Senki előtt nem titok, hogy az elmúlt évek nagyjából eseménytelenül teltek a videokártyák piacán – minden újabb modell csak jól álcázott ráncfelvarrása volt a három évvel ezelőtt kifejlesztett videochipeknek. Aztán megérkezett a Maxwell.
A valóban új generáció
Az Nvidia mérnökeinek nagyon nehéz dolguk volt, ugyanis a chipgyártó TSMC nem váltott gyártástechnológiát, tehát a három évvel ezelőtti 28 nm-en kellett ismét csodát művelni. A GPU fejlesztésénél kitűzött cél a számítási teljesítmény/fogyasztás mutató növelése volt. E mellé a mérnökök frissítették a már meglévő technológiákat (például PhysX), és újakat is kifejlesztettek, amelyek kiemelik az új GPU-kat a kínálatból.
DirectX 12: Komoly változást hozhat a játékok világában a Microsoft alapjaitól újraírt programozási felülete, mert az AMD Mantle-höz hasonlóan a játékmotorok így alacsony szinten férhetnek hozzá a hardveres erőforrásokhoz, ami látványos gyorsulást és szebb látványt ígér. Hasonlóan a DX12-höz, az OpenGL 4.4-et is támogatja az új GPU.
Dynamic Super Resolution: A marketingosztály kedvenc újdonsága, ugyanis a DSR „4K-szintű látványt ígér full HD-ben is”. A valóságban a kártya UHD-ben rendereli a képet, majd leskálázza full HD-re. A GeForce Experience segítségével ezt ki-be kapcsolhatjuk a játékoknál.
Multi-Frame Sampled AA: Az MFAA lényegében egy alternatívája az MSAA-nak, annyi különbséggel, hogy négyszeres hatás mellett kétszeres terhelést jelent csupán.
Voxel Global Illumination: Valós időben számítja ki, hogy az egyes felületeken pontosan hogyan is kell a fénynek megtörnie, megcsillannia. Ehhez Volume-pixeleket használ (vagyis voxeleket), amelyek 3D-s tulajdonságokkal rendelkeznek. Az eredmény fotorealisztikus megjelenítés, akár a mozifilmekben.
VR Direct: A manapság felkapott virtuális sisakok (Oculus Rift) és a PC közti kommunikációt hivatott javítani az új API, segítségével az Nvidia a mostaninál sokkal alacsonyabb késleltetést ígér.
A legerősebb GeForce
Mindehhez a tesztünkben szereplő GTX 980-as kártyák a Maxwell GM204-es GPU legerősebb változatát kapták. Ez 5,2 milliárd tranzisztort jelent, ami ugyan 1,9 milliárddal kevesebb, mint a GK110 esetében (GeForce GTX 780), mégis sikerült jelentősen nagyobb számítási teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást elérniük. A GigaThread Engine a terhelést négy klaszterre osztja le (ezek a GPC-k), és az itt található gyorsítótárak méretét megnégyszerezte (2 MB-ra) az Nvidia. Klaszterenként négy streamprocesszor (SMM) dolgozik, és egy-egy PolyMorph Engine 3.0-t is találunk (tesszelláció, Transform engine stb.).
Asus GTX 980 Strix
A streamprocesszormodulok további négy SMX-re osztódnak saját regisztertárral és vezérlőegységekkel, amikhez 32 CUDA-mag férhet hozzá. Ezeknek a magoknak a teljesítményét azonos fogyasztás mellett megduplázta az Nvidia. Ha összeadjuk őket, máris kijön, hogy a GTX 980 összesen 2048 CUDA-maggal dolgozik, amelyhez 128 textúrázóegység és 64 rasztermodul (RoP) csatlakozik.
