A Jaguar Land Rover rengeteg új technikai vívmányt szeretne beépíteni a következő autóiba. A Jaguar XJ szedán például sok olyan érdekességből profitálhat, amelyek most még szinte hihetetlennek tűnnek. Az egyik legérdekesebb a hatodik érzék technológia, amelyről most nem mosógépekre kell gondolni, hanem állapotfigyelő és balesetmegelőző rendszerre.
Agyhullámok
A rendszer legmeghökkentőbb részét a Mind Sense megoldás jelenti, ami a NASA technológiájára épül. A kormányba ágyazott szenzorok az agyhullámainkat olvassák, szoftveresen felerősítve és szűrve. A rendszer ezzel azt nézi, hogy a sofőr mennyire tud az adott pillanatban koncentrálni. A fedélzeti számítógép eldönti, hogy az állapotunk alapján képesek vagyunk-e uralni a járművet. A kormány pedig programozható úgy, hogy álmosság vagy elkalandozás esetén rezegjen és figyelmeztetőhangot játsszon le.
Hogy vagy?
Az autógyártó ezen felül további orvosi szenzorokat is tervez a Jaguar XJ üléseibe. Ezeknek a feladata az lenne, hogy megállapítsák, egészségügyileg hogy vagyunk, és képesek vagyunk-e vezetni. A rendszernek képesnek kell lennie olyan apróságokra, hogy ha stresszt érzékel rajtunk, akkor valamilyen zenét játsszon le vagy mondjuk tompítsa a világítást.
A jövő sofőr nélküli autóira és funkcióira tekintettel a rendszer képes lesz észlelni a szívrohamokat és eszméletvesztéseket. Amennyiben hasonló következne be, akkor vészhelyzetekkor a jármű rendszere automatikusan átveszi az irányítást a kormány fölött.
Hozzá sem kell érni
A Jaguar nem csak egy olyan szórakoztató és információs rendszert akar az autóiba tenni, amelyek nem zavarnak minket a vezetésben, hanem olyat, amelyek emellett képesek megjósolni, hogy mit akarunk tenni. A rendszer már azelőtt tudná, hogy mit akarunk megnyomni, mielőtt az ujjunk ténylegesen a gombhoz érne. Az érintőkijelző kamerákat használna, illetve később ultrahangos visszacsatolást. A kameráknak hála nem kell megnyomni a képernyőt, a rendszer félúton tudja, hogy mit szeretnénk csinálni - viszont az ultrahangos megoldás visszajelzést ad nekünk a történésekről, már a levegőben. Mindennek hála sokkal kevesebb időre kell levenni a szemünket az útról és a kezünket a kormányról.
További érdekesség a gázpedál, amely szintén képes lenne visszajelzésekkel szolgálni a sofőrnek. Ha például túlléptük a megengedett sebességhatárt vagy balesetveszélyt észlel az autó, akkor a pedál rezegne. Ez azért lehet hasznos, mert felesleges pittyegésekkel és sípolásokkal nem terhelné tovább az érzékeinket.
Ti vezetnétek egy olyan autót, ami ilyen fejlett technológiákkal figyel minket?