A Steam a legerősebb online szoftveres áruház, ahol nagyjából minden PC-s játékos megfordul vagy megfordult már. A temérdek játék mellett már jó ideje egyéb szoftvereket is lehet vásárolni, hamarosan azonban még tovább bővül ez a kör, amellyel szinkronban van a Valve nevű cég hardverfejlesztési ütemterve is.
Steam FTW
A Steamen játékot vásárolni igazán öröm, főleg akkor, ha kifogjuk kedvenc, akár csupán párhónapos játékunkat féláron vagy akár még olcsóbban. A Valve-nak ebből óriási bevétele is van, azonban nyíltan felvállalja, hogy rengeteg gondot okoz nekik, hogy a Windows platformhoz vannak láncolva. Ez azért van így, mert a játékok 99%-a DirectX-et használ, a hardvergyártók itt készítik el drivereiket, itt működik minden periféria úgy, ahogy azt a gyártók elképzelték. Ugyanakkor a Valve megvizsgálta a helyzetet és úgy találta, van másik út, lehetőség a kitörésre, amely nem egyszerű, de ehhez elég energiájuk, jó kapcsolatuk és pénzük van. Ez a Steam OS.
Az egyedi, játékközpontú és multimédia-centrikus operációs rendszer már jó ideje béta állapotban fejlődik, de még mindig vannak vele apróbb gondok. A Steam PC-kre tervezett rendszer Linuxra épül, így az alapok stabilak, nem teljesen a nulláról írt rendszerrel van dolgunk, azonban a kezelőfelület és a rendszer jó néhány eleme teljesen egyedi. A komoly gondok is ebből származnak a jelenlegi állapotban: a driverek nem kiforrottak, a perifériák közül nem minden üzemképes és nincsen DirectX. Ezt leszámítva a rendszer nagyon gyors, miután minden más sallangot kigyomláltak belőle, és a biztonsággal sincsen gond. Amikor már sikerül odáig eljutnunk, hogy a hardverek működnek és a rendszer fut, egy az egyben ismerős, Big Picture Steam felületet kapunk, amit kényelmesen kezelhetünk és minden, már Windowson megvásárolt játékunkat megtaláljuk itt. A gond csak az, hogy ezek közül csak nagyon kevés hajlandó futni Steam OS alatt.
1) Jelenleg is nagyjából 1500 címnél tart a linuxos Steam OS támogatás, amely sehol sincsen a Windows számához képest, ráadásul a nagy húzónevek mind hiányoznak (GTA V, MGSV stb.).
2) Ami elérhető, az sem mind fut tökéletesen. Ilyenkor nemhogy konzolos játékélményt nem kapunk, de a Windowsnál ismert és bevált módszerek (Task váltás stb.) sem működnek, lehet újraindítani a gépet.
3) Nem minden periféria működik teljes mértékben. Ilyenkor indulhat a fórumok böngészése, a parancssor előcsalogatása a háttérből, majd a szrkiptek, nem hivatalos kerülőmegoldások végig próbálgatása. Ez is nagy móka, de azért nem említenénk egy lapon a Batman legújabb részével.
4) A sebességnél minden adott ahhoz, hogy sokkal jobb legyen, mint Windowson, mégsem az. Egyszerűen a Windows hiába lassít, a driverkészítők ezt a készletet jobban optimalizálják, ismerik a DirectX-et, amit hatékonyabban tudnak kihasználni. A linuxos driverekre ekkora emberi erőforrás nincsen.
Steam hardver
A Steam OS-hez Steam hardver is készül, sőt, a hardvergyártók már tavaly lecsaptak az ötletre és be is mutatták Steam gépeiket. Első körben még az volt az álláspont, hogy a Steam OS végleges változatával majd megindul ezen PC-k forgalmazása is, azonban a rendszer késett, így a legtöbb cég (Asus, Dell stb.) inkább Windowst telepítettek és így adják gépeiket mind a mai napig. Azonban mindez hamarosan megváltozhat, amit alátámaszt, hogy a Steamen novemberi kezdéssel érkeznek a hivatalos Steam hardverek. Az Alienware, a Gigabyte, Zotac és még egy csomó más cég terméke lesz hamarosan elérhető itt, mind Steam Machine jelzéssel.
De nem csak a PC az egyetlen hardver, amit hamarosan a Steamen vásárolhatunk meg. Egyedi Steam kontroller is készült, amely 55 Euróba kerül és egészen egyedi. Mi már egyszer teszteltük nyár elején ezt az új irányítót, amely kényelmes volt, de még pontatlan, nem végleges. Reméljük, novemberben már jobb élményt nyújt majd a kész kontroller.
Az első beszámolók szerint nagyon nehéz megszokni és megtanulni a használatát, azonban szabadon konfigurálható minden gombja és tulajdonsága, így ha rászánunk néhány napot és sokat gyakorlunk, könnyen megszerethető a Steam kontroller annyira, hogy utána minden más sokkal rosszabb élményt nyújt majd.
A másik újdonság a Steam Link, amelytől mi igazán sokat várunk. Ez egy apró kiegészítődoboz, amely szintén 55 Euró és arra képes, hogy a PC-n letöltött és telepített játékainkat továbbítja bármilyen más kijelzőre, így asztali vagy notebook PC-nkre vásárolt játékokkal játszhatunk akár a nappaliban, nagyképernyőn szuper sebességen, kompromisszumok nélkül. Persze ehhez megfelelő hálózat is szükséges és korábbi, felemás, steam In-Home Streaming tapasztalataink alapján reméljük, a képminőségen javítanak és kicsit gyorsabban reagálnak majd a játékok is. Azt nem szabad elfelejteni, hogy ez az 55 Eurós kis eszköz hiába vonzó és olcsó, csak olyan jól fognak futni rajta a játékaink, amennyire PC-nk és helyi hálózatunk erős, sőt, annál egy kicsit talán lassabban (a streamelés miatt).