A Steam Machine gépek lényege az, hogy PC-szintű játékélményt garantálnak a nappaliban. Az Ars Technica szerint ez nem igaz.
A csapat ugyanazon a hardveren kezdte el tesztelni a SteamOS-t és a Windows 10-et, és különbségeket fedezett fel a sebességben.
A szintetikus teszteken a két rendszer közel egyformán teljesített, azonban a valódi játék során éles különbségek mutatkoztak, a SteamOS sokkal lassabbnak bizonyult.
A tesztek során egy kétmagos Pentium processzort és egy GeForce GTX 660-at használtak, és bár minden tesztelt játék futtatható és játszható volt, a beállításoktól függően sok fps-nyi különbség is jelentkezett. A jövőbeli játékokkal kapcsolatban nagy problémát vetítettek előre a tesztek.
A háttérben pedig egész egyszerűen az optimalizálás húzódik. A Linux-alapú rendszerre sokkal kevésbé optimalizálták a videokártyák drivereit, mint Windowsra. Emiatt pedig a hardver képtelen volt a maximális teljesítményét leadni.
A Steam Machine gépek terjedésével ez változhat, hiszen akkor a fejlesztők erre a területre is nagyobb figyelmet fordítanak majd. Addig is azonban továbbra is jobb (gyorsabb) PC-n játszani.