Nehéz olyan várost találni, ahol az utakon nem okoznak bosszúságot a kátyúk. Amennyiben nem csak ebből állnak a sávok, akkor viszont óriási segítséget jelenthet a jövőben a Jaguar Land Rover úgynevezett Pothole Alert rendszere.
Ott van egy
Az új technológiai rendszer lényege az, hogy az autó előtt az úton azonosítja a kátyúkat, majd a begyűjtött adatokat megosztja a többi sofőrrel. Egy robotautónál természetesen megoldható lenne, hogy a már ismert kátyúkat a járművek automatikusan kikerüljék. Ez jelen esetben nem túl valószínű, ugyanis a gyártó már többször hangoztatta, hogy nem akar robotautókkal foglalkozni, mert nem rakományként tekint a vásárlóira. A kátyúk elkerülésével mindenesetre már önmagában is sok kellemetlenségtől és plusz költségtől lehet megkímélni magunkat - gondoljunk csak a gumikra és a futóműre.
Így működik
A rendszer két technológiára alapozva működik. Az utakon lévő autók érzékelik a komolyabb úthibákat, amelyeket később a navigációs adatok közé rögzítenek, így jelezve a nem tökéletes utakat. A rendszer másik felét a nagyfelbontású digitális kamera adja, amely megelőző jelleggel képes felkutatni az előttünk lévő gödröket.
Az autó ha kátyút észlel, figyelmezteti a sofőrt, így az még időben ki tudja kerülni a bukkanót. A jármű emellett képes állítani a felfüggesztésén, így puhábban siklik át az úthiba fölött. A felhőalapú figyelmeztetések emellett a közelben lévő autósokhoz is eljutnak.
A JLR nem csak az ügyfelei számára szkennelné az utakat, ugyanis az információkat a hatóságokkal és az útkezelőkkel is megosztaná. Így ha minden rendben működik, a kátyúkat hamarabb tudják majd kijavítani.
A gyártó jelenleg egy csoportnyi kísérleti Range Rover Evoque autót használ a technológia tesztelésére. Az autók a belső fejlesztésű MagneRide lengéscsillapítókkal vannak felszerelve, amelyek milliszekundumok alatt képesek állítani magukon. Amennyiben a járművek bármilyen kátyút vagy úthibát észlelnek, akkor a felfüggesztésen, a magasságán és annak karakterisztikáján folyamatosan tudnak állítani, lehetővé téve a legnagyobb komfortot még az egyenetlen és sérült útfelületeken is.
A JLR big data-jelleggel szeretné kezelni a begyűjtött adatokat, és így lehetővé tenni, hogy a fokozott kényelem mellett a meghibásodásokból is kevesebb legyen.
Szerintetek hogyan válna be hazánkban ez a rendszer?