Csodálatos év a 2016-os a PC gamerek számára, ugyanis az évekig vívott átnevezési, maszatolási időszak után végre teljesen új videokártyák és GPU-k érkeztek, hogy új szintre emeljék a játékok sebességét és látványvilágát. A sort az Nvidia két nagyágyúja, a GeForce GTX 1080 és a GTX 1070 indították, melyeket öröm nézni, tényleg gyorsak, csak éppen nem magyar pénztárcához tervezték őket. A következő lépés az AMD-é volt, aki ismét elővette a régebben már bevált stratégiát és a csúcskategória helyett a megfizethető középkategóriát vette célba. A Polaris 10 kódnevű GPU-val a 200 dolláros piac meghódítása a cél, ugyanis ez az a szegmens, ahol talán nem olyan nagy a nyereség, ellenben a legtöbben ennyit szánnak egy videokártyára, amelytől aztán elvárják, hogy évekig kiszolgálja őket. Megnéztük, hogy az RX 480 képes-e felrobbantani a felső-középkategóriát.
Izom és agy, ha találkoznak
A Radeon RX 480 fejlesztésekor fixálták az alacsony árat, így ehhez mérten kellett a szolgáltatásokat és a teljesítményt is belőni. A Polaris 10-es GPU egy 14 nm-es FinFET gyártástechnológiával készült chip, amely a már többször bizonyított GCN (Graphics Core Next) mikroarchitektúrát viszi tovább. A negyedik generáció nagy előrelépésnek számít, ugyanis a ráncfelvarrások mellett komoly újdonságok is megjelentek a chipben. Például a GPU előre betölti és rangsorolja az utasításokat, illetve jelentősen növelték a gyorsító- és regisztertárakat, hogy minél kevésbé kelljen terhelni a fedélzeti memóriát és várni a hiányzó adatokra. Az FP16 és Int16 natív támogatása is megjelent, így a kisebb pontosságot igénylő műveleteket alacsonyabb fogyasztás mellett is kétszer gyorsabban hajtja végre a chip. Új memóriavezérlőt és veszteségmentes adattömörítést is kapott a Polaris, így jobban kihasználja a 256 GB/s memória-sávszélességet. Ez utóbbi nem kimondottan sok, bár a felső-középkategóriában nem rossz sebesség. Az alacsony ár miatt nem is volt kérdéses, hogy a High Bandwidth Memory nem kivitelezhető, ráadásul a HBM 1.0 rendszer 4 GB-os limitációja túl fájó lett volna 2016-ban, ezért maradt a hagyományos GDDR5, méghozzá 256 bit szélességű buszon, hogy a nyáklapot is a lehető legolcsóbban és legkisebb méretben lehessen gyártani.
A Radeon RX 480-as kártyán bemutatkozó Ellesmere GPU 2304 shader processzorral dolgozik, amelyhez 144 textúrázó és 32 RoP-egység tartozik. Ezek együttesen 1120-1266 MHz-en dolgoznak, így az AMD állítása szerint 5,8 TFLOPS számítási teljesítmény érhető el. A tesztünkre érkezett kártyán 8 GB, effektív 8 GHz-en dolgozó GDDR5 memória kapcsolódik a GPU-hoz, de egy kb. 10-20 ezer forinttal olcsóbb, 4 GB-os verzió is érkezett a boltokba.
Naprakész körítés
Az új Radeonokon végre a legújabb generációs csatlakozókkal találkozunk. A DisplayPort kimenet 1.4-es, míg a HDMI 2.0b, így minden új szolgáltatást megkapunk, a HDR-t is beleértve. Az extrák sem maradtak le, de ezek némi magyarázatot igényelnek. A TrueAudio nem újdonság, a régebbi modelleknél elérhető volt, azonban semmi sem használta - egyszerűen nem terjedt el a GPU-ba integrált térhangzás-számító modul. A TrueAudio Next technológia immáron az éppen szabadon felhasználható shadereket használja erre, így válogatás nélkül minden új Radeon kártya támogathatja az új eljárást, legyen az olcsó, belépő szintű modell, vagy drágább Polaris. A szoftveres támogatás legalább annyira fontos, mint a hatékony hardver, így ezt sem bízta a véletlenre (és a játékfejlesztők jóindulatára) az AMD. A programozási csatolófelületet az az Impulsonic adja, amelyet a legtöbb játékmotor támogat, így várhatóan több játék is hatékonyan kihasználhatja majd a TrueAudio Nextet. A VR-őrület sem maradt el, már csak azért sem, mert az AMD úgy harangozta be a Radeon RX 480-at, mint az első, megfizethető VR-képes kártyát. Ehhez a Liquid VR technológiát kapjuk, amely szintén új extrákkal gyarapodott, így már alacsonyabb felbontás/minőségi szinten számolja a perifériára eső képrészleteket, ezzel is tovább növelve a VR-sebességet.
