A rendkívül népszerű youtuberek képesek megélni a portálra feltöltött videóikból, a többség idővel át is áll a főállású tartalomkészítésre. Sajnos a Youtube automatizált jogvédelmi és panaszkezelő rendszere őket sem kíméli: amennyiben a rendszer, vagy egy harmadik fél tévesen jogsértőnek jelöli akár egyetlen videójukat is, akkor az összes tartalmuk esetében szünetel a reklámbevételekből származó részesedésük kifizetése, azaz gyakorlatilag nem kapnak fizetést a munkájukért.
Az esetek döntő többségében alaptalan vádak, hiszen a Youtube-os videókból élők nagyon vigyáznak, nehogy valamiféle butaságnak köszönhetően jelentős pénzektől essenek el. Sajnos időnként rosszindulatú egyének vagy jogtulajok hasznot próbálnak húzni a munkájukból, máskor pedig a "buta", de cserébe teljesen automatizált jogvédelmi rendszerek szúrnak ki velük. A teljesen téves panaszok mellett a fair használat felismerésével vannak a legnagyobb problémák.
Noha a népszerű tartalomkészítők a Youtube népszerűségének egyik kulcsát jelentik, ám a videomegosztó eddig megdöbbentően keveset tett eddig annak érdekében, hogy védelmet nyújtson számukra. Amennyiben egy téves panasznak köszönhetően bajba kerülnek a tartalomkészítők, akkor ugyan "fellebbezhetnek" a csatornájuk ellen hozott szankciók megszüntetése érdekében, ám ez ritkán működik flottul. A videomegosztó hús-vér illetékeseit elérni közel lehetetlen feladat, pedig így gyorsan tisztázhatnák az ártatlanságukat, vagy érvelhetnének a fair használat mellett. Időnként még ha sikerül is elérniük valakit a Youtube térfeléről, az nem feltétlenül tudja, hogy mit kellene tennie, van-e egyáltalán joga döntést hozni.
Az elmúlt hetekben számos közismert csatornatulaj kikelt a megdöbbentő állapot miatt, így a Youtube most bejelentette, hogy végre létrehoztak egy dedikált csapatot a hibás DMCA-panaszok mennyiségének jelentős csökkentése érdekében. A következő hetekben további fejlesztések is lesznek, amelynek köszönhetően javulhat a tartalomkészítők és a terméktámogatás közti kommunikáció.
(Forrás: 9to5Google, The Verge, Google)