Hirdetés

A Leonar3Do sikertörténete



|

Rátai Dániel neve mostanra egybeforrt az innovációval és a forradalmi újításokkal. Meglátogattuk az ifjú zsenit, hogy megtudjuk, mire jutott a Leonar3Do - nos, nagyon sokra.

Hirdetés

Amikor beléptünk a műhelybe, egy fejlesztő néhány tárggyal fogadott minket: mutatott egy kis sakkfigurát (egy bástyát), amelynek belsejében csigalépcső vezet felfelé, majd egy sípot, végül pedig egy extravagáns bicikliláncot. Mint megtudtuk, ezeket a tárgyakat mind a Leonar3Dóval tervezték, aztán egy 3D-nyomtatóval „nyomtatták” ki.

Rátai Dániel cégéhez, a napokban Herceghalomra költözött 3DforAllhoz érkeztünk háztűznézőbe, hogy megtudjuk, mi újság a Leonar3Do háza táján. Dani aznap tárgyalásról tárgyalásra rohant, épp az egyik japán disztribútor munkatársaival fejezte be a beszélgetést, amikor megérkeztünk, mégis mosolyogva, lelkesen vezetett minket körbe, még a konyhát is megmutatta. „Hihetetlen, hogy ilyen szerény, hétköznapi srác tudott maradni” – súgta oda nekem az operatőr, és valóban.

 



Tintákkal álmodó zseni

A 26 éves Rátai Dániel már óvodás korában olyan kihívásokat keresett, amelyek mások számára megoldhatatlannak tűntek. Először az örökmozgó problémájával foglalkozott, majd a levegőnél könnyebb tinta feltalálásával próbálkozott, mivel szeretett volna a levegőbe írni. Az országos innovációs versenyek diákdöntőjén hazánkat képviselve öt első díjat hozott haza, a Nobel-díj átadási ünnepségre is meghívták, sőt még kisbolygót is neveztek el róla. A Magyar Tudományos Akadémia akkori elnöke, Vizi E. Szilveszter is felfigyelt rá, támogatni kezdte a fiatal zsenit. Idén már Károly herceg is kipróbálta a Leonar3Dót, Az MTA jelenlegi elnöke, Pálinkás József mutatta be neki az Akadémián, és a legjelentősebb díjakról a Szilícium-völgyből és a New York-i tőzsdéről még nem is beszéltünk.

Ha felfogjuk, mekkora jelentőségű találmányról van szó, nem is fogunk mindezen csodálkozni: a hardver éppúgy forradalmasíthatja az orvostudományt, mint a művészeteket vagy az oktatást. Jelenleg több mint 80 különböző területen alkalmazzák, több cégnél is megjelent: oktatási intézmények, művészeti ágazatok, animációs filmstúdiók, építészstúdiók, kórházak foglalkoznak vele és még sorolhatnám. Akad, aki figurákat tervez és animál vele, akad, aki egy Leonar3Dóval felszerelt osztályteremben a háromdimenziós vektorok vagy a mágneses mezők fogalmát magyarázza egy kivetítőn a szájukat tátó gyerekeknek, és olyan is akad, aki egy komputertomográf képeit elemzi, szerkeszti vagy a háromdimenziós CT-kből álló modellen tervezi meg a műtéthez az implantátumot.

3D szinte mindenkinek

A Leonar3Do olyan virtuális valóság-csomag, amely elérhető áron (egy drágább játékkonzol áráért, 200 ezer forintért) biztosítja a térben történő alkotás lehetőségét otthon, munkahelyen és az iskolapadban (összehasonlításképpen: a korábbi, a Leonar3Dót meg sem közelítő virtuális valóság-rendszerek nehézkességük és kezdetlegességük mellett 10–100 millió forintért voltak kaphatók). Gyakorlatilag a semmiből teremthetünk világokat, a vonalkód-leolvasó elvével működő lézerszenzorok a legapróbb mozdulatainkat is tökéletesen érzékelik, miközben a szemünk előtt láthatjuk, mit alkottunk. A szemüveg még a fejmozgásunkat is érzékeli, így a tárgyat kedvünkre körbejárhatjuk, megvizsgálhatjuk, úgy, hogy a szemünket közben a legkevésbé sem kell megerőltetnünk.

Turbósított fejlődés

„Az „Ősleó” karácsonyfaizzó, kerítésdrót és szívószálak segítségével, no meg a középiskolai tanáromtól kapott webkamerákkal működött” – mesélte Dániel. Ez a prototípus ma már csak múzeumban (a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban) látható. A szabadalmi újdonságkutatás szerint a mára kifejlesztett termék bizonyos részmegoldásai is több mint 20 év evolúcióját ugrották át. A fejlesztők olyan területre tették be lábukat, ahova az óriásvállalatok még nem merészkedtek, ugyanis az igazi innováció mindig kockázatos.

„A Leonar3Do segítségével több mint 20 olyan sikeres műtétet végeztek el, ami korábban lehetetlen lett volna” – tette hozzá a feltaláló, miközben egy CT-felvételekből automatikusan összeállított modellen egy beteg idegpályáit jártuk végig. Előbb az arcot látni, aztán közelítünk, a lágyrészek, a csontok is eltűnnek, és bent vagyunk a páciens állkapcsából nyíló idegpályán. A következő percben Dániel már a Naprendszert modellezi pár kattintással, és megmutatja, mi történne, ha még egy nap jelenne meg galaxisunkban. 30 másodperc sem kell hozzá, hogy könnyed mozdulatokkal formázzon meg szemeim előtt egy mesebeli sárkányt, amit aztán én igazítok ki – azaz rontok el – a „madárral”.


„A Magyar Népmeséket is jegyző Kecskeméti Stúdió a Leonar3Dóval fejezte be legújabb filmjét alig fél óra alatt, miután sok munka után zsákutcába jutottak a zárójelenettel” – ismertette. A Leonar3Dót jelenleg több mint 80 területen értékesítették: a mérnöki és műszaki pályán éppúgy forradalmi újításnak számít, mint a művészetben vagy az oktatásban. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Kommunikációs Főiskola teljes laboratóriumot rendezett be Dániel találmányával, de Amerikában, Chilében és Japánban is számos egyetem használja már a megvalósult álmot.

 



„A Harvard kutatása szerint a 3D-megjelenítés segítségével az oktatás 200 százalékkal válik hatékonyabbá, és akkor az interakcióról, az igazi virtuális valóságról még nem is beszéltünk” – közölte, majd folytatta. „Az animációs filmek készítésében és a szobrászatban is új korszak nyílhat: a Képzőművészeti Egyetem felmérése alapján az a szobor, amit a hallgatóknak eddig hónapokba tellett elkészíteni, ezzel az eszközzel 20 perces tanulás után 3–12 perc alatt kivitelezhető. Doktorok, plasztikai sebészek, fantomkép készítéshez pedig kriminológusok használják a technikát. Az iskolapadban olyan témák, amelyeket eddig csak nehézkesen lehetett elmagyarázni, egy csapásra érthetővé, sőt láthatóvá válnak. Legyen szó térbeli vektorokról, az emberi szervezetről vagy épp az elektromos mezők tulajdonságairól, a Leonar3Do másodpercek alatt modellezi a folyamatot, ami a hallgatók szeme előtt három dimenzióban elevenedik meg. A gyerekek olyan játékmezőt kapnak, amit tetszés szerint rendezhetnek be a saját maguk által tervezett figurákkal, majd kedvükre tanulmányozhatják és formálhatják a fizika törvényei alapján működő, fantázia szülte új világot.”


A platformból eddig az oktatási és a professzionális verzió került a piacra, a 3DforAll jelenleg az otthoni verzió konstrukcióján dolgozik. Dániel elmondása szerint remélhetőleg néhány év múlva minden asztalra kerül egy Leonar3Do.

A Leonar3Do könnyen paradigmaváltáshoz vezethet a tudomány és a kultúra szinte összes területén. Mindezt egy 26 éves, szerény, még mindig lelkes fiatalembernek köszönhetjük, aki családi vállalkozást alapított, és hiába keresték meg a a multinacionális vállalatok ajánlatokkal, ő hazánkban tartotta a találmányt. Amikor megkérdeztem, hogy csinálta, csak ennyit válaszolt: „Mindent a csapatnak köszönhetek. Ha nem hittük volna és nem hinnénk, hogy képesek vagyunk ezt végigcsinálni, biztosan nem jutunk el idáig. Egyedül csak bukdácsolunk – mondja, és felemeli a madarat –, de csapatban repülni vagyunk képesek.”

Mit tud a Leonar3Do?

- Ez a világ első komplett virtuális valóság kompakt terméke. Korábban a cégek a piacon fellelhető beviteli eszközök, megjelenítők kombinálásával, konfigurálásával próbáltak létrehozni virtuális valóságot. Ezt természetesen komplexitása miatt csak szolgáltatásként tudták értékesíteni, önálló, felhasználásra kész termékként nem. A Leonar3Do minden elméleti és gyakorlati eleme Rátai Dániel és csapata fejlesztése.

 



- A hardver a világ első beépített fejpozíció-követéssel rendelkező 3D-s szemüvege. A szemüvegbe beépített infra LED-eket a vonalszenzorok érzékelik, így a szoftver folyamatosan tisztában van a két szemünk pontos pozíciójával: olyan képet mutat a tárgyról, amilyet az adott szögből a valóságban érzékelnénk. Az objektumot körbejárhatjuk, benézhetünk alá, mögé és így tovább. Mivel mindig természetes perspektívát látunk, az agyunk és szemünk nem fárad, az illúzió tökéletes.

- Vonalszenzor-alapú pozíciódetektálás. A három szenzort a monitor tetejére szereljük fel, amelyek a szemüveg és a madár pozícióját érzékelik.

- Egér helyett madár: háromdimenziós, hat szabadságfokú beviteli eszköz, forgathatjuk, mozgathatjuk vele a teret. Egy kis nyomógomb és egy nyomásérzékeny gomb található rajta, a tapintásérzetért rezgőmotor felel.

- Mindenki számára hozzáférhető a platformja, komplett alkalmazásprogramozói felülettel rendelkezik, amelyre a már ismert programozási nyelvekkel fejleszthetők szoftverek. Programozás 3D-ben új funkciótárak, logikák, programnyelvek elsajátítása nélkül.

- Valós idejű poligonoptimalizáció. Tervezéskor a tárgy geometriájával a világon először nem kell törődnünk: a szoftver valós időben alakítja ki a forma geometriáját, ahogy a poligonok átrendeződnek. A háromdimenziós modellezés mindenki számára könnyen elérhetővé válik (a Képzőművészeti Egyetem kutatása szerint egy szobrász 3–12 perc alatt tanulja meg használni a madarat, egy szobor elkészítéséhez szükséges szinten).

- Modellező és animációs szoftver fejlett funkciókkal, integrálható valós idejű algoritmusokkal (például fizika, állítható gravitáció). Forradalmi játékfejlesztő felület.

- Késési idő nélküli mozdulatérzékelés.

- 500 és 1000 euró között ár (verziótól függően).

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.