Amikor valamilyen probléma támad az internetkapcsolattal, az nagyon bosszantó lehet. Ilyen esetben szerencsére mást is lehet tenni, mint kétségbeesetten nyomogatni az F5-öt azért, hogy valahogyan ismét betöltsük a kedvenc weblapunkat. Mielőtt azonban túl mélyre merülnénk a hibakeresésben, bizonyosodjunk meg arról, hogy nincs fizikai probléma a háttérben. Valaki véletlenül ráléphetett a router vagy a modem tápkábelére, esetleg kihúzhatta az Ethernet-csatlakozót.
Ping
Az első dolog, amit érdemes kipróbálnunk akkor, ha nincs rendben valami a kapcsolatunkkal, az a ping parancs. Ennek a használatához meg kell nyitnunk a Parancssort, majd beírni például a „ping google.com” utasítást. Ez több adatcsomagot küld a megadott címre, a webszerver pedig mindegyikre válaszol. Ha csomagveszteséget látunk (a webszerver nem válaszolt mindenre), akkor elképzelhető, hogy hálózati hiba áll fenn. Elképzelhető, hogy a weboldallal, a szolgáltatónkkal vagy a mi elérésünkkel van a baj. Fontos azonban, hogy egyes webszerverek soha nem válaszolnak a ping parancsra, a „ping microsoft.com” például eredménytelen utasítás.
Nem megy az oldal
Amikor néhány weboldallal van csak baj, akkor a legvalószínűbb, hogy a hiba nem nálunk jelentkezik. Ilyenkor érdemes különféle webes eszközöket segítségül hívni, amelyek képesek megállapítani egy URL megadása után, hogy az adott oldal elérhető-e vagy nem. Ilyen például a Down For Everyone Or Just For Me. Ha azt az üzenetet kapjuk, hogy csak nálunk nem működik az oldal, akkor az több dolgot is jelenthet. Elképzelhető, hogy az útvonallal van valami gond, amin a gépünk eljut az adott szerverig. Ezt a traceroute paranccsal tudjuk ellenőrizni (például tracert google.com). Sajnos azonban ha találunk is itt problémát, sokat mi magunk nem tehetünk vele.
A modem és a router
Ha számos honlappal adódik problémánk, akkor elképzelhető, hogy a modemünk vagy a routerünk nem működik megfelelően. A modem az internetszolgáltatónkkal köti össze a gépünket, míg a router a kapcsolatot osztja meg a gépeink és eszközeink között. Nézzük meg a routert. Ha a LED-ek zölden villognak, akkor az normális, és hálózati forgalmat jelent. Amikor egy villogó narancssárga LED-et látunk, az általában valamilyen hibát jelez. Ezek az állapotok ugyanezeket jelentik a modemünk esetében is. Ha nincsenek rendben a LED-ek, próbáljuk meg az eszközök tápkábelét kihúzni, majd rövid szünet után visszadugni. Ez egy újraindítással ér fel, amit viszont akkor is érdemes lehet elvégezni, ha a LED-ek rendben vannak. Ne felejtsük el, hogy a modemünk számára beletelhet néhány percbe, mire újra csatlakozik a szolgáltatóhoz. Érdemes lehet még a routert kikerülve közvetlenül a gépünkkel is összekötni a modemet, ilyenkor ugyanis arról bizonyosodhatunk meg, hogy nem-e a routerrel van valamilyen probléma.
Hibák csak egy gépen
Ha a hálózatunkon lévő gépek közül mindössze eggyel támadt gond, akkor nagy valószínűséggel valamilyen szoftveres jelenséggel van dolgunk. Ezt okozhatja valamilyen böngészővel kapcsolatos probléma, de akár egy kártevő is. Futtassunk le egy vírusellenőrzést, majd próbáljunk ki más böngészőket is. Szoftveres oldalon rengeteg oka lehet egy ilyen hibának, még akár egy rosszul beállított tűzfal is.
Probléma a DNS szerverrel
Amikor megpróbáljuk elérni a google.com-ot, akkor a gépünk a DNS szerveréhez kapcsolódik,és az oldal IP címét kéri. A hálózatunk alapértelmezett DNS szerverét az internetszolgáltatónk biztosítja. Ha ezzel valamilyen probléma van, akkor érdemes az adott oldalt közvetlenül az IP címén felkeresni, ezzel megkerülve a DNS szervert. A google.com például így látogatható meg: http://74.125.224.72 Ha a módszer eredményes, de az oldalt még mindig nem érjük el, akkor nem muszáj megvárnunk a szolgáltatónk javítását. Egy harmadik féltől származó DNS szerver például az OpenDNS.
Általában a legtöbb elérési hiba nem a mi oldalunkon jelentkezik, ezért ilyenkor nincs más dolgunk, mint várni, hogy az adott oldal vagy a szolgáltató kijavítsa a hibát (esetleg újraindítani a routert).
Ti elégedettek vagytok a szolgáltatótokkal?