A Microsoft a világ legnagyobb szoftveróriásából egy ideje már elkezdett átalakulni egy eszközökkel és szolgáltatásokkal foglalkozó vállalattá, amely a mobilra és a felhőre koncentrál. Az elmúlt néhány évet érintő átállás keretében a redmondiak számukra ismeretlen talajra tették a lábukat. Gondoljunk csak a táblagépekre, amelyek két éve még teljesen újnak számítottak a Microsoftnál, pedig az Apple, a Google és a Samsung már rég fejest ugrott a kategóriába addigra.
Hogyan reagált minderre korábban Steve Ballmer? Előhúzta a kalapból a Surface RT-t, ami egy teljesen új táblagép volt, Windows RT-re építve, és állítólag a legjobb kombinációja az érintős és a laptopos világnak.
A tabletpiac kudarca
A Surface RT azonban nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, és a Microsoft reklámhadjárata ellenére is csak kevés fogyott belőle. A helyzet annyira rossz volt, hogy a tablet első éve után a Microsoft 900 millió dolláros értékcsökkenési leírást jelentett be az eladatlan készletek miatt. A sikertelenség azonban nem állította meg Redmondot, így több új modell után végül befutott a Surface Pro 3 is.
A laptopok jövőjének mondott eszköz igazi mobil erőmű volt, elvégre akár Core i7-es CPU, 8 GB RAM és 512 GB tárhely is fért bele. Egy kivétellel minden adott volt a nagy sikerhez - már csak egy normális vételár hiányzott. Az 1950 dolláros árcédula azonban még Amerikában is húzós volt.
Steve Ballmer sejtette, hogy szükség van egy másik útra is, ezért már 2012 októberében, a Surface RT és a Windows 8 bemutatójánál beígérte a szuperolcsó eszközöket. Ezekből aztán alig lett valami, így a Windows 8.1-nél újra megígérte ezt a Microsoft. Ekkor már többen haraptak az ötletre, az érdeklődést felpörgetni pedig licencdíj nélkül kapták a rendszert. A Windows 8.1 with Bing ingyen jár minden gyártópartnernek, ha a készülék ára 250 dollár alatt marad. Úgy tűnik, hogy ha lassan is, de azért folytatódik ez az irány - a Toshiba Encore Mini például 119 dollárba kerül, az Emdoor 8 hüvelykes táblája pedig 100 dollárért vihető.
A Windowsnak kell eladni az olcsó tableteket
Természetesen nem kell sokáig kutatni ahhoz, hogy egyértelművé váljon, ezeket az olcsó tableteket nem a jövőbemutató technikai megoldások vagy az erős hardverek adják el. Általában olyan gyengék, hogy maximum a mindennapi használatra alkalmasak. Éppen ezért nem maguk a készülékek jelentenek majd vonzerőt a vásárláskor - hanem a Windowsnak kell elnyerni a felhasználókat, olyan alapvető és jobban működő funkciókkal, mint a böngészés, multimédiás képességek és jobb üzemidő.
A Surface táblagépek mind a kiváló minőségükről és a felsőkategóriás teljesítményükről voltak híresek. A magas vételáruk miatt azonban egyszerűen nem tudtak felhasználói tábort építeni a Microsoftnak, még kevésbé voltak elérhető közelségben az átlagfelhasználóknak. Ha a Microsoft sikert akar elérni, akkor nem erőművekkel kell előálljon aranyáron, hanem olyan táblákkal, amelyek a tömegek számára is ideálisak.
Ha a Microsoft ez utóbbi irányt választja, akkor költenie kell az olcsó tabletekre, amelyek a Windows 8.1 erejét adják a kezünkbe, nem túl erős, de azért használható köntösben. A legideálisabb az lenne, ha ehhez nem is a partnereire várna, hanem belsős projektként tenne le egy meggyőző gépet az asztalra. Jó megközelítés esetén pedig komoly veszélyt jelenthetnek az olcsó androidos riválisokra. A kínálkozó lehetőség és a Surface gépek kudarcának fényében egyértelmű, hogy a Microsoftnak nem az Apple-lel kell versenyeznie.