Az Orkut.com célja kapcsolatot létrehozni a felhasználók barátainak barátai között. „Szolgáltatásunk legfőbb célja, hogy az ön és barátai társasági élete aktívabb és serkentőbb legyen. A közösségi hely lehetővé teszi, hogy a barátok virtuálisan összejöjjenek, közös témákat keressenek, megosszák információikat, és társasági rendezvényeket szervezzenek”, olvasható a webhely nyitóoldalán. A főleg Google alkalmazottak részvételével beinduló webhely meghívásos alapon elérhető az új felhasználók számára, hasonlóan a Friendsterhez, a Tribe.nethez és más társasági hálózati szájthoz, melyek tavaly kerültek reflektorfénybe.
Egyelőre senki nem söpör be komoly hasznot e helyek után, de a modell felkeltette a befektetők és a tartalomfejlesztő cégek érdeklődését. Ha a Google később is fenntartja az Orkut.comot, ez azt jelenti, hogy túl kíván lépni az általa uralt információgyűjtő szegmensen, és belép a közösségépítő piacra, mint amit már a Pyra Labs Blogger.com webhelyének megvásárlása is jelzett.
Az Orkut fejlesztőjéről, Orkut Buyukkokten szoftvermérnöktől kapta nevét, aki az online közösségekkel foglalkozik. A Google bátorítja mérnökeit, hogy a hét egyik munkanapján saját projektjeikkel foglalkozzanak. Ha az eredmény ígéretes, a Google teszteli a dolgot az interneten, hogy lássa, milyen érdeklődést vált ki. Két Google szolgáltatás is, a Google News és az árösszehasonlító Froogle is ilyen projektből nőtt ki.