Amíg egy évvel ezelőtt a tulajdonosváltásnak köszönhetően a program nevének eleje változott JASC-ról Corelre, addig most a - 2000, azaz a 7-es verzió óta - deklarált főirány nevesítésével a felhasználók által csak PSP-nek hívott népszerű képszerkesztő teljes neve Corel Paint Shop Pro Photo XI lett.
A PSP, illetve a PSPP első indítása után alig tűnik fel az, hogy az ablak alsó részét elfoglaló paletta neve Browserről Organizerre módosult. Pedig ez a névcsere pontosan mutatja, hogy a választhatóan ablakként vagy palettaként is működő rendező egészen használható mini-képkatalogizálóvá fejlődött. Ebben nemcsak a képek fájl-, EXIF- és IPTC-adatait nézhetjük meg, hanem az állományokat címkékkel is elláthatjuk, indexképeket vagy kisebb vetítéseket rendezhetünk, valamint elmenthető szempontok szerint kereshetünk is a képek között. A rendező mellé bekapcsolhatjuk a fotótálcákat (Photo Trays) is. Ezekre a virtuális tárolókra gyűjthetjük ki a szerkeszteni, nyomtatni vagy e-mailben továbbítani kívánt fotókat.
Miután nyár elején a nagy konkurens felvásárolta a dán Pixmantecet és vele a korábbi verzióhoz mellékelt Rawshooter Essentialst, a Corelnek házon belül kellett megoldania a digitális fényképezőgépek „digitális negatívjainak" kezelését. Ezért egyrészt bővítették a PSPP által ismert RAW-formátumok listáját (bár biztosan maradtak e téren hiányosságok, de ezeket az ígéretek szerint igyekeznek folyamatosan pótolni), másrészt alaposan átírták mind a teljesen automatikus (One Step Photo Fix), mind a félautomatikus (Smart Photo Fix) funkciókat, amelyek a tízes verzióhoz viszonyítva sokkal ügyesebben javítják felvételeink színegyensúlyát, kontrasztját, világosságát, színtelítettségét és élességét.
Azoknak, akik jobban szeretik ezeket a korrekciókat inkább maguk elvégezni a hagyományos eszközökkel, jó hír, hogy az új PSPP-ben a szintek (Levels) és tónusgörbék (Curves) ablakokban is láthatók a világossági és az RGB-hisztogramok. Hasonlóan a kanadai cég másik pixelgrafikus programjához, a Corel PHOTO-PAINT-hez, ezentúl a szűrők és az effektusok dialógusablakaiban eldönthetjük, hogy a beállítások változását az ablakban (is) akarjuk-e követni, vagy csak a képen szeretnénk látni azok hatását.
A Paint Shop Pro Photo eszközei között, a klasszikus festékesvödör alatt egy új kifestőt találunk, amely nevéhez méltóan (Color Changer Tool) nem színez, hanem átszínez, méghozzá úgy, hogy a kiválasztott szín árnyalatait cseréli le, ám annak világosságát és telítettségét változatlanul hagyja. Ily módon egy-két kattintással könnyedén és - ami a lényeg - élethűen átszínezhetünk egyszínű felületeket, például ruhákat, járműveket, falakat stb. Ezenkívül azt is meg kell említenünk, hogy a „hagyományos" vágóeszköz (Crop Tool) ugyancsak előnyére változott - sokkal kényelmesebb és gyorsabb lett vele a munka.
Az újdonságok listáját ezeken túl két-két új szűrő és effektus bővíti. A Skin Smoothing elsősorban a bőrfelületekről, és ezen belül is főként az arcról próbálja meg eltüntetni a nem kívánt zajt, míg a Depth of Field a fotók mélységélességét csökkenti viszonylag élethűen.
A fotóeffektusok listájának két új eleme közül az egyik - a lapunkban korábban bemutatott virtualPhotographerhez hasonlóan - a digitális felvételekről megpróbálja elhitetni, hogy filmre készültek. Tulajdonképpen a másik effektus is hasonló hatást próbál kelteni, azzal a jelentős különbséggel, hogy kissé régebbi nyersanyagokat választ, mintegy 50-150 évvel ezelőttieket, így képeinkből pár kattintással dagerotípiát, albumint, cianotípiát stb. készíthetünk.
Adatok
- Képszerkesztő, -retusáló és rajzolóprogram
- Digitális fotók hibáinak automatikus és manuális korrekciója
- Rajzoló- és festőeszközök
- Képkatalogizálás
Értékelés
Előny: folyamatosan javuló automatikus képjavító eszközök és funkciók, látványos effektusok, digitalizálótáblák támogatása
Hátrány: nem teljeskörű a 16 bites képek kezelése, kevés az újdonság
Teljesítmény: 92
Szolgáltatás: 94