Adobe Creative Suite 4 Master Collection igen terjedelmes, 15 alkalmazásból álló csomag. Erőforrásigénye is ehhez fogható. A minimum konfiguráció 2 GHz-es processzor, 2 GB RAM, 23,8 GB HDD, 1280×900 pixele monitor, OpenGL 2.0 kompatibilis grafikuskártya, Windows XP SP2/Vista, illetve Macintoshon Intel processzor, Mac OS X 10.4.11-gyel. Bár az Adobe bejelentette a 64 bites változatot is, ez egyelőre csak Windows Vista alá lesz elérhető, a Macintosh-felhasználóknak még várniuk kell.
A csomag legígéretesebb darabjai az új Photoshop CS4, a Fireworks CS4, a Dreamweaver CS4 és a Flash CS4. Az új Flash-sel egy időben, de tőle függetlenül az Flash Player 10-es is megjelenik, ennek nyilvános bétája már májustól elérhető. Az Adobe Creative Suite 4 Master Collection további tartalma: Indesing CS4, Acrobat 9, After Effects CS4, Premiere Pro CS4, Soundbooth CS4, Encore CS4, Contribute CS4, Bridge CS4, Version Cue CS4, Media Encoder és az OnLocation CS4. Ezek a szoftverek önállóan is igen kiválóan használható termékek számos területen. Éppen ezért az Adobe négyféle csomagot állított össze belőlük.
Stonehenge, azaz Photoshop CS4. A Photoshop és egyben az egész CS4 csomag legnagyobb újdonsága, a GPU-s gyorsítás a felület mögött bújik meg
A régi Creative Suite csomagokhoz legjobban hasonlító Design Collection azokat az alkalmazásokat tartalmazza, amelyek a design, a fotó, a grafika, az arculattervezés, valamint a kiadványszerkesztés területén a leginkább szükségesek. A Web Collectiont webdesignereknek, honlapfejlesztőknek, illetve internetes grafikák, animációk készítőinek állították össze. A Production Collectiont profi multimédiás alkalmazások, video- és hanganyagok készítésére szánták. Az általunk kipróbált Master Collection minden szoftvert tartalmaz.
Természetesen a csomagok között van átfedés. Bizonyos termékek, például a Photoshop CS4 több csomagba is bekerült. Az olyan kiegészítő szoftverek, mint az Adobe Bridge vagy a Version Cue, valamit az Adobe Acrobat 9 mindegyikben megtalálható. A CS4 igen sok apró, hasznos újdonságot tartalmaz, ezek részletes ismertetése meghaladja e cikk terjedelmét, ezért most csak a legfontosabb dolgokat vesszük sorra.
Összeállításunkat egy nem publikus, még viszonylag korai béta-verzió alapján készítettük, ezért a végleges termékben ehhez képest lehetnek eltérések.
Photoshop CS4
A „Stonehenge" fedőnév alatt fejlesztett fotószerkesztő egy tucatnyi újdonsággal szolgál. Ezek közül a leglátványosabb a Liquid Resize, azaz a seam carving- (szegélyeltávolító) technológián alapuló átméretezés. A két izraeli kutató, Shai Avidan és Ariel Shamir által kidolgozott eljárás lényege, hogy a kép szélességét vagy magasságát úgy lehet változtatni, hogy közben egyes lényeges részek nem torzulnak. A dolog nagyon szellemes és igen látványos. A kapott kép arányai és a dolgok egymáshoz viszonyított helyzete más lehet, mint az eredeti képen, de ez nem mindig hátrány. Sőt éppen ellenkezőleg, kreatív kompozíciómódosításokhoz is ki lehet használni.
Ilyen volt, ilyen lett! Az eredetileg Liquid Resize néven ismert eljárás Content-Aware Scaling néven került be a Photoshopba
A maszkolásnál bevezették a Layer Mask Density opciót, amellyel a rétegmaszk hatása fokozatosan csökkenthető, miközben előtűnnek az elmaszkolt részek. A Dodge és Burn eszközöknél a sötétítés és világosítás algoritmusát fejlesztették, amitől a hatásuk kevésbé destruktív, ennélfogva természetesebb képet kapunk.
A teljesítmény fokozása végett az Adobe új termékeiben jelentős hangsúlyt fektet a videokártya grafikus processzorának kihasználására. Az új Hydra-technológia (vagy az Adobe Image Foundation Toolkit) lehetővé teszi, hogy a szűrők a grafikus processzoron (GPU) fussanak, számításaikkal ne a számítógép központi processzorát terheljék. Ezzel a működésük lényegesen gyorsabb, különösen a nagy képfájloknál. A Hydra szűrők másik előnye, hogy egyszerű szövegfájlok írják le őket, amelyeket könnyű megérteni és egyszerű módosítani. A felhasználók maguk is készíthetnek szűrőket, és várható, hogy tömegével jelennek meg a lelkes önkéntesek által készített új, ingyenes szűrők is. A GPU kihasználása a 3D-funkcióknál is javulást hozott. A forgatás, zoomolás sokkal gyorsabb lett. Persze a Photoshop alapvetően 2D-s képszerkesztő szoftver, nem pedig 3D-modellező, ezért e téren ne várjunk tőle sokat.
