Nincs mit tenni, van, mikor igaz a mondás, miszerint a méret a lényeg. Előszeretettel méregetjük egymás kütyüit és eszközeit, és ha a tévékre kerül a szó, akkor az első paraméterként szinte mindig a képátló nagysága szokott felmerülni, és csak utána jön a vetítési technológia. A 42 hüvelykes üti az ötvenest, a nyolcvannégyes pedig mindent visz. Legalábbis ha tévékről van szó; a királykategóriát e tekintetben a projektorok jelentik, amelyek könnyedén vetítenek 300 hüvelykes képátlót kellően nagy hely megléte esetén. Nézzük meg, mire képesek napjaink belépőkategóriás vetítői.
Optoma HD25e
Habár két évvel ezelőtt, a labdarúgó Európa-bajnokság idején a full HD-s projektorok már a belépő kategóriában is megjelentek, a 3D egyáltalán nem volt általános e szegmensben, a DLP-mezőnyben pedig kuriózumnak számított a harmadik generációs DarkChip vagy éppen a színmenedzselő rendszer megléte. Mint más iparágakban, a projektoroknál is tetten érhető a fejlődés, hiszen a középkategória erősségei az olcsóbb modellekben is megjelentek. Ennek köszönhető az, hogy bár a HD25e külsőre nem sokban tér el az Optoma korábbi húszas modelljeitől, funkciólistáját figyelve csupa olyan dologgal találkozhatunk, amelyekért évekkel ezelőtt még 100-150 ezer forinttal többet kellett volna fizetnünk.
A lelkét adó Texas Instruments DarkChip már harmadik generációs, így nemcsak a kontraszt javult, de a gyorsabban forgó hat színkerék (RGBRGB) miatt a szivárványhatással is kevesebbet találkozhatunk. Utóbbi nem tűnt el teljesen, hiszen ez az egy chippel operáló DLP-s termékeknek sajátossága, cserébe olyan jó kontrasztot kapunk, ami sok LCD-projektor számára elérhetetlen.
Az Optoma 20 000:1 értéket kommunikál, ami jól hangzik, de a dinamikus adatokat inkább irányadónak érdemes tekinteni, a valós on/off kontraszt ennél sokkal alacsonyabb, a gyártók csak vetítenek. A minél magasabb érték érdekében egyébként a kibocsátott fény alapján reagáló automatikus íriszállítás, valamint a Dynamic Black és a BrilliantColor technológia is besegít. Ezek együttes munkájának köszönhető, hogy a HD25e a legszebb 2D-s képpel rendelkezik az itt bemutatott készülékek közül, ráadásul gyári profiljai is jónak mondhatók, bár igénylik a törődést.
A készülék mellett szól még nagy fényereje, ami főként 3D-s tartalmaknál jön rendkívül jól, hiszen az aktív szemüvegeken keresztül érkező kép így kevésbé lesz sötét, igaz, cserébe el kell viselnünk a projektor zúgását, mivel ekkor egy pillanat alatt kilép a gazdaságos üzemmódból. A termék jó vétel lehet azoknak, akik egy megfizethető árú megoldást keresnek, és főként kétdimenziós filmeket, játékokat akarnak nagy méretben élvezni.
Benq W1300
A PC World ajánlata díjat végül mégsem tudtuk odaítélni az Optoma megoldásának, mivel a Benq modell egy hajszállal jobbnak bizonyult. Annak ellenére, hogy majdhogynem ugyanannyiba kerül, szintén DarkChip3 dolgozik benne, és az elérhető funkciókat összevetve sem találunk sok eltérést. A W1300 mellett szól egyrészt, hogy a csomagolásában egy aktív 3D-szemüveget is találunk, amit a másik két terméknél külön kell beszereznünk, körülbelül 10 ezer forintért.
Másrészt a nagyméretű háznak köszönhetően csatlakozókínálata is meglehetősen bőséges. A szokásos 1.4-es HDMI, VGA és kompozit kapuk mellett komponens csatlakozónak is maradt hely, ami a régebbi DVD- és médialejátszók, set-top-boxok, konzolok gazdái számára döntő lehet, ráadásul kisebb távolságból is nagy képet vetít, manuálisan pedig nem vertikális lencseállításra is van lehetőségünk a dinamikus trapézkorrekciók mellett, így megfelelő elhelyezése is egyszerűbb, rugalmasabb a rivális termékeknél.
Megszerettük háttérvilágítással rendelkező távirányítóját is, amelyen minden fontos gombot elhelyeztek, és ISF-menüjét, melyen keresztül szakemberek a szobánkra tudják szabni a készülék által vetített képet. Kiemelhető még a három éves garancia; energiaéhségével és még takarékos üzemmód mellett is hallható zúgásával azonban nem büszkélkedhet az eszköz. 2D- és 3D-képét vizsgálva a W1300 nagyjából egy szinten van az Optoma megoldásával, talán csak egy hajszállal érezzük gyengébbnek a rosszabb gyári profilbeállítások miatt, melyek közül leginkább a „Cinema” használható, a többi túlszínezett, a bőrszínek is túl élénkek, így érdemes a Brilliant Colour értékét visszavenni, vagy kikapcsolni a funkciót első lépésként, majd jöhet a további finomhangolás. Szerencsére ehhez minden szükséges eszközt megkapunk, bár utóbbit tesztünk minden szereplőjéről elmondhatjuk.
Epson EH-TW5200
Mezőnyünk egyetlen 3LCD-technológiás vetítőjéhez nagy reményeket fűztünk, mivel legutóbbi összehasonlító tesztünkben a képzeletbeli dobogón két folyadékkristályos projektor is helyet kapott. Az EH-TW5200 azonban a kétdimenziós képalkotást tekintve nem győzött meg minket, a DLP-s versenyzőket erősebbnek éreztük. Habár az Epson elmondása alapján a termék kialakításánál nemcsak a fehér, hanem a színes fény kibocsátásra is figyeltek, valamint a dinamikus írisz és a Super White technológiákkal próbálták a kontrasztértéket még feljebb tolni. Valójában a termék feketéi nem kellően sötétek, inkább szürkék, ami valamelyest a belépőkategóriás 3LCD-vetítők adottsága.
Ha a plusz dimenzióba lépünk, akkor viszont teljesen más a helyzet, az Epson megoldása kétségtelenül a legszebb 3D-s képpel rendelkezik, amit 480 Hz-es frissítéssel tol az aktív szemüveg által felváltva letakart szemünk elé, míg a két DLP-s vetítő „csupán” 144 Hz-re képes, ráadásul utóbbiaknál néha a szivárvány is felbukkan. Ha játszani szeretnénk, ráadásul 3D-ben, akkor az EH-TW5200 kiváló vétel lehet, hiszen a gyors képfrissítésen túl rendelkezik gyors üzemmóddal, ráadásul világos, színpompás képet varázsol elénk. A megoldás hátránya, hogy mindezt normál üzemmódban teszi, azaz hamar melegedni, zúgni kezd, ám ennél is nagyobb stratégiai hibának tartjuk, hogy a szemüveg nem jár a készülék mellé, pedig a 3D a termék fő erőssége.
Ennek ellenére ebben az erős – és egyébként kiegyensúlyozott – mezőnyben a bronzérmet tudjuk neki megítélni, mivel vetítési aránya a legkisebb a tesztelt projektorok közül. Gyári képprofiljai közül talán csak a cinema üzemmód használható, ráadásul 2D-s képe is elmarad a riválisokétól. 3D-tudása miatt viszont mindenképpen figyelmet érdemel, főként hogy a plusz dimenziót leginkább egy projektor mellett lehet élvezni.