Néhány héttel ezelőtt a Microsoft elindította a böngészőháború legújabb fejezetét, ám a vállalat nem a sebesség vagy a funkcionalitás, hanem az energiahatékonyság kérdéskörét kezdte el feszegetni. A fogyasztóknak szánt üzenete az volt, hogy a Google Chrome helyett a Microsoft Edge-et használva hosszabb lesz a notebookjuk akkus üzemideje.
A Google most egy elsőre pillantásra meggyőző, ám jobban belegondolva roppant kínos kísérletet tett a Chrome megtépázott renoméjának helyreállítására. A cég kiadott egy rövid videót, amely szerint egy év alatt sokat csökkent a Chrome étvágya, a Chrome 46-ot a Chrome 53-mal összehasonlítva 2 óra 12 perccel több videót lehet nézi a Vimeo videomegosztón. A Microsofttól eltérően a Google nem vállalta be, hogy közvetlenül összehasonlítsa más böngészőkkel a Chrome hatékonyságát.
Az ügynek nem ez a kínos része, hanem az, hogy a sokkal népszerűbb Youtube helyett a Vimeo segítségével számosította az üzemidő növekedését. Nem politikai, hanem technikai okból: alapértelmezett beállítások mellett a Google Chrome számára VP9 kodekes videót szolgál ki a Youtube, míg a Vimeo esetében H.264 kodekes mozgóképeket kapnak a nézők.
A teszt szempontjából az a jelentős különbség a kettő közt, hogy a H.264 alacsony energiaigényű, GPU-gyorsított dekódolását már nagyon régóta az összes számítógépekbe szánt grafikus chip támogatja. A Google VP9 esetében a hardveres dekódolás csak az Intel Kaby Lake-től, a második generációs NVIDIA Maxwelltől, az AMD-nél pedig a Polaris architektúrától érhető el. A videón látható tesztet a Youtube-bal elvégezve vélhetően csak minimálisan lett volna hosszabb a Chrome aktuális verzióját futtató Microsoft Surface Book akkus üzemideje, ugyanis a böngésző mindkét kiadása folyamatosan magas terhelés mellett dolgoztatta volna a laptopok processzorait.
A H.264 esetében tapasztalt hatékonyságnövekedés ettől függetlenül persze tiszteletreméltó, de ezt az összehasonlító videót talán jobb lett volna nem erőltetni.
(Forrás: Google)