövő év végén induló rendszerében. A Boeing is tervezi már, hogy nagysebességű internet-szolgáltatással szereli fel gépeit, s a műholdas szélessávú kapcsolat révén a szörfözés és e-mailezés mellett televíziót is lehet majd nézni. A Boeing tervei azonban még tényleg csak a jövőben vannak, az Air Canada viszont máris szörfözve repül.
Égi szörfözés
Hirdetés
Hirdetés