Dreamweaver CS4
Korunk egyik legdinamikusabban fejlődő területe a webes tartalomszolgáltatás, és az ehhez kapcsolódó tartalomfejlesztés. Nem véletlen, hogy a legimpozánsabb újdonságok éppen a honlapfejlesztésre szolgáló Dreamweaverbe kerültek bele. Ma már nem kérdés, hogy valaki WYSIWYG szerkesztőt használ-e, vagy natív kódszerkesztőt. A kétféle munkamódszer szétvált és mindegyiknek megvan a maga helye, ahol hatékonyabban lehet használni, mint a másikat. A Dreamweaver CS4 mindkettőt támogatja. A szoftverrel nagyon kellemesen lehet az oldalakat szerkeszteni, úgy, mintha egy szövegszerkesztővel dolgoznánk, de a kódszerkesztő módban is igen könnyű vele bánni. A Code Navigator minden kódrészletet megjelenít, ami hatással van az aktuálisan kijelölt dologra. Az ismétlődő kódrészletek frissítése egyetlen kattintással megoldható. A szoftver külön segítséget ad a CSS-szerkesztéshez és az AJAX-, illetve JavaScript-kódoláshoz.
A Dreamweaver CS4 immár külső webböngésző nélkül is képes helyesen megjeleníteni készülő weblapunkat
A korábbi verziók WYSIWYG szerkesztőjében csak a „holt" oldalt lehetett szerkeszteni, az interaktív dolgok, Flash animációk nem működtek. Ahhoz, hogy az ember ezeket kipróbálja a Preview in Browser menüponttal meg kellett nyitni az oldalt egy böngészővel, például a FireFoxszal, és a Dreamweaverből át kellett lépni oda. A CS4 újdonsága, a Live View feleslegessé teszi ezt a mutatvány. Az Apple nyílt forráskódú Webkitjén - a Google Chrome is ezt használja - alapuló szolgáltatás lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy valóságosan és valós időben működve lássák a weblapot, anélkül, hogy a Dreamweaverből kilépnének. A funkció a JavaScriptek és interaktív Flash tartalmakkal való kommunikáció befagyasztását is lehetővé teszi a hibakereséshez.
Flash CS4
A Flash eredetileg vektorgrafikák webes megjelenítésére készült, a beágyazható pixelgrafikus képeknek csak alárendelt szerep jutott. A pixeles szolgáltatások érdemi fejlesztése a Flash 8-nál kezdődött, majd a Flash 9-ben folytatódott. A Flash CS4 - vagyis a 10-es verzió - egyik újdonsága Pixel Bender, ami korábban Hydra néven vált ismertté. Elsőre egyszerűen egy szűrőkészletnek gondolhatnánk, amivel különféle pixelgrafikus effektusok valósíthatók meg, mint például a képek nem lineáris torzítása, megcsavarása, lencsék stb. A dologban az a nagyszerű, hogy ezekhez a valós idejű, látványos effektusokhoz a Pixel Bender is a GPU-t használja, nem a számítógép CPU-ját terheli. Az effektusok nemcsak a pixeles állóképekre használhatók, hanem lényegében bármire, ami a Flash animációban megjelenik, akár videofilmekre is. Pixel Bender 32 bites lebegőpontos adatokkal dolgozik, számára közömbös, hogy milyen bitmélységű a bemenő média.
Az inverz kinematika lehetővé teszi az összekapcsolódó objektumok közös mozgatását
A grafikus processzor képességeire támaszkodik a 3D-forgatás is. Az API lehetővé teszi a kétdimenziós alakzatok térbeli forgatását is. Ez persze nem igazi 3D, a dolgok továbbra is laposak maradnak, de egy kis ügyességgel látványos hatást lehet vele elérni.
Továbbfejlesztették a szövegkezelő motort is, mi tagadás ráfért már. Az új API lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy saját szövegkezelő komponenseket hozzanak létre. Megoldható például a szövegek kirajzolása görbe vonalak mentén, többoszlopos szöveg görgetése, vagy függőleges, illetve jobbról balra haladó írás (kínai, héber, arab szövegek), ligatúrák kezelése, táblázatok és képek beillesztése dinamikus szövegeknél is.
