Az elmúlt években, Steve Jobs keménykezű, de inspiratív irányítása alatt az Apple a világ legértékesebb vállalatává nőtte ki magát. A céget sokáig „az innováció bajnokaként” ünnepelte a világ – nem véletlenül, hiszen az olyan termékek, mint az iPod, az iPhone vagy az iPad valóban megváltoztatták a mindennapjainkat. Az MP3-lejátszó, az érintőkijelzős okostelefon és a táblagép alapvető hatással volt médiafogyasztási és kommunikációs szokásainkra, és – mivel hosszú idő óta meghatározza az informatikai trendeket – magára a globális gazdaságra is.
Igen ám, csakhogy Jobs 2011-ben bekövetkezett halála óta alaposan megváltoztak a dolgok. Az Apple-nek az elmúlt két és fél évben egyetlen igazán innovatív, forradalmi vagy formabontó terméket sem sikerült piacra dobnia; az egykor újító ötleteiről és nyitottságáról ismert cég egyre szűklátókörűbbé, önismétlőbbé vált.
Éppen ezért a Beats Technology 3,2 milliárd dolláros felvásárlása – igaz, hivatalosan még egyik vállalat sem erősítette meg a tegnap felröppent hírt –, hatalmas lépést jelenthet az Apple számára. Mégpedig előre; bár a fanboyok máris hevesen tiltakoznak az ellen, hogy a cég olyan hardverekhez adja a nevét, amelyet nem saját maga tervez és gyártat. Az akvizíciója azt jelzi, hogy az Apple végre „felnőtt”: Tim Cook és csapata megértette, ha meg akarják őrizni piaci pozíciójukat, ahhoz vérfrissítésre, új ötletekre – és persze menő új termékekre van szükségük.
Mit hozhat az és a Beats Apple kézfogója?
Ahogy a Google-Nest üzlet, úgy az Apple és a Beats összeborulása is kézenfekvőnek tűnik. A kaliforniaiak legkelendőbb terméke az iPhone – márpedig egy zenelejátszásra is alkalmas csúcstelefonhoz képességes fülhallgató dukál. Ám ennél – egy jó minőségű okostelefon-kiegészítőkből álló, új termékvonalnál – sokkal többet nyerhetnek a bolton. A Beats az elmúlt években ügyes design- és marketingstratégiájának köszönhetően igen vonzó branddé nőtte ki magát, és újra menővé tett egy korábban totálisan banálisnak tartott termékkategóriát, a „fejhallgatót”.
Márpedig ha az Apple-nek most szüksége van valamire, az éppen ez: az újító, innovatív hozzáállás, egy unalmas termékkategória megújításának képessége. Az iPhone, amit bemutatásakor még a 21. századi leleményesség jelképeként ünnepeltünk, mára egyszerű fogyasztói cikké vált, egy drága és jó minőségű, de különösebb újításokat évek óta felmutatni képtelen termékké. Nem is beszélve az iPadről, amelynek „kulturális hanyatlása” ha lehet, még gyorsabb volt – ami az eladások alakulásában is érezteti a hatását.
Cookék mindeddig képtelenek voltak megújítani a vállalatot. Ahelyett, hogy piacra dobtak volna valami izgalmasat, csak malmoztak, és hagyták, hogy a nemzetközi sajtó arról cikkezzen , hogy „hamarosan bemutatják az új Apple TV-t”, meg hogy „nemsokára érkezik az iWatch”. Ezzel pedig csak azt érték el, hogy már jóval a bemutatásuk előtt mindenki ráunjon ezekre, az egyelőre csak a pletykák és találgatások szintjén létező termékekre.
Több egyszerű felvásárlásnál
A Beats fülhallgatói vonzó, új termékcsoportot jelenthetnek az Apple számára. De ennél jóval többet is: Dr. Dre és csapata nemrég indította el saját streaming-szolgáltatását, amit rövid idő alatt nagyon megszerettek az online zenehallgatók. Persze, az Apple rengeteg zenét értékesít, de magát az iTunest széles körű és jól fejlett közutálat övezi. És hiába működik remekül az iOS 7-ben bemutatott iRadio, messze nem tudott olyan népszerűvé válni, mint a riválisai – például a Spotify. A Beats felvásárlásával az Apple végre olyan médiaplatformhoz juthat, amivel ebben a szegmensben is fajsúlyos szereplővé válhat.
Végül, de nem utolsósorban, az akvizíció lehetővé teheti, hogy a Dr. Dre alapította vállalat kreatív energiái újra „megtermékenyítsék” a cupertinói vállalatot. Cookék nagyon régóta ücsörögnek a termékeik eladásaiból összehordott, hatalmas készpénzhegyen. A Beats felvásárlásával megnyugtató üzenetet küldhetnének a piacnak: bebizonyíthatnák, hogy készek a jó ötletekre és a tehetséges szakemberekre költeni – hogy továbbra is fontos számukra az innováció. Egyszóval, végre megint úgy viselkedhetnének, ahogy a rajongók – és persze a részvényeseik – elvárják tőlük.