Az internetes publikációk és szolgáltatások többségének jelentős problémát okoz a működésük fenntartása, ugyanis a Google AdSense és hasonló reklámkiszolgáló rendszerekből származó bevétel semmire sem elég. A reklámbevételek nagyja az egyénileg kötött hirdetésekből jön, ilyenek például a weblapok hátterét kitöltő szponzorációk.
A kellemetlen helyzetet még kellemetlenebbé teszi, hogy egyre több internetező használ reklámblokkoló beépülőket a böngészőjében. Erre nem igazán tudnak mit lépni az üzemeltetők, maximum megpróbálhatják növelni a többi látogatónak megjelenített reklámok mennyiségét, ami viszont a webhely látogatottságának csökkenésével, továbbá a reklámblokkolókat használók arányának további növekedésével járhat. Az egyetlen alternatívát az előfizetéses modell jelenti, azonban ez csak olyan portáloknál működhet, amelyek esetében a látogatók a pénzükért cserébe első kézből kapnak számukra rendkívül értékes információkat. Itt anyagilag értékes információkról van szó, tipikusan a frontvonalban küzdő üzletemberek és szakemberek esetén van reális esély az előfizetések eladására.
Blokkoljuk a reklámblokkolókat?
Természetesen sok publikációnál felmerült már, hogy valahogy meg kellene próbálni blokkolni a reklámblokkolót használókat, azonban legjobb tudomásunk szerint soha egyetlen komolyabb webhely sem próbálkozott meg ennek kivitelezésével. Olyat már láttunk, hogy a hirdetések helyén a reklámblokkoló kikapcsolására kérő üzeneteket jelenítettek meg, de konkrét blokkolásról egészen a múlt hétig nem volt tudomásunk.
A blokkolók blokkolása bárkitől szokatlan üzleti lépés, azonban az állak padlón való csattanását valójában az váltotta ki, hogy a nagy webhelyek közül elsőként pont a világ egyik legismertebb peer-to-peer fájlmegosztója próbálta elzavarni a „kalózkodó” látogatóit. A Demonoid a működésének egy évtizede alatt (12 éve alapították Kanadában, de többször leállt, egyszer közel 2 évre) mást sem tett, minthogy nagyrészt mások jogvédett anyagainak illegális terjesztéséből profitált. Természetesen nem csak warezolt anyagok találhatóak a trackeren, de ezek a felelősek a tartalom és látogatások nagyjáért.
Az érem másik oldalán
A Demonoid tájékoztatása szerint a reklámblokkolót használók kitiltásának oka nem a kapzsiságban keresendő, hanem a portál jelentős üzemeltetési költségeiben. A reklámbevételeik egy ideje folyamatosan csökkennek, ráadásul az utóbbi időben több hirdetéskiszolgáló és hirdetőpartner is elfelejtette kifizetni a megjelenített reklámok után járó részesedésüket. BitCoin segítségével ugyan lehetséges közvetlenül adakozni a portálnak, azonban a felhasználók nem élnek a lehetőséggel. A Demonoid ugyanabba a helyzetbe került, mint a tartalomkészítők nagy része: a felhasználók elfelejtettek fizetni a szolgálataikért, amelynek következtében már a puszta fennmaradásukért kell küzdeniük. Ó, az irónia.
Ilyen, mikor a blokkoló blokkolja a blokkoló blokkolását
Végszóként zárjunk azzal, hogy a Demonoid blokkolási kísérlete természetesen sikertelen volt, a portált újból lehetséges reklámblokkolóval felszerelve böngészni. Ez nem azért van, mert az üzemeltetők időközben megszüntették volna a bevezetett másolásvédelmi mechanizmust, hanem mert a reklámblokkolók tiltási listájába bekerült a DRM-et megvalósító scriptjük blokkolása…
(Nyitókép: Robert Pittman)