A szoftverfelhasználók vágyálma, hogy amikor megjelenik egy új programváltozat, abban a minutumban - na jó, mondjuk egy-két hónapon belül - továbbfejlesszünk rá. Ez a felhasználói túlbuzgóság azonban a legtöbb esetben teljesen indokolatlan: az évek óta használt, megszokott régi verziókban általában még rengeteg szufla van. Most induló minisorozatunkban nagyító alá vesszük a legnépszerűbb programokat, és bemutatjuk, milyen trükkökkel, illetve ingyenes vagy nagyon olcsó letöltésekkel fokozhatjuk a munkaképességüket. A sort a Microsoft Office csomag alkalmazásaival kezdjük.
Microsoft Word 2003
Mindannyiunk közös otthona a Word, amely azonban nem valami kényelmes hajlék: padlója recseg, mennyezete beázik, az ajtók, ablakok résein ki-be jár a szél. Egyszóval ráfér egy kis renoválás.
Gyorsítsuk fel!
Ha a Word még mindig csak vánszorog, kapcsoljuk ki a többi automatikus szolgáltatást. Az Eszközök menüből válasszuk ki az Automatikus javítási beállítások parancsot, és az AutoFormázás beíráskor lapon állítsuk kijelöletlenre az Alkalmazás beíráskor, illetve Beíráskor automatikusan rovat összes választónégyzetét.
Halott dokumentumok életre keltése
Összeomláskor a program az éppen munka alatt lévő dokumentumunkat is magával rántja, de újraindításkor az automatikus helyreállító szolgáltatás többnyire felkínál a pótlására egy dokumentumot. Ha felkínálja, válasszuk ki az állományt, és mentsük el új fájlnév alatt. Ha nem, az Intéző segítségével készítsünk másolatot a sérült állományról, aztán indítsuk el a Wordöt, és nyissuk meg az eredeti sérült dokumentumot, de úgy, hogy rákattintunk a Megnyitás gomb szélén lévő nyílra, és a lenyíló listából kiválasztjuk a Megnyitás és javítás parancsot. A Word megpróbálja kijavítani az állományt. Ez sem hoz megoldást? Ha úgy állítottuk be a Wordöt, hogy automatikusan készítsen mentéseket, keressük meg fájlunkat .wbk kiterjesztés alatt; az adatok túlnyomó része ott lesz benne. Végső megoldásként pedig nyissuk meg a sérült dokumentumot a WordPadben, és próbáljuk összegereblyézni belőle, amit lehet.
Szuperkeresés
A gyors, hatékony keresés titka, hogy a dokumentum tele legyen metaadatokkal - olyan informatív kulcsszavakkal, amelyekre a Word rá tud keresni. Először is azt kell beállítanunk, hogy a Word felajánlja az Adatlap párbeszédpanelt. Az Eszközök -> Beállítások kiválasztása után menjünk a Mentés lapra, és jelöljük be az Adatlap kitöltését felajánlja választónégyzetet. Ez azt fogja eredményezni, hogy amikor elmentünk egy új dokumentumot, megjelenik az Adatlap panel, amelybe fontos adatokat rögzíthetünk. (Meglévő dokumentumoknál úgy írhatunk be ilyen adatokat, hogy a Fájl menüből kiválasztjuk az Adatlap parancsot.)
Ha rá akarunk keresni egy dokumentumra, válasszuk ki a Fájl -> Fájl keresése parancsot. Az Egyéb keresési beállítások rész Keresés helye rovatában válasszunk meghajtót vagy mappákat, fájltípusokat, és így tovább, végül az Ugrás gombra kattintva indítsuk el a keresést.
Lezárt szövegek
Összekapcsolt dokumentumok
Hivatalos anyagainkat, üzleti beszámolóinkat stb. Excel-táblázatokra, logókra vagy akár más Word-dokumentumok részeire irányuló hivatkozásokkal is kiegészíthetjük. De ha a dokumentumot átmásoljuk noteszgépünkre, és elutazunk vele mondjuk egy tárgyalásra, a dokumentumhoz csatolt részek elvesznek.
Állományok és más objektumok esetében a csatolásokat le is választhatjuk, de azt is megtehetjük, hogy magunkkal visszük az összes állományt. Előbbi esetben adjuk ki a Szerkesztés -> Csatolások parancsokat, jelöljük ki az összes csatolást, kattintsunk a Frissítés gombra, majd a Leválasztás parancsra. Ha pedig a fájlokat magunkkal akarjuk vinni, a Csatolások párbeszédpanel segítségével ellenőrizzük, melyekre van szükségünk, és másoljuk át egy mappába számítógépünkön. A Csatolások párbeszédpanelben a Forrásváltás gombra kattintva változtathatjuk meg az egyes forrásállományok helyét. Az ingyenes Word Hyperlink Checkerrel pedig megkereshetjük és ellenőrizhetjük a hivatkozásokat.
