PlayStation 4
Magabiztosan nyerte a Sony a konzolháború legutóbbi fordulóját, amit hosszú évek során felépített és részben megvásárolt stúdiók fejlesztette exkluzív játékok sorával sikerült elérnie. Noha előfordulnak ballépések, okkal élik meg a videojátékok ünnepeként a gamerek, a kritikusok és a szakma képviselői is, amikor megjelenik egy-egy új cím a Sony Interactive Entertainment égisze alá tartozó stúdiók valamelyikétől. Mellényúlások persze voltak, vannak, és lesznek is, mindazonáltal elég magasra került az a bizonyos léc, ami jelentősen felsrófolta a PS4-tulajdonosok elvárásait, és amit csak kevés játékfejlesztőnek sikerül átugornia.
Ami a forgalomban lévő konzolváltozatokat illeti, 2017 után csak Slim és Pro modelleket gyártanak. Előbbi számára 1080p a korlát, a másikkal a 4K is elérhető (igaz, többnyire felskálázva, és nem natívan), de jövőállóságuk szempontjából inkább az bír jelentőséggel, hogy várhatóan két-három évig látja még el újabb játékokkal ezeket a gépeket a Sony, utána maradnak az indie fejlesztők alkotásai és az évente megjelenő sportjátékok.
A legjobb exkluzívok: Bloodborne, God of War, Horizon Zero Dawn, Marvel's Spider-Man, The Last of Us Part II
Pro: iparági sztenderdnek tekintett exkluzívok, a saját játékok nagy része magyar feliratot kapott
Kontra: nincs visszafelé kompatibilitás, nem érhető el hazánkban a PlayStation Now, 2021 után bizonytalan a játékutánpótlás
PlayStation 5
Piacvezetőként igencsak kedvező pozícióból fordul rá a generációváltásra a Sony, amely legfőbb riválisához hasonlóan szintén tesz egy próbát a kizárólag digitális tartalomfogyasztásra alkalmas konzolvariánssal. Az optikai meghajtó kispórolását leszámítva nincs eltérés a két hardver között, emiatt a játékok ugyanolyan sebességgel és felbontáson futnak majd minden PS5 konzolon.
A platform vonzerejét a külsős fejlesztőkkel és kiadókkal kötött, hol ideiglenes, hol pedig teljes körű kizárólagosságra vonatkozó megállapodásokon túl elsősorban a saját fejlesztésű exkluzívok jelentik. Utóbbiak jellemzően az akció-kalandjátékok műfaja körül csoportosulnak, és miután jórészt folytatásokkal, valamint remake-ekkel fut neki a Sony az első egy-két évnek, minden bizonnyal a későbbiekben is ez marad a meghatározó irányvonal. A PlayStation 5 teraflopsszám tekintetében a Series X mögött kullog, amit sebesebb adatátvitelre képes SSD-vel kompenzál, ez okozhat majd némi teljesítménybeli különbséget kettejük között a multiplatform játékok futtatásakor.
A legizgalmasabb nyitócímek: Assassin's Creed Valhalla, Call of Duty: Black Ops Cold War, Demon's Souls, Godfall, Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Pro: visszafelé kompatibilis szinte minden PS4-játékkal, számos exkluzív kíséri a megjelenést
Kontra: csak korlátozottan kompatibilis a PS4 kiegészítőivel, a Series X-énél kisebb SSD
Xbox One
Kis túlzással a sírból hozta vissza Phil Spencer alaposan átszervezett csapata az előzetesen multimédiás célhardverként pozicionált játékkonzolt, amelyből mostanra három különböző modell, a One S, ennek lemezmeghajtó nélküli változata, valamint a One X maradt már csak forgalomban, noha a generáció elején kiadott One és a limitált példányszámú, SSHD-vel szerelt Elite készüléket sem lehetetlen másodkézből beszerezni.
Amennyiben nem akarunk 1080p fölé menni, a One S is jó választás, a One X viszont belépőt jelent a 4K gaming világába, utóbbin ráadásul hol nagyobb felbontáson, hol pedig stabilabb képfrissítés mellett, de szinte kivétel nélkül jobban futnak a multiplatform játékok, mint a konkurencia gépein. Ha pedig mindened az autóversenyzés, akkor a három-három Forza Motorsporttal és Forza Horizonnal a konzolcsaládnál nem is találsz jobbat, és igazából akkor sem teszel rossz lóra, ha a militáns sci-fi a kedvenced, ugyanis a Gears of War és a Halo szériák minden tagja - még a stratégiai mellékszálak is - megtalálhatók a kínálatban.
A legjobb exkluzívok: Forza Horizon 4, Gears 5, Halo: The Master Chief Collection, Ori and the Will of the Wisps, Quantum Break
Pro: Game Pass, 2 generáción átívelő visszafelé kompatibilitás, One X-re optimalizált multiplatform címek
Kontra: kevés a kimagasló minőségű exkluzív, 2021 után bizonytalan a játékutánpótlás
Xbox Series X|S
A témában járatlan leendő vásárlókat akár össze is zavarhatja a Microsoft következetlen névadási gyakorlata, holott szemben a PlayStation 5-tel, nem az optikai meghajtó elhagyása az egyetlen különbség a két konzolváltozat között. A Series S-nek a hardvere is szerényebb, emiatt legfeljebb 1440p natív felbontásra képes. Mindazonáltal a játékokat úgy optimalizálják, hogy elvileg csak a részletesség tekintetében tapasztalunk majd eltérést, sőt a kisebb adatmennyiség miatt a töltési idő rövidségét illetően még rá is verhet nagy testvérére, az Xbox Series X-re.
Csalódást keltő viszont, hogy a rajtra egyetlen, házon belül készülő játékot, még a Halo Infinite-et sem sikerült befejezni, ezért az első néhány hónapban grafikai tuningon és tartalmi bővítésen átesett újrakiadásokkal, valamint multiplatform címekkel kell beérnünk. Kiegészülve azonban a Game Pass-előfizetéssel, valamint az Xbox One-os, Xbox 360-as és eredeti Xboxra kiadott játékok sokaságával, könnyűszerrel kihúzzuk, mire végre beérnek azok a fejlesztések, amelyek 2021-ben és azután gazdagítják majd az Xbox Games Studios portfólióját.
A legizgalmasabb nyitócímek: Assassin's Creed Valhalla, Call of Duty: Black Ops Cold War, DiRT 5, Gears Tactics, Yakuza: Like a Dragon
Pro: Game Pass, 3 generáción átívelő visszafelé kompatibilitás, a Kinectet leszámítva minden Xbox One-os hardverkiegészítőt támogat
Kontra: a PS5-énél lassúbb SSD, vadonatúj exkluzív címek nélkül rajtol
Ha szeretnétek további részletes teszteket, érdekes cikkeket és alapos elemzéseket olvasni, valamint remek teljes verziós programokat, biztonsági szoftvereket és értékes PC-játékot kapni ajándékba, akkor fizessetek elő a havonta megjelenő PC World magazinra.