A GM204 GPU és a 4 GB GDDR5 fedélzeti memória között 256 bites buszon közlekedik az adat, a relatív szűknek tűnő sávszélességet (224 GB/s) pedig új, veszteségmentes adattömörítéssel és az elérhető legmagasabb órajelekkel ellensúlyozta az Nvidia. Ez esetünkben effektív 7 GHz-et jelent. A videokimenetekben is történt változás: megjelent a HDMI 2.0 (UHD@60 Hz), és az új GeForce-ok képesek egyszerre, kártyánként három ultra HD-kijelzőt kezelni, vagy kisebb felbontással akár ötöt is. Mindez nagyon jól hangzik, de tesztünk alapján el kell szomorítanunk azokat, akik egy VGA-s 4K-t vártak a GTX 980-tól: ebből is minimum kétkártyás SLI kell, ha játszható sebességet szeretnénk UHD-felbontásban.
Gigabyte G1.Gaming GTX 980
Asus GTX 980 Strix
Sikerült első látásra, tapintásra csúcskategóriás kártyát kreálnia az Asusnak, méghozzá azzal, hogy még ott is fémet használt, ahol a többi gyártó egyszerű műanyagot. Az eredmény egy robusztus, de nem óriási kártya, melyen a már jól ismert DirectCU II-es hűtőrendszer legfrissebb verziója dolgozik. Mindehhez a Strix egyedi ventilátorvezérlés tartozik, így amíg a GPU hőmérséklete el nem éri a 65 Celsius-fokot, a két ventilátor nem pörög fel. Például egyszerűbb játékok, filmnézés, normál használat során igazából egy passzív hűtésű VGA-nk van. Az Asus nem vitte túlzásba a gyári órajeltuningot, de azért nem is maradt le jelentősen a vetélytársaktól.
Gigabyte G1.Gaming GTX 980
A G1 Gaming széria telitalálat a Gigabyte részéről: az egységes, alapvetően fekete színnel operáló dizájn és a robusztus felépítés tekintélyt parancsoló. Szerencsére nemcsak a látvánnyal igyekeztek elkápráztatni a játékosokat a Gigabyte mérnökei, ugyanis a legdurvább gyári tuningot is itt találtuk. Ez az eredményeken is meglátszik, bár volt olyan játék (például a Thief), amelyikben a felpörgetés nem igazán érvényesült. A kártya komoly előnye, hogy hátlapját fém borítja, az oldalára került, világító WindForce felirat pedig nagyon jól mutat egy szépen megépített gamer-PC-n. A hőcsövekkel megtűzdelt hűtőborda hűtését három ventilátor végzi, amelyek mindig terhelésfüggő fordulatszámmal forognak. Ez a „régi iskola” szerinti megoldás, ráadásul folyamatos terhelés során már hallhatóan zajossá váltak a ventilátorok. Aki ezt a kártyát választja, annak érdemes előtte a hosszát (312 mm) is ellenőrizni, mert nem minden házba fog beleférni.
MSI GTX 980 Gaming 4G
MSI GTX 980 Gaming 4G
Csúcskártya létére meglepően kompakt (a legrövidebb a mezőnyben!) és könnyű az MSI GTX 980, ennek ellenére külsőre abszolút jól sikerült, nem fog olcsó komponensként hatni egy csúcs-PC-ben. A hűtést a Twin Frozr V-re bízták, ami az Asus Strixhez hasonlóan alacsony terhelés és hőmérséklet esetén egyszerűen leállítja a ventilátorokat, de terhelés során sem válik zavaróvá a zaj. Mindehhez közepesen erős gyári tuning jár, így a teljesítményre sem lehet panaszunk. Mi csupán a kissé sok műanyagot és a hiányzó fém hátlapot tudjuk negatívumként említeni, de ettől ez még egy nagyon jó videokártya.
Összegzés
Hiába az új, minden földi jóval felszerelt GPU és a kiváló kártyák, csak kevesen fognak GTX 980-at választani, méghozzá a magas ár miatt. Ugyanakkor aki mégis ilyenre voksol, szeretne valami igazán prémiumot kapni.
Ha erről van szó, a Gigabyte kártyája a leggyorsabb, és mérete, valamint kinézete miatt is ezen akad meg elsőként a szemünk, ugyanakkor mi inkább az Asus kártyáját ajánlanánk, ami ugyan „eltörpül” az óriási G1 Gaming mellett, de leheletnyivel kisebb teljesítmény mellett csendesebb hűtést kapott, és ára is barátságosabb.