Ezek az emberek kamerás mobiltelefonjukkal inkább kifényképezik a színes magazinok cikkeit, semmint vásárlásra „vetemednének”. A digitális bolti lopás egyre nagyobb problémát jelent, hiszen gyorsan terjednek a kamerás telefonok, és a minőségük is öles léptekkel javul, mondja Takahas Kendzsi, a Japán Lapkiadók Szövetségétől. Keddtől az ország könyvesboltjaiban plakátok kérik az olvasókat, hogy „tartózkodjanak a kamerás telefonokkal történő információrögzítéstől”. A szövetség 30 ezer plakátot nyomtatott az augusztus 20-ig tartó kampányhoz, amelyet a Távközlési Hordozók Szövetsége is támogat.
Japánban 20 ezer könyvesbolt működik, s a kisebbeket így is keményen érinti a hagyományos lopás, amely miatt évente több száz kerül csődbe, és kényszerül lehúzni a rolót. Takahasi elmondta, egyelőre nincs tisztázva, hogy a digitális bolti lopás bűncselekménynek minősül-e, hiszen a szerzői jogi törvény csak a kereskedelmi célú információ felhasználást szankcionálja.
A Távközlési Hordozók Szövetsége emellett „felismerte annak a szükségességét is, hogy javítani kell az emberek mobiltelefon felhasználási morálját”. A szövetség legutóbbi hirdetési kampánya arra kérte az embereket, ne írjanak e-mailt sétálás közben. Május végén 76.73 millió mobiltelefon előfizetőt regisztráltak Japánban, s a tavalyi pénzügyi évben (amely idén márciusban zárult le) az eladott készülékek fele volt kamerás telefon.