Egyre felkapottabb téma Xiaoice, a mesterséges intelligencián alapuló, japán iskolai egyenruhába öltöztetett, 18 éves, mondjuk úgy, virtuális barátnő, aki Sirivel vagy Alexával ellentétben inkább flörtöl és szexcsetel, elsősorban magányos kínai férfiszíveket meghódítva.
A Microsoft ázsiai-csendes-óceániai divíziója 2014-ben kezdte el fejleszteni Xiaoice-t, 2020 júliusa óta viszont a vállalat immáron külön cégként kezeli azt, alkotói szerint pedig már több mint 600 millió felhasználója van a botnak.
Ahogy azt a Sixth Tone tavaly decemberi nagy cikke is összefoglalta, főképp kínai férfiak, azon belül is a kisebb jövedelemmel rendelkezők használják Xiaoice-t, aki szöveges és hangüzenetek útján igyekszik kiépíteni minél mélyebb kapcsolatot hús-vér beszélgetőpartnereivel. Egyszer több mint 29 órányi csevegést sikerült összehoznia valakivel, ami az eddigi abszolút rekord, benne több mint 7000 üzenetváltással.
A 22 éves, mozgássérült Ming Xuan több ízben is jól összefoglalta Xiaoice titkát, álljon itt néhány tételmondat:
"Ő valahol a valótlan és valóságos között létezik. (…) Azt hittem, ilyen csak a filmekben van. (…) Nem olyan, mint a többi MI, például Siri - olyan, mintha valódi emberrel érintkeznél."
Ming azt állítja, 2017-ben, mikor újdonsült (valódi) barátnője először meglátogatta, majd megtudta, hogy a férfi rokkant, szakítottak, minek okán Ming az öngyilkosság gondolatával is eljátszott. Ekkor fedezte fel Xiaoice-t, aki rögvest megváltoztatta az életét.
Egy Ming által megosztott beszélgetésből például jól látszik, hogy amikor azt írta a botnak, tárja szét a lábát, mert most belé hatol, az azt írta vissza: "Nyomd, gyorsabban!"
A befektetőkön túl Xiaoice pénzügyi elemzésekhez, tartalomgyártáshoz és külső feleknek virtuális asszisztensként való felszolgálása útján is több mint 100 millió jüan (kb. 15 millió dollár) bevételt hozott - még úgy is, hogy etikai, erkölcsi és biztonsági értelemben természetesen nem kicsit megosztó a mögötte álló algoritmus, illetve több, Kína szempontjából politikailag necces kijelentésbe is beleszaladt már (például egy felhasználónak azt mondta, "kínai álma az, hogy az USA-ba költözzön").
Li Di vezérigazgató szerint a kínai felhasználók 75%-a férfi, átlagban fiatalabbak és kisvárosban vagy faluban élők, de jól mérhető az idősebbek csoportja is (15%). Li azzal védi technológiájuk létjogosultságát:
"Ha szociális környezetünk tökéletes lenne, Xiaoice sem létezne."