Az autóiparban egyre nagyobb szerepet tölt be a tech szektor és annak újításai, de természetesen ettől függetlenül más téren is fejlődnek az új modellek. Manapság például elkezdtek hódítani a LED-es fényszórók, amelyek felárért egyre több gyártónál elérhetőek. A prémium kategória csúcsán pedig még ezt is igyekeznek megfejelni, méghozzá a lézeres LED-fényszórókkal.
Az első lézeres
Járműbe szerelhető lézer fénydiódát elsőként még az OSRAM készített, ez volt a LARP. Ebben egy kék lézer dióda világít meg egy elé helyezett foszforlemezt, ami a fényt bontja, majd fehérré alakítja. A magas fényintenzitás mellett működő rendszer kiegészítő fényszóróként üzemel, amivel egy gyalogost akár 600 méterről is meg lehet világítani - pedig a teljesítményfeltével a 10 wattot sem éri el.
A lézeres fényszóró elsőként az Audi R8-asban jelent meg, majd annak LARP2-es moduljait a LARP3 követte a BMW i8-ban.
Interaktív fények
Nem csak a közlekedési körülményekhez alkalmazkodó szuperfényes lámpák kezdenek el viszont megjelenni az új modellekben. Egyre közelednek az interaktív lámpatestek és elemek, amelyek valamilyen információs visszajelzéssel is funkcionálnak.
Az ilyen megoldások gyakorlatilag a projektorok képességeit másolják, és a járda szélére például STOP feliratú vonalat tudnak húzni a gyalogos orra elé. Természetesen innentől nem sok korlát van, így egy üdvözlőfény a teendőket és az üzeneteket is ki tudná listázni a reggeli induláskor. A technológia már nem jár gyerekcipőben, az Audi jelenleg több rendszere is engedélyeztetés alatt van - ha a hatóságok biztonságosnak ítélik a megoldásokat, azok rövid időn belül megérkezhetnek a piacra.
Hátsó és belső
A hátsó lámpáknál a jövőt az OLED panelek jelentik, míg a ködzárófényt szintén lézerrel akarják feldobni az Audinál - ez természetesen ki is írná az aszfaltra a mögöttünk érkezőnek a minimális követési távolságot. Még jobb, hogy be sem kell kapcsolni, az új első lámpatestek ugyanis ködfunkcióval is rendelkeznek, amit a szélvédőre rakott szenzor aktivál.
Az Audi a beltérben is hasonló újításokat vezetne be, például anyagukban világító elemekkel. Röviden olyan megoldásokat kell elképzelni, mint a zölden vagy vörösen világító biztonsági öv.
Szerintetek hány év kell az effajta technológiák szélesebb körű elterjedéséhez?