A HDR egy igen ígéretes kifejezés lett az otthoni tévézéssel kapcsolatban, és már a CES-en sok ilyen technológiával felturbózott tévét mutattak be a gyártók. A HDR kifejezésről a legtöbb embernek mégis az a fotós eljárás ugrik be évek óta, amely oly népszerű az okostelefonos fényképezés világában is. Mi a különbség a kettő között? Mutatjuk.
HDR: megjelenítés és rögzítés
Mindkét HDR célja ugyanaz, vagyis egy olyan digitális verzió létrehozása, amely a lehető legjobban hasonlít arra, amit szabad szemmel látunk a valóságban. A tévézésnél egy megjelenítési folyamatról van szó, amihez speciális hardver és speciális, HDR-es tartalom is kell - a normál tévék tehát kiesnek a játékból.
A fényképezőknél a felvételi folyamatról beszélünk, arról, amikor több fotót kombinál egybe a szoftver egy még jobban - vagy sokszor még kevésbé - élethű kép kedvéért.
Tévés HDR
A televíziós HDR ugyan újabb technológia, de talán könnyebb belemélyedni. A lényege az, hogy a készülék a világos részeket a lehető legjobban kivilágosítja, míg a sötét részeket igazán sötéten tartja. A HDR-es tévéknél a végeredmény értelemszerűen sokkal szebb, mint a hagyományos megjelenítőknél. A HDR célja itt az, hogy ami az életben világos, az a képen is legyen az, de csak az a rész - akárcsak a valóságban.
Az LCD-k világában a kiugróan világos és sötét részletek megvalósításához helyi képhalványításra van szükség - szerencsére egyre több készülék képes erre, még ha csak a felsőbb kategóriában is. Az LCD-kkel ellentétben az OLED-tévék nem tudnak olyan világosak lenni, viszont az LG szerint éppen azért ideálisak a HDR-hez, mert koromfekete részleteket is meg tudnak jeleníteni.
A HDR-es tévékhez sajnos különleges, HDR-es tartalom is kell, amire legjobb esetben is csak a 4K-s Blu-ray-formátumtól és bizonyos streamingszolgáltatóktól - mint a Netflix - számíthatunk. A HDR-ből ráadásul több szabvány is létezik jelenleg, emiatt azt kell mondani, hogy a tévés technológia még gyerekcipőben jár.
Fotós HDR
A fotózásban évek óta ismerjük a HDR-t, és a legtöbben tudják is, hogy hol találják, ha szeretnek az okostelefon beállításaival játszani. A fényképezésnél a probléma az, hogy a kamera szenzorja csak korlátozott skálán tudja egyszerre a fényt rögzíteni, magyarán lehetetlen a Napot úgy lefotózni, hogy az árnyékban lapuló részletek is látszódjanak. Minél rosszabb minőségű egy szenzor, ez a feladat annál rosszabb végeredményt garantál.
A skála megnövelése miatt a HDR többször is rögzíti ugyanazt a képet, eltérő expozíciós beállítások mellett. Egy átlagos forgatókönyvnél az egyik kép a világos részletekre, a másik a sötétekre koncentrál. Ezeket vagy rögtön a fényképező, vagy egy képkezelő szoftver kombinálja. A multishot HDR-nél nem csak kettő, hanem akár hat képet is kombinálhatunk.
A legtöbb fényképező és okostelefon gyárilag is kínál HDR funkciót, ami főleg a napsütéses képeknél lehet előnyös. Természetesen a sok beállítással és szerkesztéssel könnyű túlzásokba esni, és egészen valószínűtlen képeket összehozni.
Szerintetek mennyi idő, míg a HDR igazán elterjed a tévézésben?