A (majdnem) veszélyes kártya
A tesztünkre érkezett Radeon RX 480 abszolút referenciakártya volt, így az AMD által tervezett hűtést kapta. Ez blower-típusú, a gép hátlapja felé fújja ki a meleget a GPU-ról és jelentősen nagyobb az amúgy igen kisméretű kártyánál. A mérések során a hőmérsékletértékekkel nem is volt gond, de biztosak vagyunk benne, hogy az egyedi, kártyagyártók által tervezett hűtések ennél is csendesebbek és hatékonyabbak lesznek. A gyári tuning is kimaradt ezúttal, ám ez nem is meglepő, ugyanis az AMD mindössze egyetlen, hattűs kiegészítő tápcsatlakozót tervezett a kártyára, amely túlpörgetéshez elégtelen.
A 100 ezer forintos Radeon RX 480 gépbe szerelése közben titkon nagyon drukkoltunk, hogy itt most bizony csodát fogunk látni: az új Radeon nevetve vágja zsebre a GTX 970/980-at és megszületik az új kedvenc kártyánk. Ez sajnos nem így lett, ennek ellenére nem neveznénk csalódásnak a kártyát. A játékok alatt elért stabil FHD@60 fps megnyugtató, ahogy WQHD-re is ajánlható a kártya maximális részletesség mellett. Ugyan az AMD ajánlása szerint VR-re és 4K-ra alkalmas a kártya, mi ezzel nem igazán értünk egyet: ugyan sok játék magas részletesség mellett is jó sebességgel fog futni, de nem lesz kompromisszummentes és felhőtlen az élmény. Ehhez ma még igazából egy GeForce GTX 1080 is kevés, ha nagyon szigorúak akarunk lenni. Ezt leszámítva az RX 480-as kártya erős, a 8 GB VRAM bőségesen elegendő, a fogyasztás és hőtermelés átlagos, a GPU fejlett és a driver is stabil.
Nincsen rossz VGA, csak rossz árazás...
Mindössze egyetlen tényező maradt, ez pedig a vételár. Az RX 480-at 240 dollárért dobta piacra az AMD, mire azonban hazánkba érkeztek az új Radeonok, ebből 100 ezer forint lett, ami sajnos nem sokkolóan jó, inkább magas. A GTX 970-nél csak leheletnyivel erősebb, de fejlettebb kártya az RX 480, de némileg drágább is, a GTX 980-at pedig teljesítményben nem sikerül megelőznie. Ha a kártya ára direkt váltással 240 USD (=70 ezer forint) lenne, nem is lenne kérdéses a GeForce-temetés, de így erre még várnunk kell. Időközben azért az NVIDIA is rákapcsolt és nem hagyja, hogy az AMD szabadon garázdálkodjon ebben a fontos kategóriában. A GTX 1060 soft launch bejelentése után végre megérkeztek az első kártyák, csak sajnos még nem hazánkba. Pontosabban egy helyen már megtaláltuk, de az ára láttán el is szédültünk és nem a jó értelemben. Ugyanis jelenleg 119 ezer forintot kérnek érte - annyit, mint egy olcsó GTX 980-ért. Akárhogy is, ez az ár már nem középkategória, inkább felsőkategória, aminek nagyon nem örülünk.
Azért még van remény: egyrészt a 4 GB-os RX 480-ak tényleg jelentősen olcsóbbak lehetnek, hazánkban is 80 ezer forint körülre várhatók, vagy akár még alatta is, és ne feledjük, hogy augusztus legelején megkapjuk az RX 470-et is, amely szintén Polaris 10-es GPU-ra épül és minden jel arra utal, hogy alig lesz gyengébb nagyobb testvérénél, miközben ára még sokkal barátságosabb lehet.