Nagy meglepetéssel zárult a péntek este, hiszen az Egyesült Államok környezetvédelmi hatóságának (EPA) nyilvánosságra hozott vádja szerint a Volkswagen 2009 óta tudatosan csalt a károsanyag-kibocsátási teszten, amelynek következtében 482 ezer dízeles autót kell visszahívnia az országban. A csalás úgy történt, hogy az autók képesek voltak detektálni a szabványos mérési kísérleteket, ilyenkor a motor paramétereinek átállításával a fedélzeti számítógép a törvényeknek megfelelő szintre csökkentette a nitrogén-oxid kibocsátást. Normál vezetési körülmények esetében a kibocsájtás 10-40× haladta meg az EPA határértékeit.
A német autógyártó vasárnap végre válaszolt a vádra. Nem volt dráma, az ügyvezető igazgató egyszerűen csak elismerte a csalás tényét. "Nagyon sajnálom, hogy visszaéltünk a nyilvánosság, továbbá a vásárlóink bizalmával" - mondta Martin Winterkorn.
Egyelőre nem tudni, hogy az autók visszahívása pontosan hogyan fog megtörténni, ám mivel maga a csalás szoftveres módon történt, így elvileg egy szoftverfrissítéssel lekorlátozható lenne a karosanyag-kibocsátás. Ebben az esetben persze jelentősen csökkenne az érintett autók motorjainak teljesítménye, amelytől valószínűleg nem lennének elragadtatva a kocsik tulajdonosai. A Volkswagen lépésétől függetlenül a megtévesztett fogyasztók garantáltan csoportos perbe fogják majd a vállalatot.
A Volkswagen a botrány hatására be kívánja szüntetni egyes dízel autóinak egyesült államokbeli forgalmazását.
(Forrás: Quartz)