Microsoft Excel 2003
Az Excel a világ legnépszerűbb táblázatkezelője, amelyet a nagyvállalati adatkezeléstől a focieredmények nyilvántartásáig elképesztően sokfajta célra használnak. Sajnos azonban a program leghatékonyabb eszközeinek egy része jól el van ásva, némelyik eszköz pedig egy kis külső szoftveres segítségre szorul. A soron következő tippek és letöltési ötletek segítségével felpörgethetjük, és még hatékonyabb munkára foghatjuk az Excelt.
Gyors adatbevitel
Vagy írjunk be egy másik sorozatot - mondjuk azt, hogy 5, 10 - két egymás melletti cellába (legalább két érték kell a technika használatához), válasszuk ki a cellákat, és húzzuk a kis fekete fogantyút jobbra vagy lefelé - és az Excel beírja helyettünk, hogy 10, 15, 20 stb. Ha át akarjuk másolni a sorozatokat, húzás közben nyomjuk le a billentyűt.
Automatikus összegzés
Kiterjesztett tartományok
Az Excel lehetővé teszi, hogy elnevezett tartományokat használjunk, így képleteinket érthetőbbé tehetjük. Például a „=SZUM (C2:C5)"-öt helyettesíthetjük mondjuk azzal, hogy „=SZUM (Jutalom)". Bár az Excel elnevezett tartományai általában statikus cellatartományok, dinamikus tartományokat is létrehozhatunk, amelyek kibővülnek, amint új adatot viszünk be. Egy tartomány átnevezéséhez és dinamikussá tételéhez jegyezzük meg a munkalap nevét (legyen mondjuk Jutalom) és az első olyan adatcella címét, amely nem rovatfej (ez pedig legyen mondjuk $C$2). Kattintsunk a Beszúrás -> Név -> Név megadása parancsokon, a Munkafüzetben lévő nevek rovatba írjuk be a munkalap nevét, a Hivatkozás rovatba pedig szóközök nélkül írjuk be, hogy =OFFSET(Jutalom!C$2,0,0,COUNTA(Jutalom!$C:$C)), majd üssük le az billentyűt az elnevezett tartomány létrehozásához. A képlet definiálja a tartományt, kiszámítja a C oszlopban lévő nem üres cellák számát, és a tartományt kiterjeszti erre az értékre.
Célérték keresése
Tegyük fel, hogy főnökünk a következő utasítással fordul hozzánk: számítsuk ki, mennyivel kéne csökkenteni a bérköltségeket, hogy ne haladják meg az összes kiadások húsz százalékát. Hagyjuk a fejfájás-csillapítót, és inkább bízzuk a munkát az Excel Célértékkeresés eszközére. Nyissuk meg a vonatkozó munkalapot, jelöljük ki a cellát, amely a bérköltséget tartalmazza, majd válasszuk ki az Eszközök -> Célértékkeresés parancsot. A Célérték rovatba írjuk be a megcélzott értéket, és a Módosuló cella rovatban adjuk meg annak a cellának a címét, amelyet módosítani akarunk, végül üssük le az billentyűt. Ha létezik megoldás, a Célérték keresése megjeleníti az eredményt. Ha nem, közli, hogy nincs megoldás.
Az Excel prezentál
A nézet behívásához válasszuk ki a Nézet -> Egyéni nézetek parancsot, majd kattintsunk a Megjelenítés gombra.
Visszatartott forrásadatok
A kis- és nagyvállalatok egyaránt előszeretettel használják fontos adataik összegzésére a pivottáblákat. Ezek azonban sokszor olyan bizalmas adatokat is tartalmaznak, amelyeket nem tanácsos megosztani kívülállókkal. Az egyik lehetséges megoldás az, hogy elválasztjuk a pivottáblát a forrásadatoktól. A képernyő alján a jobb egérgombbal kattintsunk a pivottábla fülén, és válasszuk ki a Másolás vagy áthelyezés parancsot. A Melyik munkafüzet lenyíló listáján kattintsunk az (új munkafüzet) sorra, majd az OK gombra. Az Excel egy új munkafüzetbe viszi át a lapot. Az új munkafüzetnek adjunk egy új nevet (amely eltér az eredetiétől), és mentsük el. Most már a forrásadatok nélkül tudjuk megosztani a pivottáblát tartalmazó munkafüzetet.
