Hirdetés

10 éve ért véget a szuperszonikus repülés polgárisága



|

London - New York mindössze 3,5 óra volt, nem is beszélve az eltéveszthetetlen kinézetről, mely egyszerre volt kecses és tiszteletet parancsoló.

Hirdetés

Az elmúlás nem csak az életre nézve állandó tényező, hanem mindazokra a dolgokra is, melyeket az ember létrehoz, pusztán az időtartam változik. Építünk több ezer éves épületeket, miközben a telefonjainkat 2-3 évente cseréljük de ugyanígy az autóknak, repülőgépeknek is van kihordási idejük, hiszen a technika folyamatosan fejlődik, és ami nemrég még új volt, az holnapra már eladhatatlanná és ósdivá válik.

Hirdetés

De egy olyan különleges szerkezet esetében, mint a Concorde, valahogy másként mennek ezek a dolgok, hiszen azóta sem gyártottak olyan utasszállító repülőgépet, mely teljesítményben, vagy kinézetben megközelítette volna az angol és francia együttműködés szárnyaló géniuszát. Itt jutunk el arra a pontra, ahol érdemes szó szerint idézni a gizmodo cikkét, ahol arról ír, hogy 2003. október 24-én repült utoljára a Concorde."Szuperszonikus repülést ígértünk, de ma a hangsebesség alatt vagyunk. Transzatlanti repülést ígértünk New Yorkból Londonba 3,5 óra altt, ez ma hét órát vesz igénybe. A repülés jövőjét ígértük, de a jövő véget ért 10 évvel ezelőtt". Elég jó megfogalmazás és teljesen igaza van, de természetesen csak szubjektív módon vizsgálva jelenthetjük ezt ki. Mindenesetre a tényeken nem változtat, vagyis az elmúlt hét csütörtökén volt 10 éve, hogy ezt a csodás gépet leállították, bár az utolsó repülésére néhány héttel később került sor.

Az eltéveszthetetlen alakú szerkezet a British Aircraft Corporation és a francia Aérospatile közös munkája nyomán jöhetett létre. Az első menetrendszerű járat 1976. január 21-én szállt fel és ezt követően 27 évig volt szolgálatban a típus, miközben mindössze 20 repülőgép épült, ami nem is csoda, hiszen a kezdeti lelkesedés gyorsan alábbhagyott és végül csak az Air France és a British Airways alkalmazta őket. A típussal kapcsolatban egyébként annyi érdekesség van, hogy meddő vállalkozás lenne mindent leírni itt is, főleg azért, mert egy csodálatos (valóban az), nagyon részletes bejegyzés található róla a wikipédián.

Arról a rajongásról azonban, amit a repülést kedvelő és szerető emberek éreztek (és éreznek még mindig) a Concorde iránt, sokat elárul, hogy utolsó útján több ezer ember volt rá kíváncsi, akik közül többen is megsiratták a gépet. A fejlesztés során rengeteg megoldandó problémával kellett a mérnököknek szembenézniük, melyek közt még a nagy magasságú repülésnél jelentkező ionizáló sugárzás is szerepet kapott. Míg a normál gépek  általában 12 000 méter körül szárnyalnak, addig a Concorde 18 000 méteres magasságba emelkedett, ami természetesen a bőrrák ellen "tüntetőknek" okot adott arra, hogy ekézzék egy kicsit a projektet.

A Mach 2,4-es utazósebesség (kb. 2179 km/h) nagy súrlódást is jelentett, ami akár 300 milliméteres nyúlást is okozhatott, ezért még a festéssel is bűvészkedni kellett a mérnököknek, de valóban annyi nagyszerű és egyedi megoldás van a gépen, hogy érdemes miatta elolvasni az előbb említett wikis bejegyzést. Az viszont tény, hogy más gépekhez mérten irreálisan drága volt az üzemeltetése és mellé a vékony törzs, valamint a súly problémája miatt messze nem tudott annyi utast szállítani, amennyivel például a 747-es megy.

A hattyúdal nyitánya egyértelműen a 2000. július 25-én bekövetkezett baleset volt, melyben egy másik gép törmeléke miatt a négyes hajtómű kigyulladt, majd pedig a Concorde egy szállodára zuhant, melynek következtében összesen 113 ember halt meg. Innen már nem nagyon volt feltámadás, de a technika avulása, a sokak szerint túlzottan hangos és egyébként drága üzemeltetés miatt elérkezett az utolsó kigurulás napja.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.