Mr. Laurent Abadie a Panasonic Convention 2013 alkalmával állt az újságírók rendelkezésére. A technikai érdekességeken, érdekes termékeken túl – ezeket külön összefoglalóban részletezzük – az tévégyártás jövőjét érintő kérdéseket is feltehettünk. Terjedelmi okokból nem a szó szerint elhangzott beszélgetést, hanem inkább az interjú összefoglalóját közöljük.
Plazma pletyka
Minden résztvevő újságíró kolléga listáján az első helyen szerepelt a kérdés, mely a hónapok óta keringő pletykákat célozza. Vajon tényleg fontolgatja a Panasonic a plazma panelek fejlesztésének és gyártásának leállítását?
„Egy pletykáról van szó, ami nem igaz.” – szögezte le Mr. Abadie rögtön. Kifejtette, hogy a Panasonic saját gyárakkal rendelkezik, mind plazma, mind LED LCD vonalon és hamarosan OLED kapacitás is rendelkezésre áll majd. Plazma alapokon továbbra is jobb kontrasztot, színeket és mozgásokat biztosít, mint az LCD és kialakult rajongói réspiaca van, így nem kívánják felszámolni ezt az ágat.
Mr. Markus Wagenseil, a Panasonic európai TV temékmarketing menedzsere felhívta a figyelmet arra, hogy a cég idei plazma zászlóshajója, az osztályon felüli minőséget célzó ZT60 sorozat jelenleg a termékkör királya. A plazma kijelzők a teljes tévépiac kevesebb, mint 10 százalékát uralják, de ugyanez az arány a Panasonic berkein belül magasabb, 17 százalék körül van. A csúcsmodellekbe fektetett erőfeszítés is tükrözi, hogy a cég nagyon is lát fantáziát, lehetőségeket ezen a területen és elkötelezett. Mr. Abadaie szerint némi személyes meggyőző erőt visz a dologba, hogy egy gyors ad-hoc felmérés szerint maguk a Panasonic munkatársak is zömmel plazmát választottak otthonra.
Persze semmi sem tart örökké, a plazma technológia (és nem a panelek) életciklusára vonatkozóan megtudhattuk, hogy az OLED bizonyosan átveszi majd a helyét, ahogy majd minden szempontból kiforrottabb megoldássá érik az évek során. Ehhez még évek kellenek, míg az OLED gyártás odáig fejlődik, hogy gazdaságosságban is felülmúlhassa a plazmát. Mindenesetre a játék hamarosan nagyban is elkezdődik.
OLED, a jövő plazmája
A kiállításon megtekinthettük a gyártó 4K felbontású OLED (organikus LED) tévéjét, mely a mérnöki csapat sokéves munkájának összegzéseként került kiállításra, a fejlesztés közel végső fázisámál jár. A Panasonic saját OLED printing technológiájával készült, ezt az eljárást fogják alkalmazni a hamarosan munkába álló OLED üzemekben is.
Mr. Abadie kiemelte, hogy az OLED tévék az új üzemekben legalább 4K felbontással készülnek majd, nem látják értelmét, hogy Full HD felbontású paneleket mutassanak be. Nem csak a technológia mára közismertté vált előnyeire – nagyon erőteljes kontraszt és színtér, vékony, akár hajlítható panel és kis fogyasztás – tért ki, hanem emlékeztetett a fejlesztési nehézségekre is, arra, hogy bár tíz éve mindenki az OLED-ről beszél, de eddig nem sikerült azt piac- és gyártásképes állapotba hozni. Mostanra küszöbölték ki a gyártás magas selejtarányának problémáját, így a panelek mostantól gazdaságosabban állíthatók elő nagy méretben is. Problémás volt a kék színkomponensek szükségesnél alacsonyabb élettartama is, de mindezeket az új OLED printing technológiával sikerült kielégítően kiküszöbölni, ez a gyártástechnológia közel áll a véglegesen kiforrotthoz, az eddig LCD gyártással foglalkozó Shinji üzemben már folyik az átállás OLED gyártásra. A pontos dátumokról és árakról a későbbiekben ad csak ki információt a cég.
Nem mellékes, hogy az OLED először az üzleti szegmensben (B2B termékek) csillogtathatja meg metsző színeit, amiben persze szerepe lesz annak is, hogy otthoni használatra az első évek során még bizonyosan túl drága lesz ez a technológia. A kifejezetten fogyasztói 4K OLED tévék később várhatók csak (ennek okaira külön kitérünk).
Minket leginkább az OLED élettartama érdekelt, hiszen az eddig használt, jobbára okostelelefonokba épített panelek tartóssága korlátozott volt és az emberek vélhetően nem olyan gyakorisággal szeretnének új tévét vásárolni, mint telefont. Konkrét használati évben vagy üzemórában megadott élettartam értéket nem kaptunk, pusztán annyit, hogy ezen a téren az új technológia megfelel a jelenlegi (vélhetően plazma) tévékkel szemben támasztott felhasználói elvárásoknak.
A 4K a 3D sorsára jut?
Az idei CES egyik fénypontját a 4K felbontású tévék, megjelenítők jelentették, melyek (változattól függően) nagyságrendileg 4000 képpont oszlopot tartalmaznak.
Ez négyszeres részletességet jelent a Full HD-hoz viszonyítva, így nem csoda, hogy mindenki lelkesen vizionálta máris az új, igen nagy felbontású tévék korszakát. Megtudhattuk azonban, hogy a dolog nem olyan egyszerű, hiszen azon felül, hogy van egy 4K-s megjelenítőnk a produkciós eszközök (kamerák, vágás), a műsorátjátszás és sugárzás is fel kell hogy legyen készülve a váltásra és sok egyéb technológiai probléma is feloldásra vár. Mr. Abadie kifejtette, hogy a standardról HD felbontásra való átállás is mintegy hét évet vett igénybe világszerte, azaz már jóval előbb elterjedtek a HD tévék, hogy lett volna mit nézni rajtuk. Úttörőként jelent meg a cég a 3D házimozi területén is, de az igen erős, az Avatarral való együttműködés keretében indított 3D korszak csak visszafogott változásokat hozott – még ha a technikai fejlesztések erőteljesen és pozitívan hatottak is vissza a tévék 2D képminőségére.
Éppen ezért, az eddigi váltások során megélt tapasztalatokra alapozva a cég stratégiája kicsit óvatosabb a 4K-val kapcsolatban. (Nem mellékes, hogy ezúttal nincs kiforrott interfész sem, hiszen a HDMI és a DisplayPort is csak ügyeskedve, több kábeles csatlakozással alkalmas a feladatra.) Mind a 20 colos 4K felbontású tabletek, mind az OLED 4K tévék elsőként az üzleti szegmensben bizonyíthatnak és fokozatosan, a teljes iparág fejlődésével terjedhetnek el a fogyasztói szegmensben is.