Új királyt koronáztak a konzolpiacon: a Sony 8 év után visszavette az első helyet a Nintendótól. A március 31-én véget ért üzleti évben a Sony 18,7 millió konzolt tudott eladni, míg a Nintendo 16,3 millió darabot. Ezzel ez az első alkalom, hogy a Sony ismét a csúcsra került a Wii és a House of Mario 2006-os előretörése óta.
Furcsa képet fest mindez a két cégről és termékeikről is, elvégre - talán meglepetésre - a PlayStation 4 nagyon jó fogadtatásokban és rekordmértékű eladásokban részesült, a Wii U ezzel szemben folyamatos csalódást okoz a piacon.
Érdekesség, hogy a részletekbe belepillantva kiderül, hogy a Nintendo az eladásait leginkább a továbbra is népszerű kézikonzoljának, a 3DS-nek köszönheti, ami 12,4 milliós darabszámban fogyott. Ezzel szemben a PlayStation 2-ből, a PS3-ból és a PS4-ből 14,6 milliót adtak el úgy, hogy a PlayStation 4 még csak tavaly novemberben indult az útjára.
A Microsoft statisztikáit nehéz összehasonlítani a Sony és a Nintendo számaival, a redmondiak ugyanis eltérő üzleti évben vannak. Az ő esetükben kézikonzolról sem lehet beszélni, az alapot az Xbox One és az Xbox 360 jelentik. Annyit mindenesetre tudni, hogy a kiváló visszajelzésekkel rendelkező PlayStation 4 általában minden hónapban lenyomja az Xboxot, legutóbb áprilisban is több fogyott belőle.
Ennek ellenére nem, hogy a Nintendo, de maga a Sony sincs túl jó bőrben. A PC-s üzletágától megvált és az optikai adathordozók iránti kereslet komoly visszaesésétől szenvedő cég idén 489 millió dollárt veszített.
A legsikeresebb játékkonzol a mai napig a PlayStation 2 maradt, a maga 155 milliós eladásával. Anno a PlayStation 3-nak már nem jutott ilyen diadal, többek között az Xbox 360 és a Nintendo Wii sikereinek köszönhetően. Azóta a kategóriaelsőség már kevésbé tűnik jelentősnek az okostelefonok és tabletek előretörése miatt.
Az új mobilkütyük az alkalmi játékosoknak és az alkalmi appoknak kedveznek, és természetesen a konzolpiactól komoly pénzeket és figyelmet vonnak el. A legjobban a váltást az úszhatja meg, aki a megváltozott igényekre is felkészül. A Sony ennek jegyében azzal próbálkozik, hogy a PlayStation Now szolgáltatása keretében okostelefonon és tableten is engedélyezi a játékok futtatását.
Ezzel szemben a Nintendo makacsul kitart amellett, hogy az olyan játékai, mint a Mario Kart széria mindenképpen csak a saját játékgépeiken keresztül lesznek elérhetőek. Bár többször szóba hozták őket a mobilos nyitással, újra és újra figyelmen kívül hagyják a változóban lévő piaci környezetet. A Microsoft velük szemben a Windows Phone mobil operációs rendszerébe is igyekszik néhány xboxos szolgáltatást integrálni.
Az idei E3-on mindkét cég számos bejelentéssel örvendezteti meg a játékosokat - a Sony például a YouTube-ot hozta el az aktuális konzoljára.