A XXI. századba jócskán belépve, amikor már az internet is közműnek számít, teljesen egyértelműen várná el bárki, hogy olyan alapvető szolgáltatások problémamentesen működnek, mint például a posta. Bár a hagyományos levelek forgalma rég visszaesett, és a csekkbefizetést is egyre többen intézik valamilyen online formában, a csomagok küldése és kézbesítése azért még mindig kiemelten fontos, főleg mostanában, Black Fridayekkel és Cyber Mondayekkel körülvéve, a karácsonyi ajándékozás hajrájában. És ha ilyenkor rosszul működik a rendszer, mindannyian az ég felé rázzuk az öklünket - de van, aki még tovább ment ennél.
A 444-nek írt levelet egy Mr. Fosta felhasználónéven ügyködő illető arról, hogy megelégelte a Magyar Posta elveszített, késve kiszállított, sérült küldeményeit, be nem dobott értesítőit, és úgy egyáltalán az összes olyan lehetséges hibát, amitől az átlagos felhasználó a falra mászik. Miután a sokadik hibát tapasztalta, és a panaszait folyamatosan ignorálták, úgy döntött, létrehoz egy saját, teljesen független hibabejelentő oldalt, méghozzá a sokat sejtető fosta.info cím alatt.
Bármennyire is első felháborodásból született kezdeményezésről van szó, a végeredmény kifejezetten profi. A Google térképére épülő adatbázishoz bárki hozzáadhatja saját bejelentését - ezt a készítő szerint teljesen anonim módon lehet megtenni, semmilyen személyes adatot nem jegyez meg az oldal. Ezekre alapozva pedig látványos felületen nézhetjük meg, körzetenként, vagy beljebb zoomolva hivatalonként milyen súlyos a helyzet - ezeket egyébként kis kakikupacokon láthatjuk számosítva.
Az oldal információs ablaka így fogalmaz: "Bizonyára többünkkel megesett már, hogy valamilyen küldeményt vártunk vagy épp adtunk fel (legyen szó akár levélről, akár csomagról), de az eltűnt, késett, összetört vagy bármilyen más negatívumot tapasztaltunk a folyamat során. Ha ilyenkor úgy döntünk, hogy panaszt teszünk, akkor ezek a vitás esetek általában kivizsgálatlanok maradnak, jobb esetben kapunk róla egy sablonlevelet, melyben azt állítják, hogy a jövőben jobban odafigyelnek a nyújtott szolgáltatások színvonalára. Aztán persze legközelebb is késve kapjuk meg a csomagot, az értesítőket több nappal visszadátumozzák, a törékeny dolgokat pedig ugyanúgy belegyűrik a postaládába, mint korábban.
Ez az oldal azért jött létre, hogy végre mindenki elmondhassa és mindenki számára látható is legyen, melyek azok a körzetek Magyarországon, ahol a legtöbb probléma van a küldemények kézbesítésével, ami által talán az illetékes szervek is motiváltabbak lesznek, hogy a 21. században is elfogadható szintre hozzák a szolgáltatásaik színvonalát."
Ha már elég közelre zoomolunk a térképen ahhoz, hogy egyes irányítószámokig is eljussunk, postaláda ikonra változik a problémás esetek számát jelző kis számláló, ezekre kattintva pedig részletesen is megtekinthetjük, hogy hibatípusonként hány esetet jelentettek. A teljesen véletlenszerűen kiválasztott 1113-as budai irányítószámon például 5 jelentős késést, 10 elveszett küldeményt, 4 visszadátumozott és 4 hiányzó értesítést küldtek be, hanyag kézbesítőről hárman írtak. Sérült, összetört küldemény itt nem volt, ellenben a kárérték 108 200 forintra rúgott.
Az országos átlag irányítószámokra vetítve egyébként közel 3 késés, 1,55 sérült küldemény, 3 elveszett csomag, közel ugyanennyi hiányzó vagy visszadátumozott értesítő és hanyag kézbesítés, 2 téves visszaküldés, és 48 800 forintos kár. Szóval a jelek szerint vannak még problémák keményen a Fo... izé, Postával, és amíg le nem lövik az önjelölt bejelentő oldalt valamilyen jogi formulára hivatkozva, a fenti számokból látható, hogy van létjogosultsága.