85 millió - ennyien töltötték le a Radeon szoftvert, amiből 2016-ban 8 WHQL minősítésű készült és 29 javítás is annak érdekében, hogy több mint 28 játékhoz optimalizálják a teljesítményt és megjelenítést. A nagy driver-támadást 2014-ben indította az AMD a Catalysttal, majd 2015-ben érkezett a Crimson. Utóbbiról érdekes adat, hogy bizony nagyon jó értékeléseket kapott a felhasználóktól, így ez lett a valaha készült legjobb Radeon driver. 2016 végén ezt a Crimson kiadást újította meg az AMD, aminek a ReLive nevet adták - és ez a névválasztás nem véletlen.
ReLive a valóságban
A Crimson fejlesztésénél a teljesítmény, a stabilitás és a szolgáltatások a legfontosabb fejlesztési irányok. A stabilitással már a Crimsonnál sem voltak nagy gondok - tesztlaborunkban sem futottuk bele ordas nagy hibákba és a neten sem bukkantak fel világméretű botrányok az AMD driverekkel kapcsolatban. A teljesítmény kérdése már nem ilyen tiszta, az új, Polaris GPU-knál természetszerűleg kezdetben nem volt még tökéletesen optimalizálva minden játék, ám az elmúlt hónapokban sokat javult a teljesítmény. Ez általában néhány százalék és csak néhány játék esetében, azonban a ReLive-nál nagyon nekifeküdtek a mérnökök az optimalizálásnak, így sikerült az RX-szériánál átlagosan 4-8%-os gyorsulást elérni a játékok alatt. Ez sok esetben már akár érezhető is lehet.
Deep Pixel éra
A Deep Pixel kora köszönt be 2017-ben az AMD szerint. Ez három tényezőből áll: egyrészt megjelennek a 8K-s kijelzők, ami felbontásban 16×-osa a 1080p-nek, 100 Hz fölé kúszik a vertikális képfrissítés (FreeSync) és 10× nagyobb fényerő és kontraszt várható, vagyis elterjednek a HDR-kijelzők. Ebből mindhármat már most támogatják az új Radeon VGA-k a Crimson ReLive driverrel.
A ReLive egyik nagy újdonsága a HDMI kábelek ellenőrzése. Sokszor érkezett olyan panasz, hogy nem jó a VGA, a driver vagy a kijelző, ám a megoldás a hibás kábel cseréje volt. Ez most egyszerűsödik, az új driver képes kijelezni, ha rossz a driver.
A videós részleg mindig is erőssége volt a Radeonoknak, ám most már itt is elkélt némi frissítés. Ennek keretében jelenik meg a VP9 kodek támogatásának javítása, így a ReLive-vel már 4K@60 Hz-ben is megkapjuk a hardveres gyorsítást.
FreeSync ReLive
A ReLive igazi újdonságainak a játékosok fognak igazán örülni. A HDR gaming támogatása ma még nem érint olyan sok felhasználót, de jó hír, hogy már driveres támogatás adott. Annál fontosabb, hogy a FreeSync már nem csupán exclusive fullscreen módban aktív, hanem a sok játék által használt Borderless fullscreen módban, vagyis ablakban is. Ennek hála az alkalmazások közti váltás egyszerű és fagyásmentes.
A FreeSync is javult (és rá is fért). Eddig a nagyobb eséseket, gyorsulásokat rugalmatlanul, direktben követte a képernyő-frissítés, azonban a ReLive-vel ez megváltozik és a FreeSync skálázás lépcsőzetesen csökken, illetve gyorsul, így a hatás még folyamatosabb lehet.
A kimeneteknél a DisplayPort támogatás javult a Polaris GPU-k esetében. Itt a 4K@120 Hz mellett már 5K@60 Hz és 8K@30 Hz módok is elérhetők.
Extrák, extrák, extrák
Meg is lepődtünk volna, ha nem a VR lett volna az új driver bemutatójának egyik kulcsszava. Nos, a VR nagyon fontos, amihez a LiquidVR platformot biztosítja az AMD. Itt aztán a fejlesztők mindenféle extrát kihasználhatnak, lehet MultiView és MultiRes renderelés is. Utóbbi jelentősen javítja a teljesítményt azzal, hogy a látómezőből kieső részeket csökkentett pixelszámmal készíti el.
Nagy újdonság a Radeon Chill, amely a fogyasztást és a hőtermelés csökkentését hozza el. Ez számokban is jól látható: akár 31 wattal is csökkenhet a GPU-fogyasztása, illetve 13%-kal csökken a hőtermelés. Ezek nagyon szép számok és nagyon fontos fejlesztés, de a driverben ki/bekapcsolható, így mindenki eldöntheti, szüksége van-e rá és ha igen, milyen sebességeknél szeretné aktiválni. A Chillt aktiválva kevesebb képkocka készül a futószalagra, így például ha éppen nem mozgunk, a fogyasztás és a hőtermelés is dinamikusan csökkenthető. Ez azt jelenti, hogy a feleslegesen nagy képkockaismétlési számot letöri, cserébe javul a fogyasztás és hőtermelés.
A WattMan is kapott egy löketet, így még több Radeont támogat a ReLive-től kezdve. Ez konkrétan azt jelenti, hogy az R7 260-as kártyákig visszamenőleg ki tudjuk használni az energiagazdálkodási opciókat. Megjelent az XConnect is, amely a Thunderbolton kapcsolódó, külső VGA kártyákat támogatja notebookok esetében.
Játékos újdonságok
A játékosoknak jó hír, hogy az új driver már beépített Upgrade Advisort tartalmaz, így az optimális, pontosan a gépünkhöz passzoló beállításokkal játszhatunk minden játékot. Beépítésre került egy Software User Experience visszajelző modul is, hogy értékelni tudjuk a drivert és a szolgáltatásokat is.
A legfontosabbat hagytuk a végére: ez a toolbar, amely a ReLive nevet kapta. Ez a 4 ikonból álló kis ablak bármikor előhívható és innen azonnal indíthatunk live streminget vagy azonnali visszanézést, legyen szó akár a Windows asztalról vagy a legújabb játékról. A streamingnél minden ismert, nagyobb szolgáltatást ismer és támogat a ReLive Toolbar, de emellett hasznos lesz a felvételkészítés és a képkimentés is. A ReLive Toolbar igen fejlett, így a H.264 mellett HEVC kódolással is dolgozik. A felvételnél H.265 (HEVC) esetén 1080p@30/60, 1440p@30 és 2160p@30 beállításokkal is rögzíthetünk - akár RX 460 esetén is! Az AMD belső tesztjei szerint a 3D-s teljesítményre alig van hatással a ReLive - egy RX 480 esetében kb. 3-4%-kal kell csak kalkulálni.
Összegzés
A Radeon Crimson ReLive driver fontos új szolgáltatásokat hoz el a Radeonok világába, amelyek játékosoknak és átlagos felhasználóknak egyaránt hasznosak lesznek. Mindehhez j stabilitás, optimalizált teljesítmény társul, és a legfontosabb: mindez teljesen ingyen, visszamenőleg több Radeon-generációra hatással van (de persze az RX-ek élvezik a legnagyobb szeretetet).