Tegnap délután Hawaii egyik szigetén az AMD hivatalosan is bejelentette a következő generációs grafikus lapkakészleteit, ám meglepő módon a hatalmas felhajtás ellenére tulajdonképpen szinte semmit sem lehet tudni a még idén piacra kerülő hardverekről. A vállalat nem volt hajlandó egyelőre belemenni a technikai részletekbe, az ismert tulajdonságaik a lenti táblázatban lettek összefoglalva.
Mint már régóta köztudomású, a vállalat új elnevezési rendszert vezet be: a Radeon R7 sorozatba tartoznak az olcsó chipek, míg a Radeon R9 családba a drágábbak. Az elnevezési séma konzisztens használata ellenére úgy tűnik, hogy jelenleg csak az R9-esek kaptak valóban új grafikus processzort, ugyanis az R7-esek nem fogják támogatni a DirectX 11.2 szabványt; feltehetően átcímkézett HD 7000 chipekről van szó.
A vásárlók többségének örömére az AMD ezúttal a komplett új kínálatát bejelentette, így a 89 dolláros Radeon R7 250-től az inkább meg sem nevezett árú, október elején előrendelhetővé váló R9 290X-ig minden bemutatkozott. Korábban az volt a divat, hogy elsőként a felső, majd később a közép- és alsó kategóriás termékek váltak hivatalossá.
Az egész bejelentés talán legérdekesebb részét talán a cég „Mantle” technológiája adta: sajnos sok információ nem érhető el róla, ám elméletileg lehetővé teszi a GCN architektúra közvetlen vezérlését. Ezzel nagy mértékben lecsökkenthető a játékokon belül az API-hívások és általános absztrakció mértéke, így nagyobb teljesítményt lehet kihozni a kártyákból.
A Mantle használatára PC mellett PlayStation 4 és XBOX One konzolon is lehetőség nyílik, ráadásul az egyszer megírt kód mindenhol bevethető, teljesen multiplatform. Egyelőre ennyit lehet tudni róla, ám ha nagyon beválik a jövőben, akkor az AMD komoly csapást mérhet vele az NVIDIA-ra, hiszen a konzolos játékok PC-s átiratai jobban futhatnak a Radeonokon, még ha a rivális GeForce kártyák erősebbek is.
Ezen felül az AMD bemutatta a TrueAudio névre hallgató megoldását. Az egyes új kártyákra épített dedikált audioprocesszorokkal a játékfejlesztők levehetik a hanggal kapcsolatos, komplex valós idejű számítások terhét a CPU válláról. Az elképzelés közel sem új, de a filléres alaplapi integrált hangchipek általánossá válásával a fejlesztők nagyrészt lemondtak a már meglévő DSP-k támogatásáról. A közhiedelemmel ellentétben ezen számítások még a legújabb processzorokat is meg tudják izzasztani, a kiváló hanghoz továbbra is szükség van a dedikált hardverre.
Természetesen a Mantle-höz hasonlóan ez is AMD-exkluzív technika, ráadásul az új kártyák közül is csak kettő modellen lesz dedikált hangprocesszor, így egyelőre kérdéses a támogatásának mértéke. A cég állítása szerint a játékkészítők mellett a fontosabb játékmotorok és audio middleware-ek fejlesztőivel is együttműködik a minél gyorsabb és szélesebb körű elérhetővé tétele érdekében.