A Flash lényeges újdonságai közé tartozik az inverz kinematika, amely azt jelenti, hogy egy objektum mozgatásakor nemcsak annak a mozgatása történik meg önállóan, hanem a hozzá kapcsolódó dolgoké is. Például, ha egy rajzfigura kézfejét mozgatjuk, akkor a szoftver az al- és felkar mozgását is kiszámítja. Olyan modellező szoftvereknél, mint a 3DS Max, ez mindennapos gyakorlat, de most a Flash használói is könnyedén készíthetnek komplex animációkat, anélkül, hogy ActionScript kódot kellene írniuk hozzá.
Fireworks CS4 és Illustrator CS4
Amikor az Adobe bekebelezte a Macromediát, a céggel együtt egy nagyon jó webgrafika-készítő termék került a birtokába. Saját terméke, az ImageReady soha nem tudott igazán felnőni a Photoshop mellett, aztán el is tűnt a süllyesztőben. Remekbe szabott vektoros rajzolójuk, az Illustrator pedig nem webes, hanem inkább nyomdai munkákhoz való. A Fireworks kifinomult raszteres és vektoros szerkesztő volt, mondhatjuk, a webgrafika koronázatlan királya. Viszont a felhasználói felülete nem igazán illeszkedett a Creative Suite többi termékéhez. Most új kezelőfelületet kapott, amely szakít a régi Macromedia stílussal, működése teljesen megegyezik a többi Adobe termékével. Ez nemcsak esztétikai szempontból érdekes, hanem lehetővé tette a gyorsabb váltást is az alkalmazások között.
Új, adobe-os felületet kapott a Fireworks
Az újdonságok között kell említeni a HTML-, Flash- és Flex-kompatibilitást, valamit a CSS-exportot. A weboldalakat teljesen grafikusan lehet tervezni, amiből exportálásnál a Fireworks szabványos CSS-alapú oldalt készít. A Fireworks az Adobe AIR-rel is képes együttműködni, amely lehetővé teszi, hogy a webes tartalmakból önállóan, asztali programként, böngésző nélkül futtatható alkalmazásokat készítsünk. Az AIR rendszer egyébként ingyenesen letölthető az Adobe honlapjáról.
A Fireworks CS4 PDF formátumban is tud exportálni, és javították a kompatibilitását a Photoshoppal, az Illustratorral és a Flash-sel is. Az Illustratorral való összefonódását az is fokozza, hogy mindkét termék ugyanazt a szövegkezelő motort használja, amitől sokkal könnyebb a szöveges anyagok átvitele az egyik alkalmazásból a másikba.
Az Illustrator nem csak ezért nem kerülhette el a megújulást. A GPU-használat forszírozása ennek az alkalmazásnak a teljesítményén is sokat javított. Lényeges és hasznos dolog az is, hogy egyszerre több rajzlapot tud kezelni.
Soundbooth CS4
Ez a hangszerkesztő szoftver már csak azért is figyelmet érdemel, mert a hangszerkesztés régebben az Adobe Creative Suite-ben kissé mostohagyereknek számított. Ott volt ugyan az Adobe Audition a Video Collection Suite-ben, de ez a pazar képességekkel rendelkező, profi tévéseknek, rádiósoknak szánt stúdiószoftver túl bonyolult volt a mindennapi használatra. A felhasználók valami egyszerűbbre vágytak. Aztán a CS3-ban megjelent a Soundbooth CS3, amivel az egyszerű hangszerkesztési munkákat gyorsan meg lehetett oldani.
Többsávos hangszerkesztésre is képes a Soundbooth CS4
A Soundbooth CS4 fontos újítása a többsávos hangszerkesztés, valamint egy új beszédfelismerő technológia. Ez nemcsak egyszerűen a beszélt szöveg átírására alkalmas, hanem pillanatok alatt meg lehet találni a hanganyagban az elhangzó szavakat, kifejezéseket. A párbeszédeknél a szoftver képes a beszélgető személyek azonosítására, és a szöveg szétválogatására. Sajnos az audioanyagból történő szövegátalakítás egyelőre csak angol nyelven működik.
Lesz ez még jobb! A Soundbooth CS4 bétaverzióban kb. 10%-os a beszédfelismerő találati aránya
Újdonság az MP3-exportálás „előnézet" funkciója is, azaz meg lehet hallgatni, hogyan fog szólni a tömörített anyag az adott beállításokkal.
*
A cikkünk írásakor elérhető, igen korai fejlesztői verzió instabilitása ellenére nagyon ígéretes összeállítás az Adobe CS 4 csomagja. A végleges termékek - várhatóan 2008 novemberi - megjelenésekor természetesen ismét visszatérünk a témára.
Kapcsolódó cikkek a korábbi (CS3) Creative Suite-ról: