Az NVIDIA meglepő mennyiségű újdonsággal állt elő a Computex alkalmából, a bejelentések három csoportba oszthatóak: GeForce GTX 980 Ti videokártya a komoly gamereknek, GameWorks VR keretrendszer a virtuális valóság rendereléséhez, továbbá a különféle G-Sync technológiával kapcsolatos fejlesztések.
Az NVIDIA G-Sync és AMD FreeSync technológiákról már korábban írtunk, itt olvasható egy remek összefoglaló a kettő működéséről. Dióhéjban mindkettő lényege az, hogy összeigazítják a videokártya által renderelt képek számát és a monitor képfrissítési sebességét, ezzel megszüntetve játék közben a kép vertikális szétcsúszását.
G-Sync már a laptopokban is
Az NVIDIA G-Sync eddig kizárólag az újabb GeForce videokártyákkal és egyes monitorokkal volt hajlandó működni. A G-Sync technológiával kompatibilis monitorok érdekessége, hogy található bennük egy extra vezérlőpanel, ez felel a GPU és kijelző frissítési sebességeinek összehangolásáért. Részben ezért is nem volt eddig elérhető a laptopokban a G-Sync: a plusz áramköri lapkának nem csak a helyigénye jelentős, de a fogyasztása is számottevő.
Az NVIDIA ma bejelentette, hogy ezentúl a gamer laptopokban is elérhető lesz a G-Sync, azonban a mobilos implementáció jelentősen eltér a fent vázolttól, ugyanis a noteszekbe nem kerül plusz lapka, az AMD FreeSync-hez hasonlóan nagyrészt szoftveres a megoldás. Nem tudni, hogy a jövőben az NVIDIA az asztali számítógépek esetében is le fog-e tenni az extra vezérlőegységes megoldásról, erről egyelőre nem kívánt nyilatkozni a vállalat.
A laptopokba szánt G-Sync esetében a grafikus lapka és a kijelző embedded DisplayPort (eDP) csatolón keresztül közvetlen összeköttetésben állnak. Ennek kellemetlen következménye, hogy a G-Sync kompatibilis laptopok nem lesznek képesek használni az NVIDIA Optimus technológiát, azaz a processzorukba integrált grafikus alrendszer (Intel HD vagy Iris) nem lesz képes átvenni a stafétabotot a dedikált GeForce GPU-tól, legfeljebb compute feladatokra lesz használható az IGP. Az Optimus hiánya kellemetlen, hiszen nélküle csökken az akkus üzemidő.
A szoftveres megoldásnak köszönhetően az NVIDIA ragaszkodik ahhoz, hogy a gyártók kérjenek tőle minősítést a G-Sync technológiát használó laptopjaikhoz. Egyrészt az NVIDIA a felhasznált paneltípusonként egyedileg finomhangolni kívánja G-Sync szoftveres időzítési beállításait, másrészt pedig az imázsát védendő nem szeretné meglátni, hogy valaki rossz minőségű panel mellé párosítja a G-Sync technológiát. Egyelőre nem tudni, hogy a hamarosan piacra kerülő első G-Sync-es laptopok esetében mekkora felárra lehet számítani.
Új G-Sync monitorok a láthatáron
Maximum frissítési sebesség
A mobilos és asztali G-Sync pusztán szoftveres újdonsága. A felhasználók mostantól eldönthetik, hogy mi történjen, mikor a GPU által renderelhető képkockaszám meghaladja a kijelző által megjeleníthető mennyiséget. Ha mondjuk 60 Hz-es a monitor, de a GPU 80 képkockát renderelt másodpercenként, akkor a meghajtóprogram eddig egyszerűen lekorlátozta a renderelési sebességet 60 FPS-re. Ez megakadályozta a kijelzőn lévő kép szétcsúszását, de input lagot okozhatott. A felhasználók mostantól opcionálisan kikapcsolhatják ezt a limitációt.
Ablakos működés
Szintén nagy újdonság, hogy az új GeForce drivert telepítve már az ablakokban futó alkalmazások esetén is működik az NVIDIA G-Sync. Ilyenkor a meghajtóprogram a kijelzőn látható összes alkalmazásra azt a képfrissítési sebességet kényszeríti rá, amelyet az előtérben lévő alkalmazás használ. Ez időnként megjelenítési problémákat okozhat, de a meghajtóprogramban akár alkalmazásonként is letiltható lesz az ablakos G-Sync.