A fájlkezelők területén nem túl egyszerű újat mutatni. Funkcionalitás terén az Unreal Commander sem próbál csodát tenni. A klasszikus kétpaneles fájlkezelő-program apróbb kényelmi finomításokkal, de legfőképpen ingyenességével és felületének teljes átalakíthatóságával próbál valami újat mutatni.
Amióta John Socha 1986-ban kitalálta a Norton Commandert, az ortodox fájlkezelő-programok ősatyját, sok víz lefolyt a Wisconsin-folyón. Az NC hosszú éveken keresztül szinte kötelező tartozéka volt minden DOS-os és windowsos számítógépnek. Sok-sok klón próbálta megközelíteni a nagy előd sikerét, azonban ez bő egy évtizedig nem igazán sikerült egyetlen programnak sem. A Norton Commander egyeduralmát azután – ha nem is egy csapásra – egy svájci programozónak, Christian Ghislernek sikerült megtörnie a Windows Commander nevű programjával, amit 2002 (némi jogi hercehurcát követően) óta Total Commandernek hívnak. Így nem meglepő, hogy az azóta megjelent fájlkezelő programok igencsak hasonlítanak valamelyik parancsnokhoz.
Nincs ez másként az egyik új „kihívóval”, az orosz Max Diesel által készített Unreal Commanderrel sem. A program felépítésében és működésében egyaránt emlékeztet a Total Commanderre – sőt, egyes esetekben igencsak közelíti azt a határt, hogy a felhasználóban felmerüljön a „koppintás” gyanúja. Ha finoman szeretnénk fogalmazni, akkor azt mondhatnánk, hogy az Unreal Commander fejlesztője „ipari szabványnak” tekinti a Total Commandert és ezért a lehetőségekhez képest megpróbál minél jobban hasonlítani a példaképhez.
Több mappa esetén a másolási sorrendet menet közben is módosíthatjuk
Akik ismerik és használják a Total Commandert, azok szinte bekötött szemmel is el fognak igazodni az Unreal Commanderben. Az egyes billentyűkombinációk, és nemcsak az alap fájlkijelölők és -kezelők (szürke plusz, mínusz, csillag, F3-tól F8-ig stb.), hanem a Total Commanderben megismertek (pl. [Ctrl]+[B], [Ctrl]+[D], [Ctrl]+[M] stb.) egy az egyben azt fogják csinálni, azt az ablakot fogják megnyitni, amit a Total Commander is tenne, s amit a Total Commander is megnyitna.
Ahogyan a program honlapja fogalmaz, támogatja a Total Commander megjelenítő (WLX) és tömörítő (WCX) bedolgozó moduljait. Ez olyannyira igaz, hogy az x-diesel.com oldalon a Plugins szekcióból a két kategória linkje azonnal a totalcmd.net megfelelő oldalára lép át! A teszt során több beépülőt is kipróbáltunk, és azok mindegyike gond nélkül működött az Unreal Commanderben is, így szinte biztos, hogy ha valaki megszokott egy Total Commanderes tömörítő vagy nézegető/lejátszó modult, akkor azt az Unreal Commander is kezelni tudja majd.
Az ilyen törlés után esély sincs a visszaállításra
Ugyanakkor a programot használgatva számos olyan ötlettel is találkozunk, amelyek arról tanúskodnak, hogy Max Diesel apró lépésekben, de túl akar majd lépni az n+1. Total Commander-klón kategórián. Például a [Shift]+[F6] megnyomása után csak a fájlnevet jelöli ki, hiszen az esetek többségében a felhasználó mégiscsak azt akarja átírni, és nem a kiterjesztést. Vagy a két panel fölött található teljes útvonalleírások minden egyes eleme kattintható, így egérrel sokkal gyorsabban tudunk visszamozogni a fastruktúrában, mint a Total Commanderben – és bár a legtöbb esetben a [Ctrl]+[PgUp] még mindig gyorsabb, de akkor is, jó az ilyen lehetőség is.
Az egyszerűtől a csicsásig – ki milyen fájlkezelőre vágyik
Amiben az Unreal Commander egyértelműen a példaképe fölé nő, az a kinézetének személyre szabhatósága. Vannak emberek, akik majd’ minden esetben a készítők által alapértelmezettként beállított elrendezést és kinézetet használják évek hosszú során át, míg mások szinte naponta változtatják, állítgatják, csinosítgatják (bár ez sokszor erősen véleményes) azokat a programokat, amelyek erre lehetőséget kínálnak. Márpedig az Unreal Commander erre (is) lehetőséget kínál. A két panelnek megváltoztathatjuk a háttereit, a program gyakorlatilag minden elemének – márpedig van egy pár – beállíthatjuk a betűtípusát és színét, ahogyan természetesen részletesen személyre szabhatjuk, hogy a különféle állománytípusok milyen színnel jelenjenek meg a listában.
De a személyre szabhatóságon túl az Unreal Commander legnagyobb előnye, hogy mind otthoni, mind céges használatra teljes mértékben ingyenes, ráadásul a telepítés (és az ingyenes regisztráció) után teljes mértékben hordozható, így egy pendrive-on bárhova magunkkal vihetjük.
Adatok
- Kétpaneles fájlkezelő
- Total Commander WLX- és WCX-pluginek kezelése
- Panelenként több fül kezelése
- Mappák szinkronizálása
- Másolás, mozgatás és törlés a háttérben
- Törlés és megsemmisítés egy lépésben (WIPE)
- ZIP, RAR, ACE, CAB, JAR, TAR, LHA, GZ, TGZ archívumok kezelése
- Fájlkeresés név, méret, dátum és tartalom szerint
- Több fájl egyidejű átnevezése
- Beépített FTP-kliens és hálózati kezelés
- UNICODE-támogatás
- Széleskörű testre szabhatóság
- Külön letölthető magyarítás
- Vista alatti működés
- Fejlesztő: Max Diesel
- Ár: ingyenes
Értékelés
Előny: ingyenes, fájlok egyszerű kezelése, (majdnem) teljesen testre szabható, számos apró kényelmi szolgáltatás
Hátrány: az alapértelmezett színek sokszor olvashatatlanok, a nézőke nagyon alapszintű
Teljesítmény: 4,5
Szolgáltatás: 4
Ár/érték: 5