Microsoft PowerPoint 2003
A Google egyik főmuftija, Peter Norvig egyszer azt mondta, hogy a PowerPoint olyan, mintha egy megtöltött AK-47-est nyomnának az emberek kezébe - nagyon, nagyon rossz dolgokat lehet vele művelni! Van ebben egy kis túlzás, de az nem vitás, hogy a program használatához elkél egy kis segítség. Íme, néhány ötlet tőlünk:
Merjünk kicsik lenni!
Végül a képeknél ne alkalmazzunk nagyobb felbontást, mint amit a projektor meg tud jeleníteni. Ha például XGA-projektort használunk, egy olyan kép, amely a dia egynegyedét foglalja el, ne haladja meg a 256×192 pixelt, a teljes diát kitöltő kép pedig az 1024×768 pixelt.
Bemutatók a Wordből
Megjegyzés: A Normál stílussal megformázott szövegeket a Küldés parancs nem viszi át, és ugyanez érvényes a Word-dokumentum többi objektumára, a táblázatokra, diagramokra, grafikákra. Ezek mozgatásához a Szerkesztés -> Másolás vagy Szerkesztés -> Irányított beillesztés parancsot kell használnunk.
Mindent látni akarok!
A PowerPoint Több objektum kijelölése eszköze rendkívül jól jön, ha olyan objektumokra kell kattintanunk a dián, amelyeket mások eltakarnak. Azért, hogy az eszköz mindig kéznél legyen, az Eszközök -> Testreszabás kiválasztása után menjünk a Parancsok lapra, a bal oldalon kattintsunk a Rajz kategóriára, jobboldalt keressük meg a Több objektum kijelölését, és húzzuk rá valamelyik eszköztárra. Végül a Bezárás gombbal csukjuk be a párbeszédpanelt.
Legközelebb pedig, amikor objektumokat adunk a bemutatóhoz, gondolkodjunk előre. Szúrjuk be az objektumot, kattintsunk rá duplán, és a megjelenő párbeszédpanel Web lapján gépeljünk be hozzá valamilyen leírásfélét. Amikor a Több objektum kiválasztása eszközt használjuk, ez a leírás meg fog jelenni az objektum neve után, és segít visszaemlékezni, hogy mi is a szóban forgó képelem.
Egyéni diagramok
A PowerPointot számos előre gyártott diagramtípussal szerelte fel a Microsoft, de saját, újrafelhasználható formátumokat is egyszerűen létrehozhatunk. Kattintsunk duplán egy diagramra a bemutatóban, és válasszuk ki a Diagram -> Minták menüparancsokat. Menjünk a Felhasználói típusok lapra, kattintsunk a Felhasználó által készített választógombra, majd a Hozzáadás parancsra, írjuk be az új diagramformátum nevét és leírását, végül az OK gomb lenyomásával bővítsük a felhasználó által készített diagramok listáját az új elemekkel.
A felhasználó készítette diagramok azonban nem őrzik meg azokat a változtatásokat, amelyeket a PowerPoint szabványos palettáján végrehajtottunk, és nem mozognak a bemutatókkal és sablonokkal. Ha munkatársainkkal is meg akarjuk osztani egyénileg létrehozott diagramjainkat, keressük meg a GRUSRGAL.GRA állományt (általában a C:\felhasználónév\Application Data\Microsoft\Graph mappában rejtőzik), és küldjük el egy másolatát a munkatársainknak, hogy helyettesítsék vele saját GRUSRGAL.GRA állományukat. De vigyázat, ekkor a saját maguk által barkácsolt diagramok eltűnnek: felülíródnak a mieinkkel.
Hatásosabb animáció
A PowerPointban van egy érdekes animációs effektus, amellyel egy képelemnek úgy adhatunk nyomatékot, hogy megnövesztjük, majd visszazsugorítjuk. A két mozgás között azonban nincs késleltetés: ha mondjuk szeretnénk megnövelni egy fotót, majd valamilyen szöveget átúsztatni felette, és csak ezt követően visszazsugorítani, erre nincs módunk.
Microsoft Outlook 2003
A telefon után alighanem az Outlook a második legidegesítőbb kommunikációs eszköz a világon. A következő tippek segíthetnek kicsit megrendszabályozni a beérkező és kimenő üzenetek kezelését.
Csak a fejléc letöltése
A visszaigazolás-kérés korlátozása