Magyarországon nem kifejezetten elterjedt a Renault Twizy, hiszen a 2012-ben sorozatgyártásba került mini elektromos autóért átszámítva olyan 2 millió forintot kér a francia gyártó. Ezen összeg különösen a magyar piacon nem reális, hiszen használtan feleennyi pénzből kapni egy tisztességes műszaki állapotú, ráadásul teljes értékűnek nevezhető autót.
A Twizy városi kisautónak készült, azonban a 2,3 × 1,2 × 1,45 méteres méreteivel ezek közül is az egyik legkisebb. Kétüléses járműről van szó, azonban az 1,2 méteres szélességéből sejthetően nem egymás mellett ülnek benne az utazók, az anyósülés a sofőrülés mögött található. Többféle motorral és akkuval felszerelt modell létezik belőle. Az alapnak tekinthető középső verzióba 13 kilowattos motor került, papíron ennek 80 km/h a végsebessége, egy töltéssel 100 km a maximális hatótávolsága. Utóbbi számot érdemes erős fenntartásokkal kezelni, a körülményektől függően a valós érték akár 30-40 százalékkal is kevesebb lehet.
A mérnökök elsősorban a biciklik és motorok ellen küldték csatába a Twizyt, ezek helyett kívántak egy biztonságosabb közlekedési alternatívát kínálni. A Twizy komoly üzleti sikernek mondható, ugyanis 2015 áprilisáig olyan 15 ezer darabot sikerült értékesíteni belőle, a legjobban teljesítő piacok a francia, német, olasz és spanyol voltak.
Örülhetnek a francia fiatalok
Franciaországban az EU-s jogharmonizációnak köszönhetően érdekes helyzetbe került a Renault Twizy, ugyanis kisebb motorikus butításokkal immáron képes lesz beleférni a quadricycle – motorizált négykerekű – kategóriába. Ennek köszönhetően 16 helyett már 14 évesek is képesek lesznek vezetni a járművet, amennyiben rendelkeznek a többek közt 50 köbcentis robogók esetében is elvárt jogosítvánnyal.
A Renault hamarosan egy spéci változatot fog elérhetővé tenni a Twizyből, amely teljes mértékben megfelel majd a szükséges jogi elvárásoknak. A kategóriába való beférés feltételei: maximum 45 km/h végsebesség, legfeljebb 4 kilowattos teljesítmény leadására képes motor, 350 kilogrammos önsúly.
Kérdéses itthoni helyzet
A magyar jogszabályokban nem vagyunk kimondottan járatosak, azonban a jelek szerint a butított Renault Twizy mopedautó vezetéséhez itthon is elég lehet majd 14 évesnek lenni, ugyanis a specifikációk alapján a jármű látszólag belefér az AM kategóriába. Ha rosszul gondolnánk, akkor maximum B1 jogosítvány kellhet hozzá, ehhez 16 évesnek kell lenni.
Ti örülnétek, ha 14 évesek is vezethetnének itthon kisebb mopedautót?