Michael D. Gallagher, az Entertainment Software Association (Szórakoztatóipar Szoftverszövetség) ügyvezetője (és a játékipar nagy lobbistája) úgy nyilatkozott: a csoport vezetősége jóváhagyta a bizottság megalakítását, amely márciusra már bizonyosan működni is fog. Az ESA a tagjai között ott találjuk a játékgyártókat is, mint a Walt Disney, a Sony, a Nintendo, vagy az Electronic Arts.
Az összefogás indokolt, hiszen a játékok szexuális tartalma, vagy erőszakos jellege miatt az Egyesült Államok politikusai előszeretettel kongatják meg a populista vészharangot: veszélyben a gyerekek! 2005 óta, amikor a Grand Theft Auto: San Andreas megjelent, és fény derült a szoftverben elrejtett mini-szexjátékra, fokozottan támadják a játékipart. Érdekesség, hogy annak idején a most elnökségre pályázó Hillary Clinton nyújtott be törvényjavaslatot az iparág szövetségi szabályozására. A politikus asszony persze azóta sokkal szelídebb hangokat penget: rájött ugyanis, hogy a 80-as évekbeli kiskamasz játékosok mára már a harmincas éveikben járó választópolgárok. A felmérések is a játékosok átlagos életkorának folyamatos növekedését mutatják: mára ez a szám már 28 és 29 év közé tehető.
A játékok egyre szélesebb körét szólítják meg a társadalomnak, egyre többen töltik a PC vagy valamilyen konzol előtt szabadidejüket. Ráadásul nem csak az erőszakos, vagy botrányszagú játékok vonzanak sok vásárlót: a Wii konzol, vagy az olyan játékok, mint a Guitar Hero, vagy a PopCap minijátékok szintén hatalmas sikernek bizonyultak. Ezek a trendek pozitív irányba befolyásolták a játékok megítélését, de mindenképpen szükség van erős érdekképviseletre is.
A bizottság alakulásáról Robert A. Kotick, az Activision elnöke is hasonlóképpen nyilatkozott: „Ez az első nagy lépés." Ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy a zene- és filmiparnak messze több befolyása van Washingtonban, mint a játékcégeknek - a sok millió dollárnak köszönhetően, amit lobbitevékenységre szánnak.
A már említett Gallagher elmondta: a Kongresszus 36 tagja is ott volt egy novemberi videojáték-bemutatón, és nagyon élvezték a kipróbált játékokat, az egyik képviselő például annyira rákapott a Wii-s golfjátékra, hogy szinte ki sem lehetett csavarni a kezéből. (Azt természetesen nem árulta el a New York Times kérdésére, hogy kiről van szó, illetve azt sem, hogy ez az adott politikus számíthat-e az új bizottság adományaira.
A bizottság tehát megalakult, de vajon mikor látnak munkához? „Még ebben a negyedévben elkezdjük kitölteni a csekkeket." - mondta Gallagher. Az alkotmányos demokrácia gyönyörű példájaként az Egyesült Államokban természetesen a lobbitevékenységet is szigorúan szabályozzák, így egy adott jelölt 5000 dollárnál többet nem kaphat egy ilyen jellegű bizottságtól. (Ha valakinek Terry Pratchett népszerű könyvei jutnak eszébe erről, az bizonyára nem lehet véletlen.) Nem beszélhetünk tehát hatalmas összegekről, de Gallagher szerint nem is ez a lényeg: a fontos szerinte az, hogy tudassák a politikusokkal: ott állnak mögöttük.
Az adományoknál is sokkal fontosabb viszont, hogy a bizottság védőszárnyai alatt működő Video Game Voters Network 100 ezer tagját mobilizálni kívánják a választások során. Ilyen támogatással pedig már számolni kell, így valószínűleg lesz súlya a lobbinak.
A játékosok tehát beléptek a nagypolitikába a tengerentúl. Magyarországon erre halvány esély sincsen, de ki tudja? Lehet, hogy 15 év múlva a GTA-rajongók Civil Egyesülete is beleszólhat egy-egy képviselő sorsába?