A gamer notebookok rengeteget fejlődtek az elmúlt években: ma már nem elviselhetetlenül nagyok, nem is feltétlenül melegszenek tűzforróra és a teljesítményük is sokat javult. Ez javarészt a fejlettebb platformoknak, de még inkább az újabb mobil GPU-knak köszönhető, azonban ez még csak a kezdet - nyáron több, olyan új chip és technológia vált elérhetővé, amik újabb szintre emelik a gamer noteszeket.
Stabil, erős platform
A Skylake nagyon fontos mobil fejlesztés, bár ez sajnos a számítási teljesítményben nem jelentkezett elég markánsan. A Haswell-alapú gépekhez hasonlítva a Skylake-es konfigurációk nem sokkal erősebbek, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a platformnál a számítási teljesítmény csak az egyik paraméter, és ez a jelenlegi szinten bőségesen elegendő minden feladatra - beleértve a játékokat is.
A Skylake a fogyasztásban hozott előrelépést, vagyis normál használat során jobb üzemidőre számíthatunk, de persze a játékok futtatásánál továbbra is a töltőhöz kell majd nyúlnunk. A másik fontos újítás az új szabványok, perifériák kezelése és itt elsősorban az M.2-es NVMe SSD-kre gondolunk. Ez a most elérhető konfigurációknál még abszolút prémium extra, de a következő generációnál már sokkal elterjedtebb, hétköznapibb lesz. A csúcsgépek kivétel nélkül ezt használják majd, és a középkategóriában is számíthatunk rá, hogy a SATA-csatlakozást már maximum a másodlagos HDD-k fogják használni, a rendszer a szupergyors NVMe SSD-ről fut majd.
Kijelző- és GPU-forradalom
A notebookok kijelzői kínosan lassan fejlődnek: egyszerűen nem akarnak a gyártók végre továbblépni a TN-paneleken és gyenge minőségű, alacsony felbontású kijelzőkön. Pedig ennek már abszolút itt az ideje és a HD-felbontást már teljesen el kell felejteni. Miután játékról van szó, a gyorsaság és a válaszidő is fontosak, de ennél is érdekesebb, hogy mi az ideális felbontás.
A mobil GPU-k világát abszolút domináló GeForce GPU-k egészen jók, de azt el kell ismernünk, hogy még a 9-es széria is messze elmaradt az asztali változatoktól teljesítményben. Ez azonban nem gátolta meg a gyártókat abban, hogy 4K-kijelzőt párosítsanak egy GTX 980M-mel vagy akár 960M-mel. Ez nagy hiba volt, ugyanis natív felbontásban ezek a GPU-k sorra elvéreztek a játékok alatt, sőt, a GTX 960M számára még a full HD is túlzás az új játékoknál.
A GeForce 10-es GPU-k már sokkal jobbak és erősebbek, ráadásul a fejlettebb gyártástechnológiának köszönhetően kevésbé melegszenek és a fogyasztás is javult. Ugyanakkor a felbontás 15-17 colon még mindig nem kell, hogy 4K-s legyen - a WQHD bőségesen elegendő, így pedig az fps-érték is sokkal magasabb lehet.
A kijelzőknél az IPS-panel, az 5 ms alatti válaszidő és az input-lag teljes hiánya alapvető elvárás, de legalább ennyire fontos már az vertikális képfrissítés adaptív szinkronizálása is, vagyis a G-Sync és a Freesync. Ehhez pedig gyors, 60 Hz-esnél sokkal jobb panelekre van szükség. Ez az előző generációnál még unikum volt, de a következő generációnál már akár a középkategóriában is találkozhatunk vele. Érdemes ezért a (remélhetőleg nem túl magas) extra felárat megfizetni, mert sokkal jobb játékélményt kapunk.
Az új gamer notebookok
Tehát olyan gépre számíthatunk, amely ugyan nem számol gyorsabban, mint az előző generációs, de kicsit tovább bírja, nem melegszik annyira játék közben sem, a hűtés csendesebb, a gépház vastagsága egy kicsit barátságosabb és az adattároló sokkal gyorsabb. Emellé egy sokkal erősebb és némileg hatékonyabb GPU párosul, amely adaptívan szinkronizált kijelzőt hajt meg akár 60+ fps-sel is. És mindezt már a középkategóriában megszerezhetjük.