Egyre elterjedtebb az 5G-hálózat, ami több szempontból is nagy előrelépést hozott az előző generációhoz képest, így a felhasználók nemcsak gyorsabb letöltési sebességnek örülhetnek, hanem jobb minőségű internetnek is.
Persze - ahogy minden technológia fejlődésnél - akadnak olyanok is, akik az 5G állítólagos egészségügyi hatásaira hivatkozva különféle aggasztó hírrel (és főként álhírrel) pumpálják tele a közösségi médiát, így kevesebb figyelmet és teret kapnak azok a valódi problémák, amelyekkel viszont mindenképpen foglalkozni kell. Most éppen Amerikában, ahol a légiközlekedés kapcsán robbant ki egy igen heves vita az 5G indulása kapcsán.
A helyi szolgáltatók január elején indulnának kereskedelmi 5G szolgáltatásukkal, de az amerikai légitársaságok úgy vélik, hogy az 5G megzavarhatja a légi járművek magasságmérő berendezéseit, amelyek sokat segítenek abban, hogy például rossz látási viszonyok mellett is biztonságosan tudjon landolni a gép. A gubancot az okozhatja, hogy a magasságmérő és az 5G egymáshoz közel lévő frekvencián működik, és tesztek bizonyítják, hogy valóban történhetnek így problémák.
A telekommunikációs vállalatok viszont tagadják ezeket a "vádakat". Nem csoda, hiszen 81 milliárd dollárba került az, hogy egyáltalán használhassák ezeket a frekvenciákat. Az egyik legfőbb érv az 5G mellett, hogy a hálózat már a világ számos országában elérhető, nem zavarja a légi közlekedést, és amúgy amerikai gépek is megfordulnak ezeken a helyeken. A légitársaságok szerint viszont ezekben az országokban nincs ennyire közel egymáshoz az 5G és a légi közlekedésben használt frekvencia.
Habár az AT&T és a Verizon is felajánlotta, hogy csökkentik a hálózat teljesítményét a repterek környékén, egyelőre úgy tűnik, hogy nem mostanában fog megoldódni a vita. Az FCC, vagyis az amerikai távközlési hivatal a jelek szerint a telekommunikációs cégek oldalán van, de elvileg igyekeznek megoldani a problémát a légügyi hatósággal együttműködve. Utóbbi viszont továbbra is elég szigorú álláspontot képvisel, és ha komolyabb korlátozások kerülnek bevezetésre, akkor az nem csak az utasszállítók kapcsán jelentene újabb kihívásokat a koronavírus járvánnyal már eleve keményen terhelt